יום חמישי, 29 במרץ 2012

תנו לשמש יד

הייתכן שקרם הגנה נגד שמש מגביר את הסיכון לאלצהיימר? כן, ולאו דווקא בגלל הרעלים שיש בו, אלא בגלל שהוא מפריע לעור לייצר ויטמין D וכולסטרול גופריתי החיוניים למוח

זוהי עוד רשומה שאני מקדיש למחלת האלצהיימר, שנראה שמתחילה לתפוס ממדים של מגפה. בארצות הברית אחד מכל שמונה מתוך בבני ה-65 ומעלה חי עם המחלה. על פי התחזיות, תוך 20 שנה המחלה תפגע באחד מכל ארבעה בקבוצת הגיל הזאת. עדיין לא נמצא מרפא לאלצהיימר, אבל זה לא אומר שאתם חסרי אונים, מפני שאפשר להתייחס לפחות לכמה גורמי הסיכון למחלה. גורם סיכון מפתיע אחד הוא קרם הגנה נגד השמש.

 על פי ד"ר מרקולה, שימוש בקרם הגנה עלול להגביר את הסיכון לאלצהיימר מפני שהוא מפריע לגוף לייצר ויטמין D וכולסטרול גופריתי (כולסטרול סולפאט). בדרך כלל כולסטרול נתפס כדבר שלילי, אבל יש לו תפקידים חשובים בשמירה על הבריאות. המוח מהווה רק 2% ממשקל הגוף אך מכיל 25% מהכולסטרול המצוי בגוף. לכולסטרול יש תפקיד בהולכה עצבית ולכן מחסור בו עלול לפגוע בתפקוד המוח. לא רק הזיכרון עלול להיפגע, יש סיכונים נוספים כמו דיכאון, נטייה להתנהגות אלימה ולתוקפנות, סרטן ומחלת פרקינסון.

חשיפה זהירה לשמש חשובה לבריאות המוח והגוף כולו


היעדר חשיפה לשמש יכול להוביל למחסור בחומרים שכה חשובים לתפקוד המוח. העור מייצר כמות גדולה של כולסטרול גופריתי, חומר מסיס במים, שמשמש קו הגנה בפני חיידקים ופתוגנים אחרים, שללא קו ההגנה הזה יכולים לחדור לגוף דרך העור. הכולסטרול הגופריתי יכול להיכנס לתאי שומן ולתאי שריר ולכן ניתן להניח שהוא מגן על תאים אלה מפני נזקי גלוקוז וחמצן. בהיעדר כולסטרול גופריתי, עלול להיווצר מצב של אי סבילות ללקטוז, ואז השרירים אינם יכולים לעבד גלוקוז כ"דלק". כתוצאה מכך תאי השומן נאלצים לאחסן יותר שומן על מנת לספק אנרגיה לשרירים. כך נצבר שומן מיותר.
בנוסף, כאשר יש בגוף מספיק גופרית היא עוזרת במניעת תהליכים דלקתיים.
התהליכים שהוזכרו לעיל נכונים לא רק לתאי שומן ושריר, אלא גם לתאי המוח ובעצם לכל התאים בגוף.

כל התאים בגוף עטופים במעטה חיצוני שגופרית היא חלק חשוב ממנו. משמעות הדבר, שמחסור באספקת הגופרית עלול להותיר את תאי המוח חשופים לסיכון מוגבר לאלצהיימר.

מחקר מראה שרמות הכולסטרול בסרום וכן היכולת לסנתז כולסטרול קשורות ביחס הפוך להידרדרות מנטלית אצל זקנים. מחקר אחר השווה חולי כולסטרול עם קבוצת ביקורת שוות גיל ומצא שרמות הכולסטרול מסוג LDL בסרום של החולים היו נמוכות יותר.

כאמור, שימוש יתר בקרם הגנה לא רק מפריע לייצור כולסטרול גפריתי, אלא גם לייצור ויטמין D. קיים קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D לבין תוצאות נמוכות במבחנים קוגניטיביים. חוקרים מאמינים שרמות נאותות של וטימין D מגבירות את כמותם של כימיקלים חשובים במוח ומגינות על תאי המוח. ייתכן גם שוויטמין D מגן מפני אלצהיימר תודות לתכונותיו נוגדות הדלקת ותכונותיו המחזקות את המערכת החיסונית.

לאור כל הנאמר לעיל נראה שחשוב להיחשף לשמש, אבל צריך לעשות זאת בזהירות. קודם כל יש לוודא שאזור הפנים והעיניים מוגן בקרם הגנה בריא ובכובע. שאר הגוף יכול להיות חשוף עד לשלב שבו הוא מתחיל לקבל גוון ורוד קל. אז צריך לסיים את החשיפה. משלב זה והלאה הגוף גם לא מייצר יותר ויטמין D. ויטמין D שמיוצר בגוף עדיף על ויטמין D כתוסף.

מזון שיכול להועיל למוח הוא שמן קוקוס. המוח מייצר אינסולין עבור עצמו על מנת להפוך גלוקוז לאנרגיה שלה הוא זקוק. אולם, מחקרים חדשים מראים שהמוח עלול להפוך ל"סוכרתי", כלומר   עמיד לאינסולין וללא היכולת להפוך גלוקוז לאנרגיה, מה שמוביל למצב של הרעבה העלולה להסתיים בניוון של המוח. ניוון כזה, אטרופיה, הוא מה שקורה לחולי אלצהיימר. שמן קוקוס מספק למוח חומרים שנקראים קטונים. הקטונים הם מזון למוח. שתיים עד ארבע כפיות של שמן קוקוס ביום יעשו את העבודה. מומלץ להתחיל בהדרגה וליטול את השמן עם הארוחה.

טיפים נוספים להתגוננות מפני אלצהיימר:
להגביל את צריכת הפרוקטוז ל-25 גרם ביום. הפרוקטוז רעיל למוח וגם מפריע לכבד לייצר כולסטרול.
לשמור על רמות אינסולין נמוכות מ-3 (בצום). זאת על מנת למנוע עמידות לאינסולין.
להקפיד על צריכת B12, שנמצא בעל קשר חיובי לשמירה על הזיכרון.
לצרוך תזונה עשירה בפולט (חומצה פולית) ובאומגה 3.
להימנע מכספית.
להימנע מאלומיניום.
לעסוק בפעילות גופנית באופן קבוע.
להימנע מחיסון נגד שפעת המכיל כספית ואלומיניום.
לאתגר את המוח על בסיס יומי.
להימנע מתרופות אנטי-כולירגניות ומסטטינים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה