יום חמישי, 16 בפברואר 2012

תרופות לסרטן גורמות למוטציות


חוקרים גילו שתרופות לסרטן שניתנו לעכברים גרמו למוטציות - לא רק אצל המקבלים, אלא גם אצל צאצאיהם

מחקר
חדש מחזק את ההסתייגות שלי ושל רבים אחרים מהטיפול הקונבנציונלי בסרטן. הכימותרפיה הרעילה עלולה לגרום לשינויים גנטיים לא רק אצל החולים שמקבלים את הטיפול, אלא גם אצל ילדיהם.

שלוש תרופות כימותרפיות נפוצות גרמו למוטציות בדנ"א של עכברי מעבדה, המוטציה עברה גם לדור הבא. אלה הן תוצאות מחקר שפורסם בינואר בפרוטוקול האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית. על פי המחקר, המוטציות נוצרו זמן רב לאחר תום חשיפת העכברים לתרופות. תופעה דומה נצפתה כאשר עכברים נחשפו לקרינה.


דנ"א (Jorge Lucero, flickr)


הדגש במחקר הוא על החשיבות בבדיקת השפעת הכימותרפיה לא רק על המטופלים אלא גם על צאצאיהם. עם זאת, יורי דוברובה, גנטיקאי שהוביל את המחקר, מציין שרוב המטופלים מבוגרים מכדי להוליד ילדים או שהטיפול הופך אותם לעקרים, כך שבעצם הקבוצה שהממצאים רלבנטיים לגביה היא ילדים ששרדו סרטן.

כתב העת Nature, שבו מופיעה סקירת המחקר, מזכיר עבודה מהעת האחרונה שבה נמצא שאין לכימותרפיה או הקרנות השפעה על שכיחות פגמים מולדים בקרב ילדים של אנשים ששרדו סרטן בילדותם. זאת ועוד: ילדים שמקבלים טיפול לסרטן לא יולידו ילדים משל עצמם במשך שנים או עשורים לאחר הטיפול. עכברים חיים רק שנתיים, והעכברים בניסוי של דוברובה התרבו כמה חודשים אחרי חשיפתם לתרופות. דוברובה אומר שהוא זהיר מאוד בפירוש הממצאים.

עם זאת, דוברובה מגדיר את הממצאים "ההפתעה הגדולה ביותר בחיי." לצאצאי העכברים שנחשפו לתרופות היו פי כמה וכמה יותר מוטציות בתאי הביציות והזרעים שלהם מאשר להוריהם. הגנום שלהם היה בלתי יציב ודוברובה ועמיתיו עדיין אינם יודעים מדוע. עד לביצוע הניסוי הנוכחי הם בדקו השפעות של קרינה, כעת הם בודקים האם לכימיקלים הגורמים למוטציות תהייה השפעה דומה למה שנצפה בניסוי. הצפי הוא שכימותרפיה תשפיע יותר מאשר הקרנות מפני שבהקרנות החלקים הבריאים של הגוף מוגנים ואילו כימותרפיה היא מערכתית ויכולה להגיע לרקמות גוף רבות, בעיקר לאלה שבהן מתחלקים תאים והדנ"א משכפל את עצמו במהירות.

התרופות שניתנו לעכברים, במינונים דומים לאלה שניתנים לבני אדם, הן cyclophosphamide, mitomycin C ו-procarbazine. החוקרים בחנו אזור מסוים בדנ"א של העכברים. עד כה, בניסויים שונים, נחקר מה שמכונה bystander effect, ההשפעה על העומד מהצד, בתאים שלא נחשפו לקרינה באופן ישיר. בתאים אלה נצפו סימנים שמקורם בקרינה. ייתכן שחלק מאותן השפעות, שאולי קשורות לתקשורת בין תאים, התורמות להיעדר היציבות הגנטית, נגרמות גם על ידי כימותרפיה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה