יום חמישי, 10 בפברואר 2011

לא נעים, אבל חשוב

המאמר שמשמיץ את ד"ר אנדרו ווייקפילד, האיש שהצביע על קשר אפשרי בין חיסונים לבין אוטיזם, חולל סערה תקשורתית לא קטנה. הנה עוד פרק בסאגה, שבו הורי ילדים אוטיסטים קוראים לא להתעלם ממצאים מדעיים - גם אם הם מעוררים פחד

אני ממשיך להביא תגובות לכתבתו של בריאן דיר, הכוללת האשמות חמורות כלפי ד"ר אנדרו ווייקפילד, שמחקרו מ-1998 שהתפרסם בכתב העת הרפואי Lancet הצביע על קשר בין חיסונים לבין אוטיזם. ווייקפילד טען ש-12 הילדים האוטיסטים שהשתתפו במחקר סבלו מסוג מיוחד של מחלת מעיים, ושהוריהם מצאו קשר בין הופעת התסמינים לבין קבלת החיסון המשולש (MMR). ווייקפילד לא טען שהחיסון עצמו גרם לאוטיזם אלא הצביע על הקשר בין החיסון לבין הופעת מחלת המעיים ובין הופעת מחלת המעיים לבין בעיות התפתחותיות אצל הילדים. בריאן דיר האשים את ווייקפילד בהונאה ועורר סערה תקשורתית.




הסרט הצבעוני, סמל יום המודעות לאוטיזם (צילום: mattbeckwith, flickr)

הורים לילדים אוטיסטים וגופים שעובדים עם אוטיסטים פרסמו הודעת תמיכה בווייקפילד בעקבות הכתבה:
ההאשמות המשמיצות [מטעם בריאן דיר] מבוססות על תשתית שבירה ביותר. טענתו של דיר שהייתה הונאה מושתתת על הבדלים בין התיעוד במחקר שהתפרסם ב-Lancet לבין התיעוד הרפואי הפרטי של הילדים, שאותו השיג דיר בנסיבות מפוקפקות. מכיוון שלצוות בבית החולים Royal Free [בית החולים בלונדון שבו בוצע המחקר של ווייקפילד] מעולם לא הייתה גישה אל המסמכים הרפואיים הפרטיים של הילדים, לא ייתכן שידעו מה נכתב במסמכים אלה, ולכן לא ייתכן שלצרכי הונאה ידווחו על משהו שונה.
כחלק מהליך רפואי סטנדרטי המומחה שבודק חולה חדש יוצר תיעוד חדש. בנוגע להורים המעורבים במחקר המקורי, איש מהם לא התלונן, בשום שלב, על ד"ר ווייקפילד. במקרה של ההורה היחידי שאנו יכולים לאשר שבריאן דיר שוחח עמו, דיר השתמש בטענות שקריות ובשם הבדוי "בריאן לורנס" כדי להשיג ראיון. ההורה לא מסר לו שום מסמכים רפואיים.
ארגוני האוטיזם החתומים מטה (הרשימה המלאה כאן), המייצגים אלפי הורים, מוטרדים עד מאוד מרצח האופי של ד"ר אנדרו וייקפילד שבוצע לאחרונה. זהו ניסיון לבטל את הישגיו של רופא שהיה אמיץ באופן בלתי רגיל בטיפול בילדים שסובלים הן ממחלת מעי והן מאוטיזם ובחקר מצבם. הוא שילם מחיר אישי כבד על סירובו להתרחק מילדים סובלים וזכה לכבוד הרב ביותר ממשפחותיהם של הילדים האלה. אנו מאמינים שזהו ניסיון שיזמה התעשייה על מנת להסיט את תשומת לב הציבור מהחששות הלגיטימיים בנוגע לתגובה לחיסונים ולהתפתחות אוטיזם. מדע, וגם ממצאים שנויים במחלוקת, אינם יכולים להידחק הצידה בשל פחד או תאוות בצע.
האמת בסיפור הזה היא שממצאיו של ד"ר וייקפילד הנודגים למחלת מעיים ולקשר שלה לאוטיזם הופיעו שוב במחקרים חוזרים ועבודתו לצדם של רופאים אחרים תרמה להתקדמות הטיפול בילדים אלה, עד לנקודה שבה כתב העת Pediatrics פרסם מאמר על הטיפול בתסמינים של הקיבה והמעיים אצל ילדים עם אוטיזם
. הסוגיה האם החיסון המשולש הוא גורם משפיע בתת הקבוצה של הילדים האוטיסטים נשארת שאלה פתוחה. מחקרי התחלואה שטוענים שהוכיחו שאין קשר בין החיסון המשולש לבין אוטיזם חסרים את העוצמה הסטטיסטית שיכולה לבטל את הקשר הזה אצל ילדים רגישים. מחקר רב עדיין צריך להתבצע. הניסיונות "להרוג את השליח" יגרמו רק לעוד פיחות באמון הציבור.
הורים לילדים עם אוטיזם מעודדים את אמצעי התקשורת לחפור עמוק יותר ולספק חקירות מקיפות יותר ודיווח מאוזן.

בנוסף, באתר Age of Autism התפרסם קטע וידיאו שבו אם לאחד הילדים שהשתתפו במחקר מקריאה מכתב תמיכה בווייקפילד שעליו חתומים מרבית ההורים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה