יום שני, 23 במאי 2011

שימו כובע

דוח חדש קובע שאי אפשר לסמוך על חלק גדול ממסנני הקרינה. במקום למנוע את סרטן העור, חלקם למעשה מגדילים את הסיכוי לחלות בו

הקיץ מתקרב. עוד מעט רבים מאתנו יצטיידו במסנני קרינה, כי אנחנו חוששים מסרטן העור. האם זהו באמת צעד נבון? על פי מחקר חדש של Environmental Working Group, כמעט מחצית מ-500 מסנני הקרינה הפופולריים ביותר עלולים להגביר את קצב התפתחותם של תאים ממאירים ולגרום להתפשטות סרטן העור. הסיבה לכך היא שהתכשירים מכילים ויטמין A או נגזרות שלו.
על פי חדשות AOL, מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מודע לפוטנציאל המסוכן הזה כבר במשך עשור, אך לא הזהיר את הציבור. ב-FDA מכחישים, כרגיל.

אל תסמכו על המסננים (צילום: Kolin Toney, flickr)

על פי דוח שחיברו מבצעי המחקר, רק 39 מתוך 500 המוצרים שנבדקו נמצאו גם בטוחים וגם יעילים. המחברים מונים את הבעיות הבאות:
שימוש בכימיקל אוקסיבנזון (oxybenzone) המפריע לפעילות הורמונלית, עובר את העור וחודר לזרם הדם;
הצהרות מופרזות בדבר יעילותם של התכשירים;
מחסור ברגולציות ופיקוח על ידי ה-FDA.

הממצא המשמעותי ביותר הוא שוויטמין A ונגזרותיו (רטינול ורטיניל פלמיטט) עלולים להגביר את קצב התפתחות הסרטן שמסנן הקרינה נועד למנוע. היצרנים מוסיפים את הוויטמין לתכשירים מפני שהוא נוגד חמצון ומאט תהליכי הזדקנות, אולם החוקרים מציינים שלוויטמין יש תכונות סרטניות שעלולות להתבטא בגידולים ממאירים כשהחומר נמרח על עור חשוף לשמש.

מחברי הדוח מגדירים את מסנן הקרינה האידיאלי: "הוא יחסום לחלוטין קרינה אולטרה-סגולה שגורמת לכוויות שמש, דיכוי המערכת החיסונית ולפגיעתם של רדיקלים חופשיים. התכשיר יישאר יעיל על העור במשך כמה שעות ולא ייווצרו בו מרכיבים מזיקים כאשר הוא נחשף לקרינה אולטרה-סגולה."

הם אומרים שמסנן קרינה יעיל מונע יותר נזק מאשר הוא גורם, אבל על הצרכנים להיות מודעים למגבלות התכשיר שהם רוכשים ולדעת שבחלק מהמוצרים יש כימיקלים מזיקים. הם מזהירים את הציבור לא לסמוך על שום מסנן קרינה כמגן עיקרי מפני נזקי השמש. כובעים, ביגוד וצל הם עדיין אמצעי ההגנה הזמינים הטובים ביותר, הם מציינים.
כמו כן, הם מציעים לא לתת למספרי ה-SPF (דרגות ההגנה) להטעות אותנו. לטענתם המספרים האלה הם פעמים רבות נטולי משמעות ורק גורמים לאנשים להיחשף לשמש זמן ארוך יותר. בנוסף, רוב הציבור מורח רק רבע מכמות הקרם המומלצת, כך שהוא נותר עם רמת הגנה נמוכה פי כמה מזו המצוינת על אריזת המוצר. למרות הדירוג המטעה, היצרנים משתמשים במספרים על מנת למכור טוב יותר את המוצרים שלהם ולמעשה פוגעים בצרכנים ומסכנים אותם.

כאן ניתן להיכנס למאגר הנתונים של מחקר מסנני הקרינה של Environmental Working Group. חלק מהמוצרים נמצאים בשימוש גם בישראל.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה