יום שני, 24 בינואר 2011

מלחמה נגד הנלחמים בחיסונים

אל מול המחקרים הטוענים שיש קשר בין חיסונים לבין אוטיזם, עולים קולות שקוראים לחסן ופרסומים הטוענים שהממצאים מופרכים. מי מרוויח מהחיסונים ומהפרסומים האלה?

בשבועות האחרונים מתפרסמות עוד ועוד רשומות וכתבות הקשורות להפרכה לכאורה של ממצאים הקושרים מתן חיסוני ילדים לאוטיזם.
כדי לקצר סיפור ארוך, אזכיר שב-1998 ד"ר אנדרו ווייקפילד, רופא בריטי, פרסם בכתב העת הרפואי Lancet מאמר שטוען שחיסון MMR, חיסון הילדים המשולש נגד חצבת, אדמת וחזרת, עלול להוביל לאוטיזם. במחקר שביצע נמצא שתסמינים התנהגותיים החלו להופיע אצל שיעור גבוה מהילדים זמן קצר לאחר מתן החיסון. ממצאיו של ווייקפילד עוררו סערה גדולה והובילו הורים רבים להימנע ממתן חיסונים לילדיהם.
בתחילת 2011 פורסם בכתב העת הרפואי BMJ מאמר של העיתונאי בריאן דיר, הטוען שלא רק שתוצאות המחקר של וייקפילד שגויות, אלא שגם מדובר בתרמית שבסופו של דבר שלשלה כסף רב לכיסו של ווייקפילד. לדברי דיר, וייקפילד בחר את המשתתפים במחקר לא באופן אקראי אלא כדי שיתאימו להנחת העבודה שלו, וכן ששולמו לא כספים רבים כדי שיגיע לתוצאה שאליה הגיע. בנוסף, ווייקפילד מואשם כעת בהונאת הקהילה הסומלית במינסוטה. בקהילה הזאת שיעור האוטיזם כפול משיעורו באוכלוסיית ארצות הברית ועל ווייקפילד, שמנסה להציע מרפא, נטען שהוא מנצל את ההורים הנואשים.
בעקבות כתבתו של דיר התפרסמו באמצעי התקשורת תגובות רבות המאשימות את ווייקפילד באחריות להתפרצותן של מחלות ילדים בשל אי מתן חיסונים ובגרימת היסטריה מיותרת ומזיקה.


מתוך קמפיין אינטרנטי למודעות לאוטיזם של E-Advocate

אני, כמובן, בצד של ווייקפילד. חשוב לזכור שמחקרו של ווייקפילד מ-1998 אינו ירייה בודדה באפלה. ווייקפילד עבד עם ד"ר ארתור קריגזמן, גסטרואנטרולוג ילדים מארצות הברית, אשר בחן מספר רב של ביופסיות ממעיים של ילדים אוטיסטים. הוא מצא "התנחלויות" של הווירוס המוחלש של החצבת באזורים הפגועים של הילדים. קריגזמן ניהל עד השנה שעברה את Thoughtful House Center for Children, ארגון שחוקר הפרעות התפתחויות אצל ילדים. אני מכיר את ד"ר קריגזמן ויודע שהוא אדם ישר וענייני.
לממסד הרפואי יש אינטרס כלכלי ברור להוקיע מחקרים כמו זה של ווייקפילד ולהתעלם ממצאים נוספים שמחזקים את טענותיו. הנה דוגמה:
בניסוי שנעשה על קופי רזוס מקק נמצא, שבקרב אלו שנחשפו לחיסון המשולב נראו הפרעות התפתחותיות נוירולוגיות, ביניהן פגיעה ברפלקסים וביכולת הלמידה. מחקרה של ד"ר לורה יוויסטון תומך במפורש במחקרו של וייקפילד. באתר National Health Federation נאמר ב-2008 על עבודתה של יוויסטון: "למרות שהם מנוסחים בשפה מדעית, ממצאיה של יוויסטון 'נפיצים'. הם מציעים, בפעם הראשונה, שהחיה הקרובה אלינו ביותר פיתחה מאפיינים של אוטיזם, כאשר קיבלה את אותם חיסונים - זריקת MMR ותרכיבים כמו החומר המשמר תימורסל המבוסס על כספית - שקיבלו ילדים אמריקאים כאשר התפרצו אבחוני מקרי האוטיזם בשנות ה-90'."

כמו שאמרתי בעבר, הרפואה "המדעית" לא עומדת בקריטריונים של עצמה. בסדרת הפוסטים שלי על סרטן הבאתי את הדוגמה של אווסטין, תרופה שאושרה לשימוש למרות שהיא גורמת לחולים יותר נזק מתועלת. אבל לחברות התרופות יש כוח והן מצליחות לגרום לממסד לקבל אותן גם לאחר מחקרי בטיחות כושלים.

אני אמשיך לכתוב על הקשר בין תרופות, שקרים ותחלואה. בינתיים עוד קצת קישורים בין חיסונים, ממסד ואוטיזם.

הממסד מעדיף להתעלם מהגורמים לאוטיזם

הסיבה לאוטיזם אינה מצויה בגנים, עדיף להסתכל החוצה

תשובה לד"ר יצחק נוי התוקף את ד"ר ווייקפילד

יותר ויותר הורים בקליפורניה נמנעים מחיסון ילדיהם בשל החשש מאוטיזם

על מי מגן החוק – על הציבור או על חברות התרופות?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה