יום שלישי, 14 בפברואר 2012

תמצית זרעי ענבים נלחמת בסרטן

שני מחקרים שונים הראו שתמצית זרעי ענבים הורגת תאים סרטניים ומשאירה את התאים הבריאים ללא פגע

כבר כתבתי כאן לא פעם על חוסר יעילותן של תרופות כימיות למלחמה בסרטן. שני מחקרים חדשים ומבטיחים מראים שחומר טבעי המופק מפרי יוצר את ההשפעה המבוקשת: הוא מביא להרג תאי הסרטן בלי לפגוע בתאים הבריאים.

המחקר הראשון פורסם בכתב העת Carcinogenesis העוסק בהיווצרות מחלת הסרטן. המחקר מראה שתמצית זרעי ענבים הורגת תאי סרטן קשקשיים בראש ובצוואר ומותירה אחריה את התאים הבריאים ללא פגע.
פרופסור ראג'ש אגראוול, חוקר מהמרכז לסרטן באוניברסיטת קולורדו, כינה את התוצאות "דרמטיות למדי." הוא ציין שהאפקט תלוי במידה רבה ביכולתם של התאים הבריאים לעמוד בפני הנזק שגורם הסרטן. "תאי סרטן הם תאים שגדלים במהירות," הסביר אגראוול. "יתרה מזאת, הם גם תאים הגדלים במהירות בהכרח. כשמתקיימים תנאים שבהם אינם יכולים לגדול, הם מתים." תמצית זרעי הענבים יוצרת את התנאים שאינם נוחים לצמיחת התאים הסרטניים.
המחקר המדובר הראה שתמצית זרעי הענבים פוגעת בדנ"א של תאי הסרטן וחוסמת את הנתיבים המאפשרים להם לתקן את עצמם. הנסיינים לא מצאו עקבות של רעילות בתאי העכברים שעליהם בוצע הניסוי. את העובדה שתאי הסרטן נפגעו בעוד לא כך קרה לתאים הבריאים מסביר אגראוול כך: "אני חושב שכל העניין הוא שלתאי סרטן יש הרבה נתיבים פגומים והם פגיעים מאוד כאשר תוקפים את הנתיבים האלה. הדבר אינו נכון לגבי תאים בריאים.
במעבדתו של אגראוול מקווים להתקדם לניסויים קליניים בתמצית זרעי ענבים, בשאיפה שתשמש כתוספת לטיפולי קו שני שמכוונים לסרטן בצוואר ובראש, שטיפול קו ראשון בו נכשל.


ההבטחה טמונה בזרעי ענבים (צילום: samuel_lee, flickr)

המחקר השני פורסם בכתב העת Clinical Cancer Research שעוסק במחקר קליני של מחלת הסרטן. חוקרים מאוניברסיטת קנטאקי הראו שתמצית זרעי ענבים מאלצת תאי לוקמיה בתנאי מעבדה ל"התאבד".
בניסוי נמצא שתוך 24 שעות, 76% מתאי הלוקמיה מתו לאחר שנחשפו לתמצית. החוקרים גילו שתמצית זרעי הענבים מפעילה חלבון שנקרא JNK. חלבון זה מווסת את נתיבי האופופוטוזה, כלומר מוות של תאים.
תמצית זרעי הענבים הראתה כבר פעילות בתאי מעבדה של סרטן העור, השד, המעי הגס, הראות, הקיבה והערמונית. ניסוי זה הוא הפעם הראשונה שבה התמצית נוסתה על תאי דם וגם הפעם הראשונה שבה נחשף מנגנון הפעילות שלה.
פרופסור שיאנג שי, ממובילי המחקר, אמר שהתוצאות עשויות להוביל לשימוש בתמצית זרעי ענבים למניעה או לטיפול בסרטן הדם (לוקמיה, לימפומה ומיאלומה) ובסוגי סרטן אחרים. הוא ציין את התכונה המבוקשת שבה מצטיינת תמצי זרעי הענבים: השפעה על תאי הסרטן אך לא על התאים הבריאים. עם זאת הוא ציין שעל אף התוצאות המבטיחות, מוקדם עדיין להמליץ לאנשים לאכול זרעי ענבים או חלקים אחרים של הפרי כדי להילחם בסרטן.

שי ועמיתיו חוקרים כימקלים בשם proanthocyanidins המצויים בפירות ונחשבים לתורמים במניעת סרטן. שי גילה שתמצית קליפת תפוח מכילה את החומרים הללו שפועלים כנוגדי חמצון וגורמים למות תאי סרטן במעבדה, אך לא לתאים נורמליים. זה מה שהוביל אותם לעבודה עם תמצית זרעי הענבים.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה