יום שני, 14 בפברואר 2011

פגיעה מחיסון גורמת לאוטיזם – זה בדוק

מחקר חדש ומיינסטרימי לחלוטין מצביע על קשר בין חיסוני ילדים לבין אוטיזם. כתבה אחרונה (בינתיים) בסדרה

בשבועות האחרונים הקדשתי את הרשומות לפרשיית ד"ר אנדרו וייקפילד, האיש שהצביע על קשר אפשרי בין חיסונים לבין אוטיזם, ולמתקפה נגדו שהתעוררה בעקבות כתבה של בריאן דיר, הטוען שוייקפילד רימה ועיוות את תוצאות המחקר. אני מהצד של וייקפילד, כמובן. לסיכום הסדרה, אני רוצה לשתף אתכם במידע ממקור נוסף, לחלוטין מהמיינסטרים, שלפיו פגיעה ממתן חיסונים גורמת לאוטיזם.
המאמר פורסם כתב העת הרפואי Journal of Immunotoxicology. המחברת היא הלן רטג'זק (Helen Ratajczak), שמאמרים נוספים שלה הופיעו בכתבי עת אחרים.

המבוא למאמר אומר כך: אוטיזם יכול להיות תוצאה של יותר מגורם אחד, ולהתבטא בצורות שונות אצל בני אדם שונים שיש להם תסמינים נפוצים משותפים. גורמים מתועדים לאוטיזם כוללים מוטציות גנטיות ו/או זיהום נגיפי, וחיסון לדלקת קרום המוח.
המחברת מציינת שהעלייה בשיעור המקרים ששייכים לספקטרום האוטיסטי היא אמיתית ואינה נובעת משינוי בהגדרות. על פי רישומי המחלקה לחינוך מיוחד במשרד החינוך האמריקאי, עלייה מובהקת וגבוהה במיוחד נראתה בין השנים 1987 ו-1992. בתקופה הזאת שיעור המקרים על בכ-50% בכל שנתיים. בזמן הזה לא הייתה עלייה בשיעור מקרי הפיגור, הפרעות בדיבור או פגיעות מוח טראומטיות, מה שמצביע על כך שהגידול במקרי האוטיזם הוא אמיתי.
ב-1988 הומלץ שילדים שלא הגיבו לזריקה הראשונה של החיסון המשולש נגד חצבת, צהבת ואדמת (MMR), יקבלו זריקה נוספת (MMRII). זינוק במקרי האוטיזם התלווה לתוספת המנה השנייה של החיסון. באותה שנה קפיצה כזאת נראתה גם בבריטניה, שאף בה הוחל הנוהל של חיסון MMRII. קנדה, יפן ודנמרק דיווחו אף הן על זינוק בשיעור האוטיזם.
חיסון ה-MMRII מכיל דנ"א אנושי. ייתכן, כותבת רטג'זק, שהדנ"א הזה הוא הגורם לעלייה במקרי האוטיזם.

הוא יודע לממה הוא בוכה (צילום: Wayan Vota, Flickr)

זינוק נוסף נראה ב-1995, כאשר חיסון לאבעבועות רוח גודל ברקמה עוברית אנושית. ההדנ"א שבחיסון עלול לחדור באופן אקראי לגנים של המתחסן בתהליך שנקרא רקומבינציה הומולוגית. אתר חדירה של דנ"א נמצא על כרומוזום X באזור של שמונה גנים הקשורים לאוטיזם ומעורבים ביצירת הסינפסות של תאי העצב (אזורי הקליטה של האותות הכימיים), התפתחות מערכת העצבים המרכזית ותפקוד המיטוכונדריה (גופיף שמספק אנרגיה לתא). הממצא הזה יכול לספק הסבר לשאלה מדוע אוטיזם נפוץ יותר אצל בנים (לבנים יש כרומזומים X ו-Y ולבנות XX, כך שאצל הבנים חסרה הרגל הנוספת שיש ל-X המגנה עליהם מפני מוטציות שליליות בכרומזום ה-X השני). במבט כללי, המידע הזה תומך בהיפותזה שלפיה שרידי דנ"א אנושי בחיסונים מסוימים עלולים לגרום לאוטיזם.

העיתוי שבו ניתנים החיסונים, השינויים שנעשו בהם ומספר החיסונים הניתנים היום רומזים שהחיסון גורם לאוטיזם. ההמלצות הנוכחיות לחיסונים לילדים בני 6-0 שנים בארצות הברית כוללות הרבה יותר חיסונים מאשר לפני שש שנים. שישה חיסונים ניתנים בגיל חודשיים, שלב שבו מערכת החיסון רגישה במיוחד. חיסונים כה רבים בזמן שבו מערכת החיסון כה רגישה, עלולים להיות גורם לעלייה בשיעורי האוטיזם.
רטג'זק מציינת שהורים רבים מדווחים על התפתחות תקינה של ילדיהם עד שהם מקבלים חיסונים בגיל 18 חודשים בערך. ייתכן שאפשר להאשים בהאטה את החיסון. אחת ההשערות אומרת שרעלן השעלת בחיסון המשולש נגד קרמת, שעלת וצפדת (DPT) פוגע בילדים שמצויים בקבוצת סיכון גנטית.

לדבריה של רטג'זק האוטיזם הגיע לממדים של מגפה, והאיום לדורות הבאים ברור ומוכח. המידע שלעיל מראה שסיבות רבות יכולות לגרום לאוטיזם, ביניהן פגם גנטי, גיל הורות שהולך ועולה ו/או דלקות במוח. הדלקות עלולות להיגרם על ידי מגוון רחב של רעלנים סביבתיים, זיהומים וסיכונים גנטיים.

תגובה 1:

  1. אתה כותב ש"הורים רבים מדווחים על התפתחות תקינה של ילדיהם עד שהם מקבלים חיסונים בגיל 18 חודשים בערך".

    זה נחמד מאוד להגיד "הורים רבים". אשמח לדעת סטטיסטית, כמה אחוזים אומרים את זה מתוך כלל ההורים המחסנים?

    השבמחק