יום חמישי, 5 במאי 2011

הקשר הסבוך בין אוטיזם לחיסונים

בעקבות המחלוקת שעורר מחקרו של אנדרו ווייקפילד על הקשר בין חיסונים לאוטיזם, מסביר פרופסור לפרמקולוגיה, שהסכנה העיקרית קשורה לכספית או אלומיניום שנמצאים בחלק מהחיסונים ולדלקות שעלולות להתעורר לאחר מתן החיסון, זאת בנוסף לגורמים תורשתיים

בסוף שנות ה-80, ד"ר אנדרו ווייקפילד פרסם בכתב העת הרפואי Lancet מאמר מהפכני שקשר את החיסון המשולש MMR לאוטיזם ולמחלת מעי דלקתית. לפני כמה חודשים כתב העת הרפואי BMJ פרסם תחקיר עיתונאי שכינה את מחקרו של ווייקפילד "הונאה מכוונת". שני הפרסומים הסעירו כמובן את כל מי שנושא האוטיזם נוגע לו באופן כלשהו.
נוצרו שני מחנות, של תומכי וייקפילד ושל מתנגדיו, שמשחררים פרסומים שתומכים בצד שלהם. אני (שמשתייך לתומכים בווייקפילד והקדשתי לנושא לא מעט רשומות, כמו זו) רוצה להציג הפעם צד שלישי.

הרבה חיסונים בגיל חודשיים (צילום: Sabrina Tang, flickr)


ריצ'רד דת', הוא פרופסור לפרמקולוגיה בקולג' בווה (Bouvé) למדעי הבריאות ובבית הספר לרוקחות באוניברסיטת נורת'ווסטרן. על פי מחקר שלו, חיסונים המכילים חומר משמר שמבוסס על אלומיניום או כספית, תימורסל, יכולים לתרום להתפתחות אוטיזם אצל ילדים שמסיבות תורשתיות אינם מסוגלים להפריש מגופם מתכות הרעילות למערכת העצבים. עד כאן דת' מיישר קו עם ווייקפילד. אולם, חיסון ה-MMR אינו מכיל אלומיניום או תימרוסל. דת' תומך במתן חיסונים שאינם מכילים אלומיניום או כספית.
לדבריו חיסונים אינם גורם עיקרי לאוטיזם, אבל הם כן גורם משמעותי בין הגורמים הסביבתיים שתורמים לאוטיזם.

בראיון שנתן לאתר האינטרנט של אוניברסיטת נורת'ווסטרן, דת' מציג את הצד שלו במחלוקת. הוא אומר שהעיתונאי בריאן דיר, שפרסם את התחקיר ששולל את עבודתו של ווייקפילד, מנסה כבר שנים לשלול מווייקפילד את הקרדיט שלו ושהכתבה היא בעצם הבעת דעה אישית שאינה מתמקדת בממצאים מדעיים או בשאלה האם ילדים אוטיסטים סובלים מדלקת במערכת העיכול, שלדעתו של דת' היא העניין המרכזי במחקרו של ווייקפילד. "אותו מחקר [של ווייקפילד] מעולם לא התיימר להוכיח קשר מפורש בין אוטיזם לבין חיסון MMR. אף אחד שחוקר 12 נבדקים [מספר הילדים האוטיסטים שאותם בדק ווייקפילד] לא יכול להוכיח קשר. ווייקפילד מצא שהנבדקים היו חולים במחלת מעי דלקתית ולפחות חלק מההורים דיווחו שהם חשבו שהדבר נגרם לאחר שילדם קיבל את חיסון ה-MMR," אומר דת'.

פרופסור דת' מוסיף: "המחקר הנוכחי שלנו זיהה חומצת אמינו שאולי מעורבת בדלקת במערכת העיכול וייתכן גם שתורמת לדלקת העצבית שאחרים מצאו במוחותיהם של ילדים אוטיסטים. חיבור בין המעי לבין המוח באוטיזם הוא הגיוני בעיניי."

הוא מסביר את הקשר בין חיסונים לבין אוטיזם: "חיסונים מעוררים את התגובה החיסונית לאנטיגן שמקורו בנגיף או בחיידק. הם יכולים גם להכיל חומרים פעילים, שנקראים adjuvants, כמו אלומיניום, שמגבירים את תגובת הנוגדנים ויכולים לעורר דלקות בגוף, כפי שיכולים לגרום חומרים משמרים ככספית בצורה של תימרוסל.
"אלומיניום וכספית יכולים להיכנס למוח, להישאר שנים, ולעורר שם דלקת עצבית. דלקת במהלך הילדות יכולה להפריע למנגנונים הרגילים שבהם נשלט הביטוי של הגנים שמובילים לפגיעות בהתפתחות העצבית, כמו אוטיזם.
בעוד חיסון ה-MMR אינו מכיל אלומיניום או כספית, חשיפה בו זמנית לשלושת הנגיפים מעודדת דלקת, שתורמת להשפעה המצטברת של חיסונים על ילדים.
שכיח שילדים מקבלים כמה חיסונים בביקור אחד אצל הרופא. כתוצאה מכך, הם מקבלים מינון עצום של אלומיניום, הרבה מעבר לגבולות שקבע מנהל המזון והתרופות האמריקאי. הדבר מגביר את הסיכוי לדלקת חריפה ולבעיה מטבולית המוכרת כעקת חמצון (oxidative stress) שעלולה לשבש את ההתפתחות ו/או להביא לנסיגה אוטיסטית. מחקרים על ילדים אוטיסטים מראים שהם סובלים מדלקת ומעקה חמצונית."

מדבריו של פרופסור דת' אפשר להבין שמתן חיסון אינו כמובן "הבטחה" לאוטיזם, אבל שילוב של מתכות רעילות, פגיעות גנטית ומצבים מעוררי דלקת מסוכן במיוחד עבור ילדים ובהחלט עלול להביא לפגיעה התפתחותית חמורה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה