יום ראשון, 27 בפברואר 2011

זה לא קצת אוטיסטי מצדך, דוקטור?

הממסד מכיר בכך שגם כאן יותר ויותר ילדים לוקים באוטיזם, אבל לא מספק הסברים לעלייה בשיעור האוטיזם מלבד היתלות עיקשת בגנטיקה, ומעדיף להתעלם ממחקרים שקוראים לכולנו להביט סביב

סוף סוף התחילו לדבר על זה גם בתקשורת הישראלית. ב-23 בפברואר התפרסמה ב-Ynet כתבה שמספרת לנו שמאז 2003 יש בישראל פי שלושה יותר ילדים אוטיסטים.

על פי נתונים שפרסמה קופת חולים מכבי, אחד מכל 200 ילדים בישראל לוקה באוטיזם, ו-80% מהילדים המאובחנים כאוטיסטים הם בנים. מצבנו עדיין טוב יותר מזה של האמריקאים, אצלם ילד אחד מכל 100 לוקה באוטיזם, ומזה של הבריטים, אצלם השיעור הוא בין אחד ל-100 לבין אחד ל-60, תלוי את מי שואלים. בכל מקרה, המצב מדאיג ושיעורי האוטיזם ממשיכים לעלות.
עוד הגדילו לעשות ב-Ynet, וציטטו מומחה שאומר שאי אפשר לתלות את הגידול באבחון יתר, וכי הגידול הוא אמיתי. ד"ר מיכאל דוידוביץ', מומחה לנוירולוגיית ילדים והתפתחות הילד ומי שניהל את איסוף הנתונים, אמר: " זו שאלה שכל העולם שואל את עצמו: האם אנחנו רק רגישים יותר לבעיה, והיא תמיד הייתה שם, או שיש גורם אחר, נסתר, שטרם זיהינו שגורם לעלייה הזו. ייתכן שחלק מהעלייה בשיעורי החולים ניתן לייחס לכך שכיום האבחנה של אוטיזם ניתנת יותר בקלות מפעם. עם זאת, אם ניקח בחשבון שההנחיות המקצועיות והקריטריונים לאבחון ההפרעה לא השתנו בעולם מאז 1994, ניתן להניח שלא מדובר באבחון מוגבר אלא בשינוי של ממש."
ד"ר דוידוביץ' לא מציע הסבר לעלייה בשיעור האוטיזם ומן הסתם גם אין לו פתרון, מלבד השלמה עם המצב. "הן מערכת הבריאות והן מערכת החינוך - שהן שתי המערכות העיקריות שנותנות מענה להפרעה בשלבים הראשוניים - צריכות להיערך לעלייה המתמדת במספרי המאובחנים על מנת שניתן יהיה לשמור על רמה טיפולית נאותה בהם," הוא אומר.


כספית או גנים משוגעים? (צילום: Marek Stepniowski, Flickr)

יום אחד אחרי פרסום הכתבה, הופיע טור של ד"ר איתי גל. ד"ר גל מסביר אילו אבחנות נכללות בספקטרום האוטיסטי, וגם איך נגרמת התסמונת: "המחקר על האוטיזם עדיין נמשך, אולם ממה שעולה עד כה אצל אוטיסטים קיימת הפרעה גנטית המשבשת את פעילות המעביר העצבי סרוטונין." למרות שהוא מתייחס לעלייה הגדולה בשיעור האוטיזם, ד"ר גל עדיין דבק בהסבר הגנטי. כנראה שעברנו הרבה מוטציות בשנים האחרונות. לא מפתיע, אם כן, שאותו רופא הילל ושיבח את הכתבה של בריאן דיר בכתב העת BMJ שלכאורה סגרה את הגולל על האפשרות שיש קשר בין חיסונים לבין אוטיזם.

אז איך בכל זאת ד"ר גל מסביר את השכיחות הגוברת של התסמונת? "ישנן מספר סיבות לכך. הראשונה היא שבניגוד לעבר, בו התייחסו אך ורק לאוטיזם ולא לכל ההפרעות בספקטרום, הרי שבשנים האחרונות מתייחסים גם להפרעות האחרות - מה שהביא לריבוי האבחונים. בתוך כך, המודעות ההולכת וגוברת ושיטות האבחון החדשות הביאו אף הם לעלייה באבחוני האוטיזם," אומר ד"ר גל. אבל דוקטור, הרופא שרואיין בעיתון שלך אתמול אומר שמדובר בגידול אמיתי.

גם ד"ר גל וגם ד"ר דוידוביץ' מתעלמים ממחקרים שכן מוצאים קשר בין גורמים חיצוניים, כמו זיהום וחומרים שמצויים בחיסונים, לבין אוטיזם. מחקר לדוגמה, הוא זה של גרייר וקינג מהמכון למחלות כרוניות בארה"ב והמרכז לגנטיקה של אמריקה מ-2008. המחברים טוענים שמצטברות הוכחות שחלק מההפרעות השייכות לספקטרום האוטיסטי נובעות כנראה משילוב של פגיעות גנטית או ביוכימית, בעיקר ליקוי ביכולת להפריש כספית. הכספית מתרכבת עם מתיל ומצטברת ברקמות. הם מציינים שהחשיפה לתרכובת הכספית יכולה להיות דרך אכילת מזון מהים ודרך שימוש בתרופות, כמו תכשירים לעיניים, לאוזניים, לאף, לגרון ולעור, בקרמים להבהרה, בחומרי שימור שנמצאים בשימוש בתעשיית הקוסמטיקה, במשחת שיניים, בנוזלים לניקוי עדשות מגע, בחיסונים, בחומרים לטיפול באלרגיה, בחומרי חיטוי, בקוטלי פטריות ועשבים, בסתימות שיניים, במדי חום ובמוצרים רבים נוספים.

"נמצא שכספית גורמת לליקויי תפקוד של המערכת החיסונית, החישה, מערכת העצבים, המוטוריקה, וההתנהגות, ליקויים הדומים לאלה הקשורים/מאפיינים את התסמונת האוטיסטית," כותבים גרייר וקינג. משום מה יש כאלה שמעדיפים את מאמרו הבעייתי אתית ומתודית של בריאן דיר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה