יום חמישי, 20 בינואר 2011

לנצח את הסרטן דרך המטבח

תזונה היא חלק בלתי נפרד מבלימת הסרטן. מה צריך לאכול? ממה יש להימנע? מהי ארוחה טובה? ד"ר מג'יד עלי מסביר

הבנה ויישום טובים של ידע הנוגע לתזונת חולי סרטן הם גם פשוטים וגם מורכבים. כך אומר ד"ר מג'יד עלי (שמצוטט גם בפוסט הקודם בנוגע לטיפול בסרטן). החלק הפשוט אומר שאדם זקוק ל"שמש רוחנית" כדי להזין את ליבתו; ולבחירות מיטביות במטבח כדי להזין את גופו. אנחנו נתמקד בחלק של הזנת הגוף.

תאי הסרטן יוצרים שלושה שיבושים עיקריים בגוף: עודף חומציות, יתר פעילות של רדיקלים חופשיים, מטבוליזם פגום של החמצן בתאים. העיקרון המנחה בתוכנית תזונתית לשליטה בסרטן הוא, "אכול מה שנכון עבורך וההרגל יהפוך נעים." כדי לטפל בשלושת השיבושים שהוזכרו לעיל, ד"ר עלי ממליץ על מזון עשיר במגנזיום ובפוטסיום, כמו עלי סלק, שעועית לבנה, תפוח אדמה עם קליפתו, פולי סויה, תאנים, מיץ שזיפים ועוד.
הוא מדבר על שתי צורות יישום: "רץ המרתון" והרץ למרחקים קצרים". במקרה של סרטן מתקדם, נדרשת גישת "הרץ למרחקים קצרים", כלומר יש לאמץ תוכנית תזונה קשוחה ובלתי מתפשרת ולהתחיל בה מייד. כשהסרטן במצב מתקדם פחות, החולה יכול לאמץ בהדרגה עוד ועוד כללי תזונה המתאימים לו עד שיגיע ל"שיא".

ארוחה טובה (צילום foodwings, Flickr)

מצבי דלקת כרוניים או אקוטיים מעודדים צמיחת תאים סרטניים על ידי כך שהם מחריפים את מצב החומציות, מעלים את פעילות הרדיקלים החופשיים ופוגמים במטבוליזם של החמצן.
אז מה היא ארוחה טובה לחולה סרטן? הנה התשובה המפורטת של ד"ר עלי: זאת ארוחה שאנו יכולים לכבד, זו ארוחה שמכבדת אותנו, היא אינה גורמת חומציות, אינה מגבירה את פעילות הרדיקלים החופשיים, אינה מסכנת את המטבוליזם של החמצן, היא אינה מעלה אותנו על "רכבת הרים מטבולית", כלומר אינה גורמת לתגובה אלרגית, לעלייה באדרנלין ולעלייה באצטיל כולין ובמוליכים עצביים אחרים. ארוחה טובה מותירה אותנו קלילים ואנרגטיים אחרי שסיימנו לאכול, היא מטעינה אותנו במרץ ובחיוניות עד הארוחה הבאה, היא ארוחה שנפסקת רגע לפני שהתמלאנו לגמרי.

ארוחה טובה לחולי סרטן כוללת:
מידה ניכרת של מזון נא
מזון אורגני ולא "פצוע"
שפע פוטסיום, מגנזיום ומינרלים אחרים. מלח פוטסיום כלוריד הוא אפשרות טובה כתוסף
שפע שמנים לא מבושלים, כמו שמן פשתן, שמן זית כתית בכבישה קרה, שמן זרעי דלעת
אין בה שומן טראנס ומזון מטוגן
יש בה הכמות המינימלית האפשרית של סוכר.

עבור חולי סרטן יש חשיבות עצומה לארוחת בוקר וצריכת נוזלים. לחולה מומלץ לצרוך 2.5 עד 5 ליטרים של מים ביום, תלוי בגובהו ובמשקלו. משקאות כמו קפה, תה ומשקאות קלים, שמהם מומלץ להימנע, אינם נחשבים מים, אבל תה צמחים כן. שתייה מספקת של נוזלים מצמצמת את הדאגה להגבלת כמות המלח. ארוחת בוקר טובה מכינה את מערכות הגוף לפעילות היום.

ד"ר עלי כתב "תוכנית מטבח" עבור כל אחד מהמצבים הבאים: מצב טרום-סרטני, סרטן קטן ו"צעיר", סרטן אזורי גדול, סרטן גרורתי מתקדם שהחולים בו מקבלים טיפולי רדיותרפיה או כימותרפיה.
כל התוכניות תואמות את הגדרתו של מג'יד עלי (לעיל) לארוחה טובה, וכן למידה והבנה של תזונה נאותה. התוכניות שונות זו מזו בכמות המומלצת של המזונות בעלי האפקט החיובי, כמו אלה המכילים פוטסיום ומגנזיום, וכן במידת ההימנעות ממזונות מזיקים, כמו אוכל מטוגן. "עוצמת" התוכנית מותאמת כמובן לדרגת החומרה של הסרטן.

כאן אפשר לעיין בטבלת המזונות העשירים בפוטסיום ובמגנזיום וכן בארבע "תוכניות המטבח".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה