יום שני, 7 בפברואר 2011

עם חיסונים כאלה, מי צריך מחלות?

הפעם בפינתנו "אין על מי לסמוך", שעוסקת בסיכונים שמזמנים לנו התרופות והממסד הרפואי, הופעה של התקפי פרכוסים אצל ילדים לאחר קבלת חיסון נגד שפעת

ב-20 בינואר סוכנות AP פרסמה ידיעה שמספרת שאנשי ממשל בארצות הברית בודקים הופעה של התקפי פרכוסים הקשורים לחיסון נגד שפעת. שיעור גבוה יחסית של מקרים נראה אצל ילדים שקיבלו את החיסון.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) דיווח על 36 מקרים מאושרים של התקפי פרכוסים בעונת השפעת הנוכחית בקרב ילדים בני חצי שנה עד שנתיים. ההתקפים הופיעו תוך יום אחד מאז שהילדים קיבלו את החיסון Fluzone, החיסון היחידי נגד שפעת המומלץ בארצות הברית עבור פעוטות וילדים קטנים. עשרה ילדים מבין אלה שעברו התקפים אושפזו בבתי חולים, אך כולם החלימו. מדובר בהתקפים שבהם הילדים מאבדים הכרה ורועדים. הם נמשכים דקה עד שתיים.
ה-FDA הודיע שמתבצעת חקירה על מנת לראות האם יש קשר כלשהו בין החיסון לבין ההתקפים או האם משהו אחר גרם לעוויתות. עם זאת ה-FDA אמר שההמלצות לקבלת החיסון לא השתנו ושאין שינוי בהנחיות הקשורות לקבלת חיסון נגד שפעת. מעניין. לא הגיוני יותר לתת הנחיות כאלה אחרי שבודקים האם החיסון בטוח? בארצות הברית מומלץ לכולם באופן רשמי לקבל חיסון, פרט לתינוקות בני פחות משישה חודשים.


אז מה עדיף, שפעת או חיסון? (צילום: yiptitfung, Flickr)


חברת Sanofi Pasteur, יצרנית החיסון, פרסמה הצהרה שמדגישה שאין שום קשר ברור בין הזריקה לבין התקפי הפרכוסים וכי ייתכן שמדובר בצירוף מקרים. גם זה מעניין.

ההודעה של ה-FDA בדבר ההתקפים נפלה על זמן שבו הארגון עובד על עוד מידע הקשור לבעיות בטיחות הקשורות בתרופות ובאמצעים רפואיים אחרים לאחר שכבר אושרו לשימוש. הציבור ממשיך לשמש כשפני המעבדה של חברות התרופות וכל זה בתמיכתו של הארגון שאמור להגן על הציבור ולא על יצרני התרופות. בישראל קוראים לזה שיטת המצליח.
גורמים רשמיים ב-FDA אמרו שהם מקדישים תשומת לב מיוחדת לדיווחים על ההתקפים בשל שיעור גבוה ובלתי מוסבר של מקרי חום והתקפי פרכוסים אצל ילדים קטנים באוסטרליה ובניו זילנד שקיבלו חיסון נגד שפעת. באוגוסט המועצה המייעצת בנושאי חיסונים של ממשלת ארה"ב המליצה להימנע ממתן חיסונים מתוצרת CSL Biotherapies לילדים בני שישה חודשים עד שמונה שנים.

נראה שהסטנדרט החדש הוא בדיקות בטיחות רטרואקטיביות, וגם הן מהוססות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה