יום שני, 2 במאי 2011

על ניידים וילדים

האם שימוש בטלפונים ניידים גורם לבעיות התנהגות אצל ילדים? מחקר חדש מצא קשר סטטיסטי, אבל ההסבר עדיין לא ברור

חלק מהרשומות האחרונות עסקו בקשר שבין חשיפת האם ההרה למזהמים, בעיקר כספית ומתכות כבדות, לבין אוטיזם, בעיות התנהגות ופגיעות התפתחותיות אחרות אצל ילדיהן. יש באוויר עוד משהו שאולי מזיק לעוברים – קרינה סלולרית.

מחקר שבוצע באוניברסיטת קליפורניה לוס אנג'לס ופורסם בכתב העת Epidemiology and Community Health (אפידמיולוגיה ובריאות הציבור) מצא עדויות לכך שכאשר נשים הרות משתמשות בטלפון הנייד באופן קבוע, יש סיכוי סביר יותר שילדיהן יסבלו מבעיו התנהגותיות. המחקר, חשוב להדגיש, מראה קשר סטטיסטי, אבל לא קובע שמדובר בקשר של סיבה ותוצאה בין השימוש בסלולרי לבין בעיות ההתנהגות וגם אינו מסביר את המנגנון שגורם לפגיעה.

שקט, אמא עסוקה (צילום: quinn.anya, flickr)

 
צוות החוקרים ובראשותו ליקה חפץ, ד"ר לאפידמיולוגיה, בחן מידע שהתקבל מ-28,000 ילדים בני שבע ואמותיהם שהשתתפו במחקר ארוך טווח נרחב יותר שהתקיים בדנמרק. אמותיהם של כ-3% מהילדים אמרו שלילדים יש בהיות התנהגותיות גבוליות, 3% מהילדים הראו התנהגות לא נורמלית שכללה בעיות של ציות ובעיות רגשיות.
אצל הילדים שאמותיהם השתמשו בטלפונים ניידים בעת ההיריון, ושבנוסף השתמשו בטלפונים ניידים בעצמם, ההסתברות לבעיות התנהגות הייתה גבוהה ב-50% לעומת יתר הילדים.
אצל ילדים שאמותיהם השתמשו בטלפון נייד, אך הם עצמם לא, ההסתברות לבעיות התנהגות הייתה גבוהה ב-40% לעומת יתר הילדים.
בנוסף נמצא שאין קשר בין החשיפה לטלפונים הניידים לבין סיכון לחלות באפילפסיה או ללקות בעיכוב התפתחותי.

חפץ ניסתה לאתר מאפיינים נוספים בקרב משתמשות הטלפונים הניידים שיוכלו להסביר את הפגיעה בילדים, כמו מעמד סוציו-אקונומי, מין היילוד, היסטוריה של בעיות התנהגות אצל האם, גיל האם, מתח בתקופת היריון והאם הילד ינק. אחת ההשערות היא שאולי ההשפעה אינה קשורה לדיבור בטלפון אלא לנטייתן של אותן אמהות לא להקדיש תשומת לב מספקת לילדים.

מכיוון שיש בעולם 5 מיליארד טלפונים ניידים, נושא השפעותיהם על בריאות הציבור מעסיק ארגוני בריאות שונים בינים WHO – ארגון הבריאות העולמי. מגי פוקס, עורכת המדע והבריאות ברויטרס, מציינת בכתבה שעסקה בנושא שבינתיים לא נמצאו על ידי כמה ארגונים גדולים עדויות לפגיעה של הטלפונים הניידים בבריאות. נתון נוסף שהיא מזכירה: בשנה שעברה הסתיים מחקר בן עשר שנים, שכלל 13,000 משתמשי טלפונים ניידים. לא נמצאה תשובה ברורה לשאלה האם השימוש בטלפונים הניידים גורם לגידולים במוח. האם כאשר מדובר בגידולים במוח ממצאים "לא ברורים" הם סיבה להיות רגועים?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה