יום חמישי, 23 בדצמבר 2010

מציאות נושכת

השימוש בסתימות דנטליות עשויות מכספית נפוץ מאוד, למרות שלמעשה לא הוכח שמדובר במוצר בטוח לשימוש - להפך. הכספית מצטברת בגוף, פוגעת במוח ומסוכנת במיוחד לילדים ועוברים
מתכות כבדות אינן משהו שרוב האנשים רוצים בגוף שלהם. עם זאת, נדירים האנשים, לפחות בעולם המערבי, שאין בגופם גושי מתכת כבדה שהגיעו לשם בצורה מכוונת ולא, למשל, באמצעות מי תהום מזוהמים.

סתימה בשן עלולה לפגוע במוח (צילום: Rob!, Flickr)

ב-150 השנים האחרונות סתימות כספית הן חלק בלתי נפרד מרפואת השיניים. הסתימות עשויות מ-50% כספית. מחקרים שנעשו על בני אדם ובעלי חיים מלמדים שהכספית שמקורה בסתימות נספגת ברקמות שונות בגוף. החוקרים מסכימים ביניהם שחלק גדול מהכספית בגוף האדם מגיעה מסתימות דנטליות. עם זאת, אין הסכמה בנוגע להשלכותיהם הבריאותיות של מצבורי הכספית עלינו. בפוסטים הקודמים דיברתי על הקשר בין כספית שמכילים חומרים משמרים המצויים בחיסונים לבין פגיעות התפתחות ואוטיזם.

בוצעו לא מעט מחקרים בנוגע לבטיחות השימוש בסתימות דנטליות עשויות מכספית, שהעלו מסקנות שונות למדי זו מזו. בסקירת מחקרים כאלה שבוצעה ב-2003 על ידי חוקרים גרמנים מתחומי הרפואה הסביבתית, האפידמיולוגיה והרפואה הפורנזית, כתבו החוקרים: "השימוש בסתימות דנטליות ברוב המדינות המפותחות במשך יותר מ-150 עורר דיון מדעי ופוליטי בנוגע לרציונל השימוש בכספית בסתימות. עולה השאלה מדוע הדעות כה חלוקות למרות העבודה שמספר מחקרים המטפלים בבעיה זו כבר בוצעו. סיבה אפשרית אחת היא שכמה מחקרים מראים כשלים מתודולוגיים יסודיים או פשוט מתעלמים מהעקרונות הבסיסיים של מחקר טוקסיקולוגי (של רעלנים) בכספית מתכתית."
חשוב לזכור שזיהום בכספית אינו מתגלה בבדיקות שתן או דם, גם אם האדם סובל מתסמינים הקשורים בה, מפני שהכספית מצטברת ברקמות. כותבי הסקירה אומרים שבטיחותן של סתימות הכספית מוטלת בספק.

אם נחזור לנושא של אוטיזם, הסרטון הזה מדגים כיצד חשיפה לכספית גורמת לפגיעה התפתחותית ולהתנוונותם של תאי עצב במוח. מעניין לראות שמתכות כבדות אחרות, כמו אלומיניום, עופרת וקדמיום, לא גורמות לנזק שכזה, אם כי בסרטון הבא אחריו מוסבר מה קורה כשכספית פוגשת מתכת כבדה אחרת.



בסרטון הזה רואים כיצד סתימה ישנה פולטת עוד ועוד כספית. ניתן לראות איך הגירויים הקטנים ביותר גורמים לפליטת הכספית להתעצם ולמעשה להגיע לרמות שלא היינו רוצים שיהיו באוויר שאנו נושמים. בניסוי שנעשה בכבשים ובקופים נראה שפליטות הכספית מצטברות בלסת, בקיבה, בכבד ובכליות. נמצא שנזק נגרם על ידי הכספית לתאי עצב במוח. כמו כן, הכספית מגוף האם מגיעה לרקמותיהם של עוברים. בשילוב עם מתכות כבדות אחרות, האפקט המזיק חזק הרבה יותר.



שמירה על השיניים והימנעות מסתימות היא הרבה יותר מבריאות הפה – היא מצמצמת את החשיפה לחומר מסוכן שמשפיע על רקמות הגוף ומסוכן במיוחד למוחם המתפתח של ילדים ועוברים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה