יום שלישי, 26 באוקטובר 2010

משקאות קלים, נזקים כבדים

משקאות ממותקים משמינים, ממתיקים מלאכותיים הם זינוק מהפח אל הפחת. איך שלא תמזגו את זה - שתייה קלה וילדים זה קוקטייל גרוע במיוחד

מנתוני מרכז המידע של הכנסת ב-2009 עולה ש-30% מהמבוגרים ויותר מ-10% מהילדים בישראל סובלים מהשמנת יתר ושישראל נמצאת במקום השלישי באירופה מבחינת השמנת ילדים ונוער. קיימות גם הערכות מחמירות יותר, שמדברות על 25%-20% של בעלי משקל יתר בקרב הילדים. חשוב לזכור שלא רק האוכל משמין אלא גם השתייה, שממנה קל הרבה יותר להתעלם. היא נוזלת לנו מהמודעות.

ד"ר מג'יד עלי, רופא מארגון Children's Health Corps כותב בבלוג שלו שחמשת נכדיו לא מקבלים, אף פעם, שתייה ממותקת. למה? זאת הסיבה: "הזנת ילדים בעודף סוכר היא התעללות." ד"ר עלי מציין שעל פי סטטיסטיקות שפרסמה עיריית ניו-יורק, 40% מהילדים מגיל הגן ועד כיתה ט' בחינוך הציבורי הם בעלי עודף משקל או סובלים מהשמנת יתר חולנית.
הילדים הישראלים עדיין לא הגיעו לשם, אבל המגמה דומה. חלק נכבד מהאחריות להשמנת היתר הם המשקאות הקלים, שממתינים בקיוסקים ובכל התגודדות, מסיבה וארוחה. אנחנו כבר מודעים לסיכון הבריאותי והחברתי שכרוך בהשמנת יתר אצל ילדים, אבל זה עדיין לא משחרר אותנו מהמשקאות המתוקים. בדיוק אל המקום שבו מתערערת הגמוניית הסוכר משתחלים המשקאות עם הממתיקים המלאכותיים, והם לא הרבה יותר טובים.

מבחר הרעלים מרשים וצבעוני (צילום: flickrsuz)

"להרגיל ילדים למשקאות ממותקים זוהי התעללות בילדים, פשוטו כמשמעו," אומר עלי. "המשקאות מתוקים ותמימים בהתחלה, אבל בהמשך ההשלכות מסוכנות יותר מכל מה שפסיכולוגים יכולים לזהות במריבות של הורים עם ילדים. משקאות הממותקים באספרטיים אינם טובים גם למבוגרים, אבל הם גרועים הרבה יותר לילדים מתפתחים. במלחמות המשקאות שלנו ספסרי המשקאות מנצחים תמיד. הפתעה! מי מפסיד תמיד? הילדים, כמובן! בדיון על תזונה עלינו להיזהר תמיד מהזאב בעור הכבשה. זאבי האספרטיים דורשים השגחה מיוחדת ..."

אז מה הבעיה עם אספרטיים? עלי מסביר: "אספרטיים הוא חומר שמשבש פעילות של מוליכים עצביים (נוירוטרנסמיטרים) המעורבים בתפקודים אינטלקטואליים ובמצב הרוח והשימוש שלהם כממתיקים טעון בסיכונים לטווח הארוך... אספרטיים זוהה כאחראי לכמה לקויות בבלוטת התריס ובמערכת העצבים במאמרים שפורסמו בכתבי עת יוקרתיים, כולל כתב העת של מכון הלב בטקסס."

קראו מה כתוב על תוויות המשקאות "רגילים" ו"דיאט" ותראו אם אתם רוצים את החומרים האלה בגוף של הילדים שלכם. עוד סיבות למה לא? אז על השמנה דיברנו. חוץ מזה משקאות קלים יקרים הרבה יותר ממים וזמינים פחות, כך שאם מעודדים לשתייה מרובה, מה שרצוי בארץ חמה כמו שלנו, עדיף להרגיל למים. משקאות ממותקים מזיקים גם לשיניים ואלה מהם שמכילים קופאין (קולה) ממכרים במיוחד. הבקבוקים והפקקים שלהם תורמים תרומה נכבדת לזיהום הסביבה, גם אם שמים אותם בכלובי המחזור.

אז כמו שאומרים בפרסומת לקוקה קולה, עשו מה שעושה לכם טוב!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה