יום שישי, 31 בדצמבר 2010

החומרים המשמרים לא שומרים עלינו

חומר משמר נפוץ, E211, עלול לגרום למחלות קשות הקשורות בניוון תאים ולסרטן. עד לא מזמן הוא נחשב בטוח לשימוש. מה עדיין לא גילינו על הכימיקלים שמכיל המזון המתועש?

כבר כתבתי כאן על הסכנות שחבויות במשקאות הקלים התמימים לכאורה: על תפקידם הנכבד במגפת השמנת היתר, על השפעות האספרטיים על מערכת העצבים, ועל הממתיק המלאכותי סוכרלוז שנחשב פופולרי, אבל מצטבר בגוף ובמאגרי מים ועדיין לא ידועות השפעותיו רחוקות הטווח על בריאות האדם והסביבה.
זה, למרבה הצער, לא הכול: משקאות קלים עלולים לגרום נזק חמור לתאים. על פי מחקר בריטי מ-2008, לחומרים משמרים נפוצים, שמצויים במשקאות כמו פאנטה ופפסי מקס, יש את היכולת ל"כבות" חלקים חיוניים בדנ"א. החומר המדובר הוא E211, סודיום בנזואט, שמשמש כחומר משמר במשך עשורים בתעשייה העצומה של המשקאות הקלים. הוא מונע עובש במשקאות כמו ספרייט ומוסיפים אותו גם לחמוצים ורטבים.

צילום: T a k, Flickr

הנזקים שחומרים משמרים אלה גורמים קשורים בדרך כלל להזדקנות ולאלכוהוליזם, והם יכולים להוביל לשחמת הכבד ולמחלות ניווניות כמו פרקינסון.

סודיום בנזואט כבר נחשד בקשר שלו לסרטן. כאשר הוא מעורבב עם ויטמין C במשקאות הקלים, נוצר החומר המסרטן בנזן. סקר של Food Standards Agency מ-2007 מצא רמות גבוהות של בנזן בארבעה מותגים שהוסרו מהמדפים בבריטניה. בנוסף, ידועות השפעותיו המזיקות של החומר על ילדים הסובלים מהיפראקטיביות ומבעיות קשב.

פרופסור פטר פייפר מאוניברסיטת שפילד בבריטניה, מומחה לביולוגיה מולקולרית ולביוטכנולוגיה, גילה בניסוי מעבדה שהחומר המשמר סודיום בנזואט פגע באזור חשוב בדנ"א של שמרים חיים. "לכימיקלים האלה יש את היכולת לגרום נזק חמור לדנ"א במיטוכונדריה עד לנקודה שבה הם משתקים אותה לחלוטין: הם מחסלים אותה לגמרי."
תפקידה של המיטוכונדריה להפוך חמצן לאנרגיה, ואם היא ניזוקה, תפקוד התא משתבש באופן חמור מאוד. מחלות רבות קשורות לנזק שכזה, כמו פרקינסון, מחלות ניוון עצבים ומעל הכול – הזדקנות.

עד שפורסמו תוצאות המחקר של פרופסור פייפר, סודיום בנזואט נחשב בטוח ואושר לשימוש על ידי הגופים הרלוונטיים בארצות הברית ובאירופה. מתי יגלו אילו הפתעות טמונות ביתר הכימיקלים שמסומנים ב-E? חלקם חדשים בתעשיית המזון, וכמו הסוכרלוז שהזכרתי קודם, עדיין לא ברורה השפעתם בטווח הרחוק.
"תעשיית המזון תטען שהתרכובות האלה נבדקו והן בטוחות לחלוטין," אמר פייפר. "על פי הקריטריונים של בדיקות בטיחות מודרניות, בדיקות הבטיחות היו בלתי מספקות."
הטוב ביותר הוא פשוט להימנע מהם, כלומר לא לצרוך מזון מתועש. אפשר לחיות לא רע בכלל גם בלעדיו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה