יום חמישי, 26 במאי 2011

ויטמינים בהיריון – מוטב מוקדם

מחקר חדש מראה שניתן לצמצם את הסיכון ללידת ילד עם הפרעה מהספקטרום האוטיסטי פשוט באמצעות נטילת ויטמינים לנשים בהיריון. צריך רק לזכור להתחיל בכך לפני ההתעברות

מחקר של מכון UC Davis MIND מקליפורניה מצא שאצל נשים שלא לקחו ויטמינים לנשים הרות בשלושת החודשים שקדמו להיריון ובחודש הראשון, הסיכון ללדת ילד עם הפרעה מהספקטרום האוטיסטי הייתה גבוהה פי שניים, זאת לעומת נשים שכן לקחו את הוויטמינים. הסיכון גדל פי שבעה כאשר אי נטילת הוויטמינים שולבה בסיכון גנטי להולדת ילד עם הפרעה מהספקטרום האוטיסטי.

מחברי המחקר אומרים שהממצאים היו חזקים וברורים ושזו הפעם הראשונה שמוצעים צעדים קונקרטיים להקטנת הסיכון ללידת ילד שסובל מאוטיזם. נטילת הוויטמינים מומלצת במיוחד עבור נשים מקבוצת סיכון גנטית ללדת ילד עם תסמונת מהספקטרום האוטיסטי.

קחי אותי, אמא! (צילום: colindunn, flickr)

החוקרים מניחים שחומצה פולית (ויטמין B9), כמו גם שאר הוויטמינים מקבוצה B שמצויים בקומפלקסים של ויטמינים המיועדים לנשים הרות, מגנים כנראה על העובר בפני פגמים בשלבים העובריים המוקדמים של התפתחות המוח. החומצה הפולית חשובה במיוחד להתפתחות מערכת העצבים ומחקרים הראו שלחומצה פולית בתוספי התזונה יש פוטנציאל למנוע עד 70% מהפגמים במקבילה העוברית של מערכת העצבים המרכזית.

במכון המחקר UC Davis MIND אומרים שהממצאים הם הדוגמה הראשונה ליחסי הגומלין בין גנים לסביבה במה שקשור לאוטיזם. אירווה הרץ-פיצ'וטו, פרופסור מהמחלקה למדעי בריאות הציבור וממובילי המחקר, מסבירה: "יש הסכמה רחבה שהפרעות מהספקטרום האוטיסטי הן תוצאה של מגוון גורמים, כך שיהיה נדיר מאוד למצוא מישהו שיש אצלו סיבה יחידה לתסמונת ההתנהגותית הזאת. עם זאת, מחקרים קודמים על גנים התעלמו באופן כללי מהאפשרות שייתכן שגנים יפעלו בהתאמה לחשיפה לסביבה."

לצורך המחקר נאסף מידע מכ-700 משפחות מצפון קליפורניה שיש להן ילדים בני שנתיים עד חמש המאובחנים עם אוטיזם או עם בעיות התנהגותיות טיפוסיות. האמהות נשאלו האם נטלו ויטמינים לנשים הרות, מולטיוויטמין אן תוספי תזונה אחרים בשלושת החודשים שקדמו להיריון, בהיריון עצמו ובמהלך ההנקה. אלה שדייוחו שנטלו ויטמינים נשאלו שאלות נוספות הקשורות לסוג הוויטמינים, תקופת הצריכה ועוד. החוקרים מציינים שייתכן שחלו הטיות במחקר מפני שלא תמיד הנשים זכרו איך התנהל משטר נטילת הוויטמינים שלהן, בעיקר לא האמהות לילדים בריאים (כנראה בגלל שלהן היו פחות סיבות לבחון את התנהגותן לפני ההיריון ובמהלכו).

ניתוח הנתונים הראה ש לא נראו הבדלים בין ילדיהן של נשים שנטלו או לא נטלו ויטמינים מסוף החודש הראשון ואילך. משמעות הדבר היא שבדרך כלל כאשר נשים נהיות מודעות לעובדת היותן הרות, אין זה משנה כבר האם הן נוטלות או לא נוטלות ויטמינים. במילים אחרות, נטילת הוויטמינים אפקטיבית אם היא מתחילה לקראת ההיריון לכן על נשים שמתכננות ללדת להתחיל בה מבעוד מועד.

גן אחד שנקשר לאוטיזם הוא MTHFR שקשור ליעילות פחותה בחילוף החומרים של חומצה פולית ולרמות גבוהות של חומצת האמינו הומוציסטאין. אצל נשים שילדיהן אובחנו כאוטיסטים הייתה הסתברות גבוהה פי 4.5 מאשר לכלל האוכלוסייה להימצאות גנוטיפ MTHFR 677 TT ולדיווח על אי-נטילת ויטמינים לקראת ההיריון ובתחילתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה