יום חמישי, 8 במרץ 2012

הצוואר כואב? רק לא תרופות

מחקר חדש עם תוצאות לא מפתיעות מלמד שפעילות גופנית וכירופרקטיקה עדיפות על תרופות כימיות לטיפול בכאבי צוואר


כאב כרוני הוא אחד מהמצבים הבריאותיים הנפוצים ביותר. על פי American Pain Foundation הכאב הנפוץ ביותר הוא כאב גב. כ-70% מהאוכלוסייה יסבלו מכאב זה בשלב מסוים בחייהם. עם זאת, המחקר בנושא כאבי צוואר מצומצם. בדרך כלל חולה המתלונן על כאב יקבל מהרופא שלו תרופה, אחת משלוש קבוצות: נוגדי דלקת לא סטרואידיים, אצטמופין או אופיואיד כלשהו. החדשות הטובות הן שאולי אין צורך בתרופות הכימיות הללו.

לפי מחקר חדש שפורסם ב-Annals of Internal Medicine במימון המכונים הלאומיים לבריאות של ארצות הברית, תרופה היא לא הפתרון המיטבי לכאבי צוואר. חלופות אחרות יכולות לא רק להביא להקלה נקודתית בכאב, אלא אף גם לטפל בגורמים לכאב ולהביא לריפוי.
החוקרים עקבו במשך 12 שבועות אחרי 272 חולים הסובלים מכאבי צוואר. לאלה מהם שנעזרו בכירופרקטיקה או בפעילות גופנית היה סיכוי גדול פי שניים להשתחרר מהכאב, זאת לעומת החולים שנטלו תרופות.
החוקרים סיכמו: עבור חולים עם כאב צוואר חריף או תת-חריף, SMT [טיפול כירופרקטי של מניפולציה על עמוד השדרה] היה אפקטיבי יותר מתרופות, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. על כל פנים, כמה סשנים מודרכים של פעילות גופנית ביתית הסתיימו בתוצאות דומות ברוב השלבים."


 יש פתרונות לא תרופתיים לכאבי הצוואר (צילום cayusa, flickr)


כמעט מיותר להסביר למה פעילות גופנית עדיפה על תרופות, ובכל זאת: התעמלות פעמים רבות משפרת את היציבה, את טווח התנועה ואת תפקוד הגוף. היא עשויה לפתור את הסיבות לכאב וכן למנוע התפתחות כאב צוואר כרוני. פעילות גופנית עוזרת למנוע כאבים ולהקל אותם באמצעות כמה מנגנונים, ביניהם חיזוק שרירים תומכים חשובים והחזרת הגמישות.

כאבי הצוואר הפכו נפוצים ככל שיותר ויותר אנשים עברו לעבודה בישיבה מול מחשב. הכאב נובע לרוב משריר הטרפז. נוצר מעגל קסמים שבו יציבה גרועה מביאה לכאב בצוואר, כאב הצוואר מקשה על אנשים לשמור על יציבה בריאה והיציבה הבעייתית מחמירה את כאבי הצוואר, וחוזר חלילה. המחקר שהוזכר קודם מצא שבעזרת תוכנית אימון מתאימה החולים הסובלים מכאבי צוואר למדו לשמור על יציבה נכונה במהלך ישיבה ממושכת, מה שעשוי לשבור את מעגל הקסמים. מחקרים נוספים תומכים בהנחה זאת.
גם טיפול כירופרקטי יכול להועיל לכאבי צוואר. הכירופרקטיקה מסתמכת על יכולת הריפוי המצויה באופן טבעי בגוף, מבלי להיתלות בתרופות, תחבושות וניתוחים. הטיפול עשוי להשפיע על תהליכים גופניים בסיסיים שמשפיעים על עקה חמצונית ועל תיקון דנ"א בנוסף לפנייה לסיבות המידיות של עיוותים בעמוד השדרה הגרומים לכאב.

לא רק כירופרקטיקה – כל טיפול פיזיותרפי עדיף על טיפול תרופתי, כי תרופות נגד כאב הן מסוכנות.
נוגדי דלקת לא סטרואידיים המשמשים לטיפול בכאב הם מהתרופות המסוכנות בשוק. תרופות אלה מגדילות את הסיכון למחלות לב, הן נקשרו לסיכונים לפגיעה במערכת העיכול כמו דימום, ליתר לחץ דם ולבעיות בכליות. חשוב לזכור שסיכונים אלה מתייחסים לא רק לתרופות מרשם אלא גם לתרופות ללא מרשם כמו אספירין, אדוויל וכדומה. התרופה אצטמופין היא הגורם העיקרי בארצות הברית לכשל של הכבד. בכל מקרה, קשה למצוא תרופת מרשם שאין לה תופעות לוואי.

דרכים נוספות למניעת כאבי צוואר הן נטילת אומגה 3, הפחתת צריכת דגנים וסוכרים, שיפור ייצור ויטמין D על ידי היחשפות לשמש. הקלת כאב לא תרופתית ניתן להשיג בעזרת התוסף נוגד החמצון אסטקסנתין, ג'ינג'ר, כורכום, לבונה, האנזים ברומלין שמצוי למשל באננס, שמן נר הלילה או שמן בוראג', קרם פלפל אדום (קפסאיצין) ופעילויות מרפאות כמו יוגה, דיקור, מדיטציה, קומפרסים חמים או קרים ואפילו להחזיק ידיים. הכול עדיף על תרופות כימיות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה