יום ראשון, 3 באוקטובר 2010

לסוכר יש טעם מר

האם טווחי הנורמה בבדיקות מעבדה מספיק טובים בשביל מי שרוצה להיות בריא באמת? אם אתם רוצים להרגיש טוב ולהיראות טוב, רמת הסוכר בדם שלכם צריכה להיות רחוקה בהרבה מהמקום שבו סומן הגבול בין בריא לסוכרתי

ד"ר מייקל לאם, מומחה לתזונה ולאנטי אייג'ינג, מסביר באתר שלו למה אי אפשר לסמוך על הגדרות טווח הנורמה לסוכר בדם. סוכרת מוגדרת כרמת גלוקוז בדם מ-126 מ"ג/ד"ל (מיליגרם לדציליטר) ומעלה. מצב גבולי הוא בין 111 ל-125 מ"ג/ד"ל. על פי הנתונים האלה, רמת גלוקוז בדם של 110 מ"ג/ ד"ל נחשבת מצב בריא.
אולם, ד"ר לאם מציין שעל פי הערכות, בתזונה של האדם הקדמון רמת הגלוקוז בדם עמדה על 60 עד 90 מ"ג/ד"ל. תזונה כזו התבססה על בשר רזה, ירקות ומעט אגוזים, דגנים מלאים ופירות. אחד מאתגריה של רפואת האנטי-אייג'ינג הוא לצמצם את טווח הנורמה של רמת הגלוקוז בדם. אם התוצאה שלך בבדיקת דם לרמות סוכר היא 110 מ"ג/ד"ל, אל תשלה את עצמך שמצבך טוב, אומר ד"ר לאם. השאיפה צריכה להיות 90 מ"ג/ד"ל או פחות מכך.

לאילו סיכונים גורמות רמות סוכר גבוהות בדם?
סיכון מוגבר לסוכרת
סיכון מוגבר לסרטן
סיכון מוגבר ליצירת רדיקלים חופשיים
סיכון מוגבר לתוצרי גליקציה (תהליך שבו מולקולת סוכר נקשרת לחלבון)
סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם

סיכון מוגבר לסוכרת
העלייה בצריכת הסוכר בעשורים האחרונים העלתה מאוד את שיעור החולים בסוכרת מסוג 2. על פי הערכות ארגון הבריאות העולמי, עד שנת 2025 יהיו חולים בסוכרת 260 מיליון בני אדם. העלייה בשיעור חולי הסוכרת עמדה על 33% בעשור האחרון. הסוכרת נובעת מחוסר איזון של הורמון האינסולין המיוצר בלבלב. תפקידו של האינסולין להעביר לתאי הגוף את הסוכר שמגיע לדם כתוצאה מצריכת פחמימות. ככל שעולה צריכת הסוכר, כך הלבלב צריך לעבוד יותר קשה כדי לייצר אינסולין. ככל שעולה רמת האינסולין בגוף, יורדת רגישות התאים אליו. כתוצאה מכך רמת הסוכר בדם נשארת גבוהה וגדל הסיכון לחלות בסוכרת.
חשוב לזכור שלא רק אכילת מתוקים מגבירה את הסיכון – גם פחמימות, כמו חיטה, אורז ותפוחי אדמה, מעלות את הדרישה לאינסולין בגוף. עודף ייצור אינסולין גורם לסוכרת, אבל גם למחלות נוספות, כמו תסמונת X שכוללת השמנת יתר ויתר לחץ דם.



האינסולין מכונה גם "הורמון הרעב". כאשר רמות הסוכר עולות לאחר ארוחה עשירה בפחמימות, עולה רמת האינסולין בדם. בעקבותיה צונחות רמות הסוכר ונוצרת תחושת רעב ותשוקה למתוק, בדרך כלל כמה שעות אחרי הארוחה. בנוסף, רמות גבוהות של אינסולין בדם מעכבות את שחרורו של המוליך העצבי סרוטונין. תפקידו של הסרוטונין להורות לגוף להפסיק לאכול. בלי סרוטונין אנו ממשיכים לאכול ונקלעים למעגל קסמים ולצריכת יתר של סוכר ולהתמכרות לפחמימות.

כדי לצאת מהמצב הזה צריך להוריד את רמת הסוכר בדם. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא הפחתה מוחלטת של פחמימות מעובדות (סוכר קנה, קמח לבן, אורז לבן וכו') בשילוב עם פעילות גופנית.
פרט להפחתת הקלוריות שנצרכות על ידי אכילת פחמימות, ד"ר לאם מציע להיעזר בתוספי תזונה כמו ויטמינים C ו-E, חומצת אמינו גלוטמין וכרומיום פוליניקוטינט (Chromium Polynicotinate).

בפוסט הבא: על הסיכונים הנוספים שגורמות רמות סוכר גבוהות בדם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה