יום חמישי, 1 במרץ 2012

עידן האבחון

מחקר חדש מלמד שאפשר כבר בגיל שישה חודשים לגלות סימני אוטיזם במוח באמצעות MRI. האם זוהי פריצת דרך או פשוט עוד משהו שיסיט את תשומת הלב מהבעיה האמיתית?

מחקר חדש שבוצע באוניברסיטת צפון קרוליינה והתפרסם ב- American Journal of Psychiatryמצא סימנים של בעיות התפתחות במוח של תינוקות בני שישה חודשים באמצעות סריקת MRI. החוקרים סבורים שזהו גילוי חשוב מכיוון שלדעתם ניתן יהיה להפעיל התערבויות לפני שהאוטיזם ישתרש. אולם, המחקר אינו מסביר מה גורם לאוטיזם ומבצעיו מזכירים ששום רופא אינו יכול לאבחן אוטיזם בגיל שישה חודשים. מוביל המחקר, ג'ייסון וולף, אמר שהגורם לאוטיזם הוא "יחסי גומלין מורכבים בין גנים לבין ההתנסות של הילד בעולם." למה הכוונה בהתנסות עם העולם? לא ברור.

MRI אמור לסייע באבחון אוטיזם כבר בגיל שישה חודשים (צילום: Sagolla, flickr)

אן דאצ'ל, שכתבה טור על הנושר באתר Age of Autism, אומרת שמי שקורא את הסיקור העיתונאי הנרחב שלו זכה המחקר, עשוי לחשוב שאוטיזם הוא יותר קוריוז מאשר הפרעה שמטרידה דור שלם של ילדים, הפרעה שהמיינסטרים והרפואה אינם מצליחים להסביר. הסיקור אינו מלמד את הקורא שההפרעה פוגעת באחוז אחד מכלל הילדים, וכמעט בשני אחוזים מקרב הבנים. "לפעמים נראה כאילו אף אחד אינו באמת מעוניין לגלות שום דבר משמעותי על אוטיזם. חוקרים מחויבים רק לבוא מדי כמה חודשים עם ממצאים חדשים כלשהם כדי שייראה כאילו מישהו באיזשהו מקום עושה משהו. זה מה שקורה גם עם המחקר החדש הזה."
דאצ'ל אומרת שאם המדענים יוכלו למצוא עדות לאוטיזם בילדים בני שישה חודשים, זה יוכיח שההורים, שטוענים שילדיהם עברו נסיגה פתאומית לאוטיזם לאחר מתן החיסונים בגיל 18 או 24 חודשים, טועים. יגידו שזה היה רק צירוף מקרים ושסימני האוטיזם היו שם מוקדם הרבה יותר.

ג'ראלדין דוסון, מומחית לאוטיזם שהתראיינה ב-USA Today, אמרה שהייתה רוצה לחפש סימנים של אוטיזם אצל עוברים. היא תוהה האם אפשר לאתר במוח את הסימנים לאוטיזם מוקדם יותר משישה חודשים או אפילו ברחם.
מומחה אחר שהתראיין ל-CBS News אמר שאיתור סימני אוטיזם בגיל כה צעיר ימנע מהורים לחוש רגשות אשם על כך שילדיהם אוטיסטים.
ב-MSNBC ציטטו את דוסון אומרת "המטרה היא להיות מסוגלים להפחית את התסמינים או אפילו למנוע מהתסמונת להתפתח."
רשת ABC ראיינה את דוקטור ננסי מינשו מאוניברסיטת פיטסבורג, שאמרה הגילוי מצטרף לעובדות שלפיהן שהאוטיזם מתפתח מעצמו ולא בגלל שההורים עשו או לא עשו משהו.

לסיכום, אומרת דאצ'ל, בין השורות של דברי כל המומחים האלה אפשר לקרוא את המסר שהחיסונים אינם הסיבה לאוטיזם. היא חוזרת לדבריו של וולף שאמר שהאוטיזם הוא תולדה של גנטיקה והתנסות של הילד בעולם, ומזכירה שחלק חשוב מאותה "התנסות" הוא שורה ארוכה של חיסונים שניתנים החל מהלידה, או אף מוקדם יותר אם האם מקבלת חיסון נגד שפעת. איש מהמומחים לא הביע דאגה מרעילותם של הכימיקלים שנמצאים באופן קבוע בחיסונים. נראה שלאיש לא אכפת שאין אף לא מחקר אחד על ההשפעה המצטברת של תוכנית החיסונים ההולכת ומתרחבת. לאיש לא מפריע שכל מחקר שמפריך קיומו של קשר בין חיסונים לאוטיזם קשור לתעשיית התרופות.

"המחקר הזה הוא לא יותר מעוד מבזק חדשות," אומרת דאצ'ל. "למעשה אינו מלמד דבר על אוטיזם. הוא לא עוזר אף לילד פגוע אחד. אומרים לנו שהשימוש המעשי בו הוא התקדמות של שנים. היתרון היחידי הנראה הוא שהמומחים יכולים לנסות להשתמש בו כדי להסיט את תשומת הלב מהמחלוקת הלוהטת ביותר ברפואה. זה יצליח רק אם וכאשר הם יוכלו לספק לנו כמה תשובות בנוגע לאוטיזם המסתורי."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה