יום שני, 18 ביולי 2011

זיהום אוויר. איזה דיכאון

מחקר חדש מראה שחשיפה ממושכת לאוויר מזוהם פוגעת לא רק במערכת לב-ריאה אלא גם משפיעה על המוח ומובילה, כנראה, לדיכאון ולקשיי למידה

זיהום אוויר רע לבריאות - את זה כולם כבר יודעים. אבל רובנו חושבים שזיהום האוויר מזיק בעיקר למערכת הנשימה וללב ומודעים פחות לכך שהוא עלול לגרום גם נזק מוחי ודיכאון. הפעם לא מדובר רק בדיכאון שמשראה המראה של עיר טובלת בערפיח אלא על דיכאון שמושפע משאיפת חלקיקים.

מסוכן, ולא רק לריאות (צילום של האו"ם ב-flickr)


יותר ויותר מחקרים מראים ששהייה בסביבה שבה האוויר מזוהם מגבירה את הסיכון לשבץ, התקף לב, מחלות ריאה וגם, כך על פי מחקר חדש, לנזק מוחי שבסופו של דבר מוביל לבעיות למידה ואף לדיכאון. חוקרי מערכת העצבים מאוניברסיטת אוהיו שיערו שלשאיפת חלקיקים (particulate) עלולות להיות כמה תוצאות לא צפויות ועמוקות יותר ממחלות לב-ריאה. על מנת לבדוק את התיאוריה שלהם, המדענים חשפו עכברים לאותם סוגים של זיהום שמשתחררים מרכב ממונע, תחנות כוח ומפעלים, בריכוזים דומים לאלה שקיימים במרכזים עירוניים רבים בעולם.
לאחר עשרה חודשים של חיים בסביבה הדומה לזאת שעמה מתמודדים מיליוני בני אדם בעולם, העכברים הראו סימנים של דיכאון, חרדה וקשיי למידה.
בנוסף נמצאו שינויים פיזיקליים במוחותיהם של העכברים שנחשפו לזיהום בהשוואה לאלה שחיו באוויר נקי. השינויים העיקריים נראו בהיפוקמפוס. ההיפוקמפוס קשור למערכת הלימבית ולתהליכים של זיכרון, מה שאולי מסביר את הפגיעה ביכולת הלמידה של העכברים.

לורה פונקן, מובילת המחקר, הסבירה: "ההיפוקמפוס רגיש במיוחד לנזק שנגרם על ידי דלקתיות. אנו מניחים שהדלקתיות המערכתית שנגרמת על ידי נשימת אוויר מזוהם משפיעה על מערכת העצבים המרכזית."
מי שקרא רשומות קודמות (כמו זאת) שעוסקות באוטיזם, כבר יודע שמחקרים מצאו קשר בין תהליכים דלקתיים ממושכים לבין נזק קבוע למוח.

ממצאי הניסוי הזה מטרידים במיוחד מפני שתנאי הניסוי דומים לתנאי איכות האוויר בחלקים רבים מאוד של העולם, ובעיקר במדינות שמתפתחות במהירות, כמו סין והודו.
בראיון לטלגרף אמרה פונקן: "התוצאות מציעות שחשיפה ממושכת לאוויר מזוהם יכולה לגרום להשפעות ניכרות ושליליות על המוח, שיכולות להוביל למגוון בעיות בריאות. יכולות להיות לכך השלכות חשובות ומטרידות על אנשים שחיים ועובדים באזורים אורבניים מזוהמים ברחבי העולם."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה