יום רביעי, 6 באוקטובר 2010

החיים ללא סוכר מתוקים יותר

צריכת יתר של סוכר מגבירה את הסיכון - לא רק להשמנת יתר וסוכרת, אלא גם לסרטן ולהזדקנות בטרם עת

בפוסט הקודם ציטטתי את ד"ר מייקל לאם, שאומר שההגדרות הרפואיות לרמות תקינות של סוכר (גלוקוז) בדם "מקלות" מדי. רמה של 110 מ"ג/ד"ל סוכר בדם נחשבת מצב בריא, כשלמעשה, אם אנחנו רוצים להיות בריאים באמת, רצוי לא לעבור את ה-90 מ"ג /ד"ל.

עודף סוכר בדם, גורם לסוכרת, שגם עליה כתבתי בפוסט הקודם, ולעוד כמה בעיות שלא כדאי להתעלם מהן: סיכון מוגבר לסרטן, סיכון מוגבר ליצירת רדיקלים חופשיים, סיכון מוגבר לתוצרי גליקציה (תהליך שבו מולקולת סוכר נקשרת לחלבון), סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. איך כל זה קורה?


סוכר: מתוק אבל מסוכן. צילום: mandy

סיכון מוגבר לסרטן – הסוכר הוא האוכל של הסרטן
חילוף החומרים בתאים סרטניים שונה מאשר בתאים רגילים. בתאים סרטניים מוגבר תהליך הגליקוליזה, שבו סוכר משמש דלק עבור תאי הסרטן ותוצר הלוואי שלו הוא חומצת חלב (תאים בריאים משתמשים בחמצן כדלק). תהליך חילוף החומרים בתאים הסרטניים הוא מאוד לא יעיל וגורם לבזבוז אנרגיה, מה שהופך את החולה עייף וסובל מתת תזונה. ומה עושה הסוכר? תפיסה שאומרת "סוכר מאכיל את הסרטן" נתמכת על ידי חוקרים. מחקר אפדימולוגי שנערך ב-21 מדינות מערביות גילה, שצריכת יתר של סוכר היא גורם סיכון חזק להגברת שיעורי סרטן השד. קל לראות את הקשר בין סוכר לבין התפתחותם של תאי סרטן. ד"ר מייקל לאם אומר נחרצות: "תוכנית כוללת לריפוי סרטן צריכה לקחת בחשבון גם תזונה דלת סוכר כחלק מהפרוטוקול הטיפולי." אם לא נאכיל את התאים בסוכר, יואט קצב התפתחות הגידול.

סיכון מוגבר ליצירת רדיקלים חופשיים והפחתת נוגדי החמצון – סוכר תורם להאצת ההזדקנות
קיים קשר ישיר בין סוכר לבין היווצרות רדיקלים חופשיים: עודף סוכר בזרם הדם מעודד ייצור רדיקלים חופשיים. מחקר שנערך באוניברסיטת באפלו הראה, שצריכת מי סוכר (הדומים למשקאות ממותקים רגילים) גרמה לעלייה ניכרת ומיידית בשיעור הרדיקלים החופשיים ולירידה ברורה ברמת ויטמין E, נוגד חמצון חשוב. מחלות שנגרמות על ידי רדיקלים חופשיים הן מחלות אופייניות לגיל המבוגר, כמו דמנציה, סרטן, מחלות פרקים, מחלות אוטואימוניות ועוד. סוכר מעלה את רמת הרדיקלים החופשיים ומאיץ התפתחותן של מחלות תלויות גיל.

סיכון מוגבר לתוצרי גליקציה – סוכר, גם בדרך הזו, מאיץ את ההזדקנות
קיים קשר ידוע בין סוכר לבין תהליכי הזדקנות
. חולי סוכרת נפטרים בגיל צעיר יותר. תוצרי גליקציה נוצרים כאשר סוכר בדם (גלוקוז) מתחבר לחלבונים ברקמות הגוף. נוצרת תרכובת שגורמת בין היתר להסתיידות עורקים, מפרקים נוקשים, חולשת שרירים וכשל בתפקוד אברים. הבעיות האלה נפוצות בקרב מבוגרים וחולי סוכרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה