יום שני, 6 בדצמבר 2010

זיהום אוויר והשמנת יתר

לזיהום אוויר יש השפעות הרבה יותר נרחבות מ"רק" פגיעה במערכת לב-ריאה. מחקר חדש מצביע על כך שהוא עלול להגביר את הסיכון להשמנת יתר

השריפה האיומה בכרמל, שהפכה השנה את חג האורים לחג שחור, הציפה אל פני השטח סוגיות מדאיגות רבות. נושא זיהום האוויר והשפעתו עלינו אולי אינו בוער כמו מחדל הזנחת כוחות הכיבוי או שאלת הפיצויים לנפגעים, אבל הוא בהחלט רובץ מעל הראש יחד עם ענני העשן ואדי הכימיקלים מונעי הבעירה. הנפגעים הראשונים יהיו כנראה הכבאים, אבל זיהום האוויר פוגע בכולנו במידות משתנות. הנזקים שהוא גורם הם הרבה מעבר למחלות לב-ריאה.

בואו לא נשכח גם את התקלה (או יותר נכון הכרוניקה של פיצוץ ידוע מראש) שהתרחשה לא רחוק משם בבתי הזיקוק, שמזהמים באופן קבוע אך חופשי את אזור מפרץ חיפה. ממשלת ישראל לא לוקחת בחשבון את המחיר של פגיעה קבועה בבריאות הציבור מפני שעם השנים היא צמצמה את אחריותה הכלכלית לתחום הזה. הכסף הולך למקומות אחרים לגמרי.


עכבר העיר (והאוויר המזוהם) משמאל, עכבר הכפר מימין. אילוסטרציה, צילום: a_soft_world, Flickr

מחקר שבוצע במחלקה לבריאות סביבתית באוניברסיטת אוהיו מראה שזיהום אוויר מגביר את הסיכון להשמנת יתר אצל בעלי חיים צעירים, ללא קשר לתזונה. המחקר אמנם נוגע בעיקר לעכברים, אבל הוא מצביע על גורמים לא תזונתיים שכנראה משפיעים על השיעורים הגדלים והולכים של מקרי השמנת היתר בעולם. חשיפה לאוויר מזוהם בשלבי החיים המוקדמים, ברמות שזהות לשיעור החלקיקים המזהמים באוויר בערים רבות בארצות הברית, יכול להוביל לצבירה מופרזת של שומן בטני ולתנגודת לאינסולינית, גם כאשר ברקע תזונה בריאה.
המסקנות הללו הוסקו לאחר חשיפה של גורי עכברים בני שלושה שבועות לאוויר מזוהם במהלכן של שש שעות ביום במשך עשרה שבועות. תקופה זו מקבילה לתקופה שבין הגיל הרך לבגרות אצל בני אדם. לעכברים שנחשפו לאוויר המזוהם היו תאי שומן רבים וגדולים יותר באזור הבטן ורמות הסוכר בדמם היו גבוהות יותר בהשוואה לעכברים שניזונו מאותו אוכל בדיוק אך לא נחשפו לאוויר המזוהם.

מחקרים על בעלי חיים מעוררים אי נוחות, בעיקר לאור העובדה שניתן להשוות במקרה הזה בין אוכלוסיות אנושיות שחיות באזורים מזוהמים לבין כאלה שחיות באזורים נקיים יחסית ללא גרימת שום מניפולציה שתפגע באיכות חייהם. אנחנו הרי לא עכברי מעבדה ועכברי המעבדה סובלים מספיק. החוקרים אכן מתכוונים להמשיך ללמוד את השפעת חלקיקים מזהמים על הבריאות וכבר תכננו מחקר בבני אדם שיתקיים בבייג'ינג, סין. במחקר ייבחנו השפעותיו של זיהום אוויר על התסמונת המטבולית (שילוב של מספר מחלות המעלות את הסיכון למחלות לב וכלי דם וסוכרת) ועל תנגודת אינסולינית אצל חולים. המשתתפים במחקר יהיו מצוידים במכשירי ניטור שיעקבו אחרי חשיפתם לזיהום אוויר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה