יום שני, 27 בדצמבר 2010

מפלצת בשדה התירס

מדענים יודעים שיבולים מהונדסים גנטית עלולים להיות מסוכנים (מאוד, אפילו). אז איך זה שהם נמצאים על מדפי הסופרים? כל מה שצריך זה חברה שרוצה להרוויח כסף וממשל מושחת שמשתף איתה פעולה

הדלפות חדשות של וויקיליקס מגלות שממשל בוש פעל "לנקום" במדינות אירופה המסרבות להשתמש בזרעים מהונדסים גנטית. ב-2007 שגריר ארה"ב בצרפת הביע בפני ממשלת ארצות הברית דאגה מכך שצרפת החליטה לאסור זריעת תירס מהונדס גנטית שיוצר על ידי ענקית הביוטכנולוגיה מונסנטו. הוא אף הזהיר שהגישה הצרפתית, שנוקטת יחס זהיר כלפי המוצרים המהונדסים, עלולה להתפשט לרחבי אירופה.

ג'פרי סמית', ראש המכון לטכנולוגיה אחראית (Institute for Responsible Technology) התארח באולפן Democracy Now כדי להסביר מה משמעות המסמכים שחשפה וויקיליקס. סמית' מציין שכבר שנים ידוע שממשלת ארה"ב משתפת פעולה עם מונסטנו בקידום אורגניזמים מהונדסים גנטית, GMOs, בעולם. בנוסף לפעולותיו של השגריר בצרפת, ב-2009 שגריר ארה"ב בספרד ביקש את עזרת ממשלתו בתמיכה בחברי הממשלה הספרדית שרוצים לקדם הפצת GMOs בארצם. אותם אנשים נפגשו עם נציגי מונסנטו כדי לגבש אסטרטגיה לקידום מוצריה המהונדסים גנטית של החברה.


התירס הפך לגולם שקם על יוצרו (צילום: erikadotnet, flickr)

סמית' אומר שתעשיית הביוטק הייתה מוטרדת בנוגע להפצת מוצריה באיחוד האירופאי מפני שתעשיית המזון שם דחתה אותם בשל חשש הצרכנים מהם.
מאז 2007 נאספו עדויות לכך שתירס מהונדס גנטית - הפוגע בעכברים, בחולדות ובבעלי חיים נוספים - יכול לגרום לירידה בפוריות, לצאצאים קטנים יותר, לפגיעות במערכת החיסון וכו'. העובדות האלה, אומר סמית', זכו להתעלמות הן מצד הרשות לבטיחות המזון של האיחוד האירופאי והן מצד מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA.
חוקר מטעם ממשלת בריטניה שמונה לבדוק את בטיחותם של ה-GMOs גילה שהם לא בטוחים מעצם טבעם או נכון יותר – מעצם הינדוסם
. בתוך 10 ימים תפוחי אדמה מהונדסים ובלתי מזיקים לכאורה גרמו נזקים עצומים לחולדות – התגלו בהן מוחות, כבדים ואשכים קטנים יותר, ניוון חלקי של הכבד, נזק למערכת החיסונית ועוד תחלואים שלא היינו רוצים אפילו לדמיין בני אדם לוקים בהם. החוקר, ארפאד פוצטאי, גילה שמדובר בתהליך שנגרם ככל הנראה בשל ההנדסה הגנטית שעברו הצמחים. הוא פרסם את ממצאיו והפך גיבור.
סמית' מסביר שחלק מהחולדות בניסוי של פוצטאי אכלו תפוחי אדמה מהונדסים גנטית, שהונדסו כך שייצרו חלבון המתפקד כקוטל חרקים. קבוצה אחרת של חולדות אכלה תפוחי אדמה רגילים שהוזרק להם החלבון קוטל החרקים, וקבוצה שלישית אכלה תפוחי אדמה רגילים ללא תוספות. רק החולדות שאכלו את תפוחי האדמה המהונדסים לקו בבעיות שתוארו קודם, מה שמביא למסקנה שכנראה משהו בהנדסה הגנטית עצמה, ולא בחלבון הקטלני לבדו, פגע בחיות.
ההנדסה הגנטית גורמת לשינוי רחב היקף בדנ"א של הצמח, למאות ואלפי מוטציות. למשל, בתירס המהונדס שנקרא MON 810 גן מסוים, שבדרך כלל היה דומם, הפך לכזה שמייצר חומרים אלרגנים בתירס. השינויים האלה ביבולים המהונדסים לא נבדקו על ידי שום רשות בריאות בעולם לפני שהגיעו לשוק.

ממשלת ארה"ב מנסה לדחוף את ה- GMOs גם לאפריקה, לאוסטרליה ולהודו באמצעות המערכות השלטוניות במדינות אלה. כלומר, אין מי שישמור עלינו מפני מונסנטו ומפני המוצרים הבלתי בדוקים שלה, שנוצרו מצד אחד להאכיל אותנו, אבל מצד שני להרוג אורגניזמים אחרים. במקרים רבים חברת מונסנטו וממשלת ארה"ב זוכות להצלחה במאמציהן. הן משתלטות על הרשויות הממונות על הרגולציה ומחלישות אותן.

קשה להאמין עד כמה המערכת מושחתת. הציפיות ממשל אובמה שיהיה טוב יותר מממשל בוש בנוגע לרגולציות התבדו. לדוגמה, מייקל טיילור, שהיה ממונה על מדיניות ה-FDA ב-1992, הוא עורך דין לשעבר במונסנטו. האיש התיר כניסה של GMOs לשוק ללא מחקרים הבוחנים את בטיחותם וללא חובת צירוף תוויות שמיידעות את הצרכן שמדובר במוצר מהונדס. טיילור, מונסנטו, ה-FDA והממשל יודעים שתווית כזאת תשאיר את התירס המהונדס על המדף בסופר. באמצעות וויקיליקס אנחנו יודעים היום שמזכרים של ה-FDA ציינו שמדעני הרשות הזהירו פעם אחר פעם שה-GMOs עלולים לגרום אלרגיות, רעלנים, מחלות חדשות ובעיות תזונתיות. טוב, ככה זה כשהצ'יפס שלך הוא גם תפוח אדמה וגם קוטל חרקים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה