יום ראשון, 18 במרץ 2012

חיסונים – מסע ההפחדות המבלבל נמשך

ההצמדה של חצבת ושעלת, שתי מחלות שונות לחלוטין, נועדה לבלבל את הציבור ולצבוע באור שלילי את ההורים שלא עוקבים אחרי תוכנית החיסונים


משרד הבריאות שוב מפעיל טרור על הציבור ויוצא במסע הפחדה נגד שוחרי הבריאות. בשבוע שעבר התפרסמה כתבה ב-Ynet שמתארת את חוסר האחריות של הורים שאינם מחסנים את ילדיהם ועד כמה הם מסכנים ילדים אחרים - לכאורה. כך זעקו הכותרות: "בקיבוץ הרדוף יש התפרצות נוספת של חצבת ושעלת, מפני שהורים רבים בוחרים שלא לחסן את ילדיהם. הבעיה: הילדים מדביקים חברים מיישובים סמוכים." הכתבים מתארים הורים שכן מחסנים הזועקים לעזרה וחוששים לגורל ילדיהם.

מזמן ציינתי שחיסון השעלת מפוקפק, שעל אף החיסון יש התפרצויות במקומות רבים בעולם ושהילדים המחוסנים חשופים יותר וחולים יותר בשעלת מאשר אחרים שלא חוסנו. לידיעות מהעולם מצטרף הניסיון הקליני שלי - לעתים אני מטפל, בפגישה אחת או שתיים, בשעלת אצל אנשים בכל הגילים שחוסנו. למשל, לאחרונה התייעצה איתי אם לגבי חיסון אחר לאחד מילדיה, והזכירה לי שנכנסה אלי בעבר עם שני ילדים חולים בשעלת ויצאה עם שני ילדים בריאים.

ההסמכה הקבועה של מחלת החצבת למחלת השעלת נועדה לבלבל את הציבור ולזרוע פאניקה (צילום: DJ Crazy Gabe, flickr)


אבל מעבר לנושא השעלת, המאמר ב-Ynet מדאיג ומרגיז. כמעט בכל משפט הכותבים או העורך מצא לנכון לקשור בין חצבת ושעלת. אלה שתי מחלו מאוד שונות וכל ניסיון לקשור ביניהן הוא מגמתי ולא לעניין.
מחלת השעלת היא כן מחלה מסוכנת הדורשת התייחסות רפואית. חשוב לטפל בחולים במהירות וברצינות, אבל לא בהיסטריה.
חצבת היא מחלת ילדות שגם כן דורשת התייחסות רצינית, אבל הורית: להישאר בבית כדי להשגיח על הילד, לתת שתייה מרובה, להניח לחום לעשות את העבודה שלו, אבל לא לתת לו לעבור את ה-40 מעלות. אם החום מתקרב ל-40 מעלות, יש להניח קודם מגבת רטובה על המצח, להיעזר בקרח או באמבטיה קרה. לעתים רחוקות חייבים לתת תכשיר מבית מרקחת. נכון שטיפול כזה קשה יותר מחיסון וקשה יותר מאקמול, אבל פחות קשה מאוטיזם, וזה המחיר של הורות. ושוב אזכיר בהקשר זה דברים שכתבתי מזמן, על כך שבימים שהייתי צעיר, כאשר ילד כלשהו חלה בחצבת, כל האמהות דחפו את הילדים שלהן לבית שלו כדי שידבקו בחצבת ויסיימו עם זה.

כמעט בכל פעם שכותבים על חצבת מזכירים גם שעלת. זאת הטיה מכוונת וזדונית, המיועדת לזרוע פאניקה, לצבוע את ההורים שלא עוקבים אחר תוכנית החיסונים של משרד הבריאות, ציבור אחראי, אינטליגנטי, ואכיפתי, כתימהונים חסרי אחריות ובורים. אם זה לא מספיק, אז רופאים, שקוראים רק מחקרים "מדעיים" שמומנו על ידי חברות הסמים (תרופות), יוזמים חוק נגד הורים אשר מבינים מה שהם עושים ואינם מתנהגים כעדר.

לדעתי, אם גננת בגן פרטי חוששת לעבוד בגן שיש בו ילדים לא מחוסנים (לא מסוכנים) - זכותה. אבל חוק? הדמוקרטיה נגמרת בחדר לידה? ידע רפואי ומדעי נבנה ונקנה בוויכוחים, ויכוחים מרים לעתים. השיטות של בריאן דיר (הכתב שיצא נגד אנדרו ווייקפילד, החוקר שהוכיח שהחיסון המשולש עלול להיות מסוכן) וחבר המממנים שלו מתעשיית התרופות אינן מדעיות ואינן מוסריות.
כן, אנחנו מוכנים להתווכח. כן, אנחנו רוצים לדון בכל נושא, אבל נדון ונתווכח בצורה עניינית!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה