יום שני, 21 בפברואר 2011

על חיסונים, קמפיינים והבנות שלכם

"חסנו את הבנות נגד סרטן צוואר הרחם!" זועקות הפרסומות. מחקרים עדכניים מראים שהסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם קטן בהרבה מהנזקים שהחיסון יכול לגרום. תמיד כדאי להיות ספקנים כשמדובר בחיסון, ובעיקר כשמדובר בחיסון שיש לו קמפיין

בתקופה האחרונה כולנו חשופים לקמפיין נמרץ בחסות אחת מחברות התרופות. מדובר בעוד חיסון, הפעם נגד וירוס הפפילומה. הקמפיין פונה באופן מובהק לאמהות לבנות צעירות, וקורא להן לחסן את בנותיהן הפוחזות שעלולות לעשות שטויות בחיים, שטויות שאולי יעלו להן בסרטן צוואר הרחם.
כמו תמיד, הדרך הטובה ביותר לגרום לאנשים להתחסן היא באמצעות הפחדות. לפני שאתם או אתן רצים לכיוון המזרק, אולי כדאי להקדיש עוד כמה דקות לטובת מידע נוסף.
בינואר השנה התפרסם מאמר של לוסייה טומליינוביץ', חוקרת מערכת העצבים מאוניברסיטת בריטיש קולומביה בוונקובר, שכותרתו "חיסון הגרדסיל: הערכת היתרונות אל מול הסיכונים." אני מביא כאן חלק מדבריה של החוקרת כלשונם מפני שהם חדים וברורים.

הבת שלך שווה יותר מקמפיין היסטרי (צילום: BEYOURPET, Flickr)

"כל התרופות כרוכות בסיכונים מסוימים [...] כששוקלים סיכונים מול יתרונות, יש לזכור שחיסונים הם קטגוריה מיוחדת של תרופות מפני שבאופן כללי הם ניתנים לאנשים בריאים. אם אין יתרונות ברורים לחיסון, אפשר לקבל רק רמה נמוכה של סיכון להשפעות מזיקות. אם היתרונות ודאיים, ניתן לסבול סיכון גדול יותר לתופעות לוואי. כאן אני סוקרת את העדויות הנוכחיות שמראות שהמקרה הראשון [יתרונות לא ודאיים] נכון לגבי גרדסיל, החיסון נגד וירוס הפפילומה האנושי (qHPV).

"יעילותו של הגרדסיל במניעת סרטן צוואר הרחם לא הודגמה והשיווק שלו מטעה. יעילותו של הגרדסיל נותרה בלתי מאומתת מכיוון שהחיסון לא נבחן באופן מספק על קבוצת הגיל העיקרית שלה הוא מיועד [...] לסרטן ממאיר של צוואר הרחם לוקח עשורים להתפתח, ועדיין המחקר הקליני הארוך ביותר שנעשה על גרדסיל נמשך ארבע שנים בלבד. במילים אחרות, מעולם לא הוכח שגרדסיל מונע את סרטן צוואר הרחם.

"סרטן צוואר הרחם הוא מחלה נדירה בארצות מפותחות שפוסלות את ההמלצות לשימוש כוללני בכל חיסון מסוג HPV [נגיף הפפילומה האנושי]. שכיחות סרטן צוואר הרחם צנחה באופן ממשי מאז שהוחל השימוש בבדיקות פאפ. נכון לעכשיו, שיעור התמותה בארצות הברית מסרטן צוואר הרחם (2.4 מתוך כל 100,000 נשים) הוא נמוך משיעור השפעות הלוואי החמורות המדווחות, כולל תמותה, מגרדסיל (3.34 מקרים על כל 100,000 מנות מופצות של חיסון) [...] בארבעת העשורים האחרונים, מדינות מתועשות כמו ארצות הברית הפחיתו את שיעור התמותה מסרטן צוואר הרחם ואת שכיחות התחלואה ב-74% בעיקר תודות לשימוש במשטח פאפ [...] אם נשים מחוסנות יפסיקו לעבור בדיקת פאפ, שיעורי התחלואה בסרטן צוואר הרחם יעלו [...] מכיוון שגרדסיל אפילו לא מתיימר להגן מפני כל סוגי סרטן צוואר הרחם אלא רק נגד אלא 'שנגרמים על ידי זנים 16 ו-18 של HPV', הוא אינו מחליף את הצורך בבדיקת פאפ שגרתית.

"רוב זיהומי ה-HPV שפירים ונרפאים ספונטנית מבלי לגרום לסרטן צוואר הרחם.

"הניסויים הקליניים בגרדסיל, שכולם בוצעו על ידי היצרן, לא נעשו כהלכה והם לקויים מתודולוגית. הסיכונים בחיסון הגרדסיל אינם מובנים במלואם מפני שתרופת פלסבו לא מתאימה הייתה בשימוש בניסויים הקליניים ותקופת המעקב הייתה קצרה מדי.

"מאז 2006, עת אושר לשימוש לראשונה, גרדסיל נקשר ל-20,915 השפעות חמורות בארצות הברית לבדה. המספרים כוללים 89 מקרי מוות, יותר מ-1,000 מקרים שדרשו אשפוז חרום ו-382 בדיקות פאפ חריגות. הייתכן שהחיסון מעורר את אותה המחלה שהוא מתיימר למנוע?"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה