יום שלישי, 19 באוקטובר 2010

כולסטרול גבוה - המחלה שלא קיימת

ההתייחסות אל הכולסטרול כאל מחלה והלעטת הציבור בתרופות גורמות להתעלמות מהבעיה האמיתית: הסיבות שמביאות לעליית הכולסטרול בדם, מצב שניתן לטפל בו ללא כימיקלים מארון התרופות

פרופסור דרור חרץ, מנהל מרכז הליפידים ויו"ר ועדת הלסינקי במרכז הרפואי ע"ש שיבא, מפרסם בימים אחרונים שוב ושוב ש"עודכנו רמות הכולסטרול המומלצות, ושלא ניתן להגיע לרמה הנכספת ללא תוספת תרופות". מה? כך תוכננו לחיות, מתרופות ולא מאוכל?

בדצמבר אשתקד פרסמתי שתי רשימות קצרות על אינסולין וסוכר, והיום אני רוצה להרחיב את הדיון.
תלוי באיזה קופת חולים, הגלוקוז (סוכר בדם) בצום אמור להיות בין 68 ל-100 או 110. עד שבן אדם לא נושק את הגבול העליון או עובר אותו, על פי רוב, רופא המשפחה לא יתיחס לעניין. אבל בואו נראה מה קורה באמת.

תנגודת אינסולינית (המכונה בשגגה סכרת מסוג 2) היא בעיה נפוצה בקרב האוכלוסייה של בני מעל גיל 50. המחלה הזאת מתפשטת גם לגילים צעירים יותר בשנים האחרונות, כולל בני העשרה. אבל מה קורה עד שהסוכר עולה ל-110-100 ומעלה? ומהי בכלל תנגודת אינסולינית?

אינסולין הוא הורמון וחלק מהמערך הכולל של ההורמונים בגוף. האינסולין אמור להיכנס לתאי הגוף דרך קולטנים (רצפטורים) ולאפשר את ספיגת הגלוקוז בתאים והפיכתו לאנרגיה זמינה. קולטן אינסולין הוא תעלה דקיקה ספציפית שאמורה לאפשר רק למולקולת האינסולין לעבור דרכה. אבל כמו כל צינור, התעלה הזאת עלולה להיסתם. כאשר היא נסתמת, הגלוקוז והאינסולין נשארים בדם. ככל שהסוכר עולה, עולה רמת האינסולין בגוף, הכבד הופך את הגלוקוז לכולסטרול - LDL וטריגליצרידים, המכונים "כולסטרול רע".

זאת אומרת, שכאשר יש תחילה של תנגודת אינסולינית, נראה עלייה ברמת הכולסטרול. יש שפע מחקרים המראים שאנשים עם כולסטרול נמוך יותר סובלים פחות ממחלות לב. אין שום מחקר שמצאתי המצביע על כך שהורדת כולסטרול על ידי "תרופות" תרומת לאריכות ימים, לבריאות הכללית או להרגשה כללית טובה.

אוכל או תרופות? צילום: Bertalan Szürös

מה עוד? כמו כל דבר בגוף, אינסולין ברמות נכונות הוא נוגד חמצון, אך ברמות גבוהות הוא מחמצן! גם סוכר בדם ברמות גבוהות מחמצן. שני אלה הם גורמי דלקת. שניהם עלולים להעלות לחץ דם. כולסטרול מכול סוגיו הוא נוגד חמצון, לכן כולסטרול גבוה הוא מחלה שלא קיימת!

מה גורם לסתימת תעלות האינסולין? יש מספר גורמים שונים שניתן לצמצם לשניים, שלושה או אפילו לאחד: שומן (גריז) הנדבק לדפנות התאים. גלוטן, חלבון החיטה, הוא האחד מ"יצרני השומן". שאר הסיבות הם רעלנים שונים כמה זיהום אוויר, מתכות כבדות, מחשבות רעילות. איך זה עובד בלשון בני אדם? כל פעולה ביוכימית בגוף מבוססת/נשלטת על ידי חמצן. כל הרעלנים גורמים לשיבוש בחילוף החומרים של החמצן. heme, אחת המולקולות שמרכיבות את ההמוגלובין, לא רק הופכת להמוגלובין אלא גם פועלת כדטרגנט של קולטנים וכלי דם. לכן עלינו לחזק את חילוף החומרים של החמצן ולנקות את עצמינו מרעלנים.

התרכזות ב"בעיית הכולסטרול" גורמת לנו לקחת כדורים רעילים ולהתעלם מהבעיה האמיתית.
מה עושים? דנתי במחשבות רעילות בקצרה ברשומה קודמת. שוב, כל בן אדם חייב לחפש לו את דרכו. לגבי ניקוי רעלנים ושיפור חילוף החומרים של החמצן, יש שתי המלצות: כלורלה היא אצת ים מים מתוקים אשר קושרת אליה רעלנים/מתכות כבדות כדי שהם יצאו מהגוף. אמבטית רגליים עם מי חמצן ומגנזיום סולפט (מלח אנגלי) והליכה יומית של כ-40 דקות מסייעות דרך הרבה עבודה גם לפינוי רעלנים (כולל רעלנים רגשיים) וגם לשיפור חילוף החומרים של החמצן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה