יום חמישי, 14 ביולי 2011

ממעמקי המיינסטירם: אוטיזם קשור לפגיעת מוח לאחר קבלת חיסונים

מדענית, לשעבר מתעשיית התרופות, כתבה עבודה שסוקרת את כל המאמרים המדעיים על אוטיזם. היא מציינת מפורשות פגיעות מוח שהופיעו לאחר מתן חיסונים

אחרי שעשיתי הפסקה קצרה עם נושא האוטיזם, אני חוזר אליו, בגלל שבנושא הזה תמיד יש חדשות. הפעם החדשות הן ממקור מיינסטרימי לחלוטין.

בסוף מרץ התפרסמה באתר של רשת CBS כתבה שדנה במאמר מכתב העת המדעי Journal of Immunotoxicology, תחום שעוסק בפגיעה במערכת החיסונית על ידי רעלנים. כותרת המאמר: "היבטים תיאורטיים של אוטיזם: סקירת גורמים". המאמר חובר על ידי הלן רטג'זק (Helen Ratajczak), שבעבר שימשה כמדענית בכירה בחברת תרופות. רטג'זק סקרה את המחקרים המדעיים שהתפרסמו מאז 1943, כשהאוטיזם תואר לראשונה. זאת הפעם הראשונה שחוקר מתייחס לקשת השלמה של המחקר ולא מתמקד רק בחיסון המשולש, השפעות הכספית בחומר המשמר וכדומה.

מודל של תאי מוח (Christina R, flickr)

המאמר קובע: "גורמים מתועדים לאוטיזם כוללים מוטציות/מחיקות גנטיות, זיהומים ויראליים, ופגיעות מוח שהופיעו לאחר מתן חיסון. לפיכך, אוטיזם הוא תוצאה של פגם גנטי ו/או דלקתיות במוח."
רטג'זק מונה במאמרה גורמים שאחראים לאוטיזם, ביניהם עלייה במספר החיסונים שניתנים תוך תקופה קצרה. בראיון ל-CBS היא אמרה שהמאמר שפרסמה מתמקד ברגישות-יתר, הפרת האיזון שאליו נקלעת מערכת החיסון.

בכתבה ב-CBS מציינים שד"ר בריאן סטורם מאוניברסיטת פנסילבניה, ששימש בין היתר כיועץ ממשלתי לעניייני חיסונים, טוען שמבחינה מדעית החיסונים קשורים לפגיעת מוח (אנצופלופתיה), אך אינם קשורים מדעית לאוטיזם. לדבריו המאמר של רטג'זק הוא מדהים, אבל הוא מסתייג: "זוהי סקירה של תיאוריות. המדע מתבסס על עובדות. כדי להפיק מסקנות בנוגע להשפעות של חשיפות על בני אדם יש צורך בנתונים שקשורים לבני אדם. הנתונים על בני אדם אינם תומכים בכך שקיים קשר [בין חיסונים לבין אוטיזם]."

רטג'זק נוגעת בנושא נוסף שלא זכה להתייחסות מרובה: דנ"א אנושי שמצוי בתוך החיסונים. בזמן שבו רוב יצרני החיסונים הוציאו את התימרוסל (חומר משמר על בסיס כספית) מרוב החיסונים, הם החלו לייצר חיסונים שמכילים רקמה אנושית. קיימים היום 23 חיסונים כאלה. יש מתאם חיובי בין הכנסת הרקמה האנושית לחיסון המשולש (MMR) לבין עלייה בשיעור מקרי האוטיזם. הזינוק במספר מקרי האוטיזם נרשם ב-1995 כשהתחילו לגדל את החיסון נגד אבעבועות רוח ברקמת עובר אנושית.
רטג'זק מסבירה כיצד דנ"א אנושי יכול לגרום לנזק מוחי: בגלל שמדובר בדנ"א של בני אדם ומקבלי החיסון הם בני אדם, נוצרת רקומבינציה, התחברות מחודשת של גנים. הדנ"א שבחיסון "מתערבב" בדנ"א המארח. הגוף משמיד את הדנ"א החריג הזה. הדבר מתבטא בעיקר בתאי העצב המוח. הגוף קוטל תאי מוח והתוצאה היא דלקתיות מתמשכת שנמשכת לאורך חייו של האדם.
ד"ר סטורם הודה שלא ידע שדנ"א אנושי מוטמע בחיסונים, אבל אומר שזה לא משנה ושאין משמעות הדבר שהדנ"א האנושי גורם לאוטיזם. רטג'זק מסכימה שעדיין לא הוכח שדנ"א גורם לאוטיזם, אך טוענת שאיש עדיין לא הראה את ההפך ומבחינה מדעית מדובר בסוגיה פתוחה.

בכתבה ב-CBS נאמר גם שקבוצה של מדענים בלתי תלויים מספרים, שהפכו מטרה למסעות יחסי ציבור מתואמנים שמטרתם הייתה לשלול את מקצועיותם, לאחר שעבודותיהם חשפו סוגיות הקשורות לבטיחות חיסונים, בעיקר אם נגעו בנושא האוטיזם. רטג'זק עצמה אומרת שבכל שנותיה כמדענית בחברת תרופות הגבילו את פרסומי המאמרים שלה. "עכשיו אני בגמלאות. אני יכולה לכתוב על מה שאני רוצה," אמרה ל-CBS.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה