יום שני, 27 בפברואר 2012

הסתימות הופכות את מרפאת השיניים למקום מסוכן

הכספית שמכילות הסתימות הדנטליות מגיעה לסביבה ולגוף האדם וגורמת לזיהום ולמצבי חולי רבים וחמורים

ברשומה הקודמת המלצתי על מאמר של ארגון IAOMT וגם הפעם אני מעביר הלאה את הידע שהם מפיצים. תחת מאמר נוסף, שכותרתו "השפעות הרעילות של סתימות דנטליות מכספית על הסביבה ועל בריאות האדם" נמנים האופנים שבהם כספית משימוש דנטלי מזהמת את הסביבה, הדרכים שבהן נפגע גופנו מהכספית והמלצות לצמצום הנזק.

הסתימות מכילות 45 עד 55 אחוז כספית מתכתית, שהיא נוירוטוקסית, רעילה למערכת העצבים. לפי הסוכנות האמריקאית להגנה על הסביבה (EPA), בפיותיהם של האמריקאים יש 1,000 טון כספית. כספית דנטלית מהווה 14% מכספית בשימוש ביתי בשנה.
החששות מהשימוש בכספית עלו מיד כאשר החל השימוש בה בראשית המאה ה-19. כיום גם מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) והנציבות האירופאית (EC) בודקים את הסיכונים הבריאותיים הקשורים לסתימות כספית. ממשלות נורווגיה, שוודיה ודנמרק כבר אסרו את השימוש בחומר. בגרמניה ובקנדה אסרו על השימוש בו לנשים הרות. ממשלות צרפת, פינלנד ואוסטריה המליצו על שימוש בחומר חלופי עבור נשים הרות. בינתיים ממשיכים להתפרסם מחקרים על נזקי הכספית הדנטלית לגוף האדם ולסביבה.

סכנה במרפאת השיניים (צילום: sj_sanders, flickr)


המסמך מתאר דרכים שבהן הסתימות הדנטליות מזהמות את הסביבה: מי שפכים ממרפאות שיניים, הפרשות של בני אדם שיש בפיהם סתימות כספית, שריפת גופות של אנשים שבפיהם סתימות כספית, אדי כספית ממרפאות שיניים.
בהתאם, הכספית משפיעה על האדם במספר דרכים:
הכספית מסוכנת לנשים הרות, לעוברים ולתינוקות. זאת הסיבה שבמספר מדינות נמנעים משימוש בסתימות כספית עבור נשים הרות. באותה הרוח, יש מחקרים הממליצים להימנע משימוש בסתימות כספית עבור ילדים. הכספית עוברת את השליה ומגיעה גם לחלב האם. חשיפה לכספית נקשרה לאוטיזם.
הכספית מסוכנת לכלל האוכלוסייה. גוף מחקרים עשיר מרחבי העולם מצא קשר בין סתימות כספית לשורה ארוכה של מחלות: תפקוד לקוי של המערכת החיסונית, טרשת נפוצה, מחלות של הכליות, תסמונת כאב כרוני, אלרגיות, בעיות פריון, מחלות לב וכלי דם, ספיגת מתכות כבדות במוח, מחלת לו גריג (ניוון מוטורי), אלצהיימר, עמידות לאנטיביוטיקה, אובדן שמיעה ועוד מצבי חולי רבים.
הכספית פוגעת ברופאי שיניים ובעובדי מרפאות שיניים. אנשים אלה חשופים לכספית באופן מיוחד ומחקרים מצביעים על סכנות בריאותיות שמאיימות עליהם עקב חשיפה זאת.

בנוסף לנתונים האלה יש לזכור שמסיבות גנטיות אנשים מסוימים מתקשים לפנות כספית מרקמות הגוף שלהם (על כך כתבתי ברשומה הקודמת) וכן ישנם אנשים האלרגים לכספית. קיים מתאם בין כמות הסתימות בפה ומשך הזמן שהן שם לנטייה לתגובה אלרגית לכספית. עבור שתי הקבוצות הללו – המתקשים לפנות כספית והאלרגים – הכספית מסוכנת במיוחד. ההיפגעות מהכספית מושפעת מגורמים רבים נוספי, כמו כמות הסתימות בפה, מין, צריכת חלב ואלכוהול ועוד.

מחברי המאמר מציינים חלופות לכספית כמו חרסינה, סגסוגות של זהב ותרכובות אחרות. גם עם עדיין משתמשים בכספית, יש דרכים לצמצם את הסכנות הכרוכות בה ולמנוע את חדירתה הבלתי מבוקרת לסביבה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה