יום חמישי, 14 באוקטובר 2010

קשר מפתיע (?) בין זיהום אוויר לבין סוכרת

מחקר חדש מצא קשר מפתיע (?) בין זיהום אוויר לבין סוכרת. קחו את זה ללב, אבל לא לריאות

מחקר חדש שפורסם ב-Diabetes Care (כתב העת של איגוד האמריקאי לסוכרת) מצא קשר חזק בין זיהום אוויר לבין עליית שיעורי הסוכרת בקרב מבוגרים בארצות הברית. נראה שייתכן שזיהום אוויר הוא גורם משמעותי לסוכרת ומצטרף למועדון המפוקפק של השמנת היתר. מה שחמור במיוחד היא העובדה שזיהום האוויר משפיע גם כאשר הוא נמוך מהגבולות שהגדירה ה-EPA, סוכנות ההגנה על הסביבה. זוהי עוד הוכחה לקשר הברור שבין בריאות הסביבה לבריאות האדם ולא רק במקומות המובנים מאליהם, כמו הקשר בין זיהום למחלות לב-ריאה.

בפתיחת הדוח נאמר:
"זיהום סביבתי, בעיקר חומר חלקיקי (PM2.5) בגודל שבין 0.1 ל-2.5 מיקרומטר, הוא כנראה גורם סיכון לסוכרת שמתעלמים ממנו. כרכיב עיקרי באובך, עשן ופליטת כלי רכב, PM2.5 מסוכן, בין היתר בגלל מידותיו הזעירות ויכולתו לחדור אל אברים חיוניים בגוף האדם במערכות הנשימה וכלי הדם. חשיפה לרמות גבוהות של זיהום אוויר מעצימות מקרים של דלקות ועמידות לאינסולין בדיאטה של עכברים שמחקה תזונה המעודדת השמנת יתר. אצל חולי סוכרת, סמנים דלקתיים בפלסמה התרבו כתגובה לחשיפה לרמות PM2.5 גבוהות."

אי אפשר לראות את הסוכרת בין ענני הערפיח, אבל היא שם. צילום: Ricardo Inostroza V.


מחקרים קודמים הראו קשר בין זיהום אוויר בחומר חלקיקי לבין סוכרת, אבל המחקר החדש הוא מהראשונים שבדקו את הקשר בסדרי גודל נרחבים ובחנו אוכלוסייה אנושית.
החוקרים אספו נתונים של ה-EPA בנוגע לזיהום ב-PM2.5 בין השנים 2005-2004 והשוו אותם לנתוני המרכז לשליטה במחלות ולחומר סטטיסטי על שכיחות הסוכרת והתפקיד שמילאו גורמי סיכון נוספים. התוצאות היו "קשר חזק ועקבי" בין סוג זה של זיהום אוויר לבין שכיחות הסוכרת. אפילו באזורים שבהם רמת זיהום האוויר הייתה בתחום "התקני", במזוהמים יותר שבהם הייתה עלייה של 20% בשיעור הסוכרת לעומת האזורים עם זיהום אוויר נמוך יותר.

החוקרים אומרים שמכיוון שלא היו להם נתונים על חשיפה אישית, הם לא יכלו להוכיח סיבתיות ואינם יודעים בדיוק כיצד פועל המכניזם הזה שמביא לסוכרת, אך ברור שנמצא תמרור אזהרה חשוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה