יום שני, 5 במרץ 2012

לאכול מצב רוח טוב

לא תמיד אנחנו מודעים להשפעות הגדולות של המזון שאנו אוכלים על מצב הרוח. אז לפני שבולעים עוד גלולה, למה לא לנסות לפתור בעיות בדרך טבעית וטעימה?

הרמב"ם המליץ "יהיו מזונותיך תרופותיך", אבל נראה שהחוכמה הזאת קצת נשכחה. אנחנו אוכלים אוכל מזיק, בריאותנו נפגעת ואז אנו פונים לתרופות הכימיות. ההשפעה המרפאה של המזון משפיעה לא רק על הבריאות הגופנית, אלא גם על בריאות הנפש. כמה שינויים קטנים בתזונה יכולים לגרום לנו להרגיש טוב יותר. הנה הצעות לטיפול בכמה תופעות נפוצות.

חוסר איזון הורמונלי – מספר גורמים יכולים להביא לחוסר איזון הורמונלי, ביניהם רעילות של הכבד, גלולות למניעת היריון, טיפולי פוריות, וחסכים תזונתיים. אז מה עושים? מפסיקים לצרוך סוכר וקמח לבן. סוכר גורם לגוף להפריש אינסולין, שהוא ההורמון הראשי בגוף. כשרמות האינסולין גבוהות מדי, יש לכך השפעה על המערכת ההורמונלית כולה. מומלץ גם להפחית את החשיפה לקסנואסטרוגנים, תוצרי לוואי תעשייתיים שמחקים אסטרוגן. קסנואסטרוגנים מצויים בקוטלי חרקים, אנטיביוטיקה, BPA ופתלטים מתעשיית הפלסטיק. הדרך הטובה ביותר להימנע מקסנואסטרוגנים היא אכילת מזון טרי ואורגני, הימנעות ממזון מהחי והימנעות ממזון בקופסאות שימורים.
אגוזי מלך - מקור טוב לחומצות שומן מסוג אומגה (צילום מוויקישיתוף, Horst Frank)


חולשה אדרנלית (חולשה של בלוטות יותרת הכליה) – חומרים ממריצים כמו סוכרים מזוקקים וקפה מכבידים על בלוטות יותרת הכליה. אכילת סוכר מקפיצה את רמות הסוכר בדם. קפה וסוכרים מזוקקים יוצרים תחושת שווא של אנרגיה. חולשה אדרנלית עלולה לגרום לחוסר איזון הורמונלי מה שמביא לתנודות במצב הרוח.

מחסור בטריפטופן – דיאטה דלה בפחמימות נשמעת כמו דבר חיובי, אך למעשה היא עלולה לגרום לחולשה ולמתח. הסיבה לכך עשויה להיות טריפטופן, סוג של חומצת אמינו. ככל שנכנס יותר טריפטופן לגוף יש יצירה רבה יותר של סרוטונין, וסרוטונין משפר את מצב הרוח. סרוטונין מורכב מטריפטופן ומוויטמינים מקבוצה B. ניתן להעלות את רמות הטריפטופן בעזרת אכילת פחמימות שמקורן בפירות וירקות אורגניים, דגנים מלאים וקטניות.

מחסור בחומצות שומן מסוג אומגה – חומצות השומן מסוג אומגה משפיעות על ההולכה העצבית במוח. חילוף חומרים לקוי שלהן נקשר במחקרים לתנודות במצב הרוח ולדיכאון. ודאו שאתם צורכים מהן מספיק. בדרך כלל ממליצים להשיג אומגה על ידי אכילת דגים שמנים, אולם אני איני מצטרף להמלצה מפני שהכספית שמצויה ברקמות הדגים מזיקה מאוד למערכת העצבים ואינה מצדיקה את התועלת שבאומגה. ניתן לצרוך אומגה על ידי אכילת זרעי פשתן ואגוזי מלך וגם על ידי תוספים ממקור צמחי.

מחסור בוויטמין D – ויטמין D מעלה את רמות הסרוטונין במוח. זהו ויטמין יוצא דופן שאינו מגיע מהמזון אלא מהשמש. בישראל היעדר חשיפה לשמש לא נובע מכך שחסר לנו כאן ממנה, אלא מהמצב ההפוך – יש קרינה חזקה מדי ואנחנו מתחבאים ממנה בבית. ניתן להשלים חסרים בוויטמין D על ידי אכילת ביצים מתרנגולות שמגודלות בצורה הומאנית.

מחסור בסלניום – רמות נמוכות של סלניום גורמות למצב רוח רע. קל לצרוך סלניום דרך אגוזים, זרעים, דגנים מלאים וקטניות.

תוכנית פעולה למצב רוח משופר
להוסיף שלוש מנות של פירות וירקות אורגניים, רצוי מגידול מקומי, לתזונה. ניתן לאכול אותם גם כחטיף. הסיבים שמספקים הפירות והירקות ממלאים ומשאירים פחות מקום לממתקים ולמזון מתועש העלולים לפגוע במצב הרוח. בנוסף השינוי יעזור לייצור הטריפטופן.
להחליף את הקפה בתה נטול קפאין. אם השינוי גדול מדי אפשר להתחיל בקפה נטול קפאין. כך קטן הנטל על האדרנל וקטן החשש מפני היעדר איזון הורמונלי המביא לתנודות במצב הרוח.
להוסיף דגנים מלאים, אגוזים וזרעים לתזונה. הדבר יסייע באספקת טריפטופן וסלניום.
לקצץ בצריכת האלכוהול. אלכוהול מרעיל את הכבד, מה שגורם לחוסר איזון הורמונלי.
לצאת החוצה ולעסוק בפעילות גופנית. פעילות גופנית מעלה את רמות הסרוטונין והיציאה החוצה מבטיחה ייצור של ויטמין D.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה