יום שלישי, 26 באפריל 2011

אל תשכחו את האלצהיימר

מחלת האלצהיימר הולכת ומתפשטת. כן, אותרו גנים שמגבירים את הסיכון לחלות בה, אבל יש חשיבות רבה מאוד לגורמים סביבתיים שאליהם מגיבים הגנים האלה

שיעור מחלת האלצהיימר, אומר ד"ר מג'יד עלי, האיש שבחרתי לצטט בשלוש הרשומות האחרונות, עולה בקצב מדאיג ברחבי העולם. רק בארצות הברית יש 5.5 מיליון חולים, מה שמביא להוצאה שנתית של 183 מיליארד דולר. אבל מה שמטריד הרבה יותר מהעלות הכספית, היא ההפרעה הזאת שנגרמת מאי תפקוד ומוות של תאי מוח וכן בעיות הזיכרון שפוגעות גם בצעירים ומתפשטות, לדברי עלי, כמגפה.

תחשבו על המוח שלכם (צילום: biologycorner, flickr)


ד"ר עלי מרבה לעסוק בחשיבותו של החמצן בתהליכים של חולי והחלמה (שעליהם הרחבתי ברשומות קודמות), כולל תהליך של אלצהיימר. הוא מסביר שרעילות של המזון, הסביבה והמחשבות (כלומר, אכזבות, כעס כרוני ובעיות של בריאות הנפש) מפריעים לתפקוד האנרגטי, הדטרגנטי וההתפתחותי שממלא החמצן. אי תפקוד של המטבוליזם של החמצן גורם לפציעה ולאובדן תאי מוח, מה שמוביל להתפתחות אלצהיימר.

בהקשר הגנטי, "מודל החמצן באלצהיימר", מנבא שהגנים הקשורים למחלה יהיו קשורים לדלקת "אוקסיסטטית", כלומר כזאת שקשורה להומיאוסטזיס של החמצן בגוף ולנתיבי סילוק רעלים במוח. הגנים שאחראים להגברת הסיכון לאלצהיימר קשורים גם לדלקות ולמטבוליזם של כולסטרול. כולסטרול הוא נוגד חמצון ותפקידו, כמו יתר נוגדי החמצון, למלא תפקיד נוגד דלקת, והוא גם משפיע על מעבר מולקולות משני עברי קרום התא.

הגן העיקרי שאחראי לאלצהיימר הוא הגן שאחראי על חלבון שנקרא APO-E. הוא מעלה את הסיכון לחלות במחלה ב-400 אחוזים אם עותק אחד של הגן עובר בתורשה מהורה אחד, וב-1,000 אחוזים הוא מועבר משני ההורים. APO-E קשור למטבוליזם של כולסטרול. עם זאת, מציין ד"ר עלי, הסיכון הגנטי המוגבר לחלות אין משמעותו שהמחלה ודאית. הגנים מגיבים לשינויים סביבתיים, כמו תזונה ולחץ.
גנים שהתגלו לאחרונה מעלים את הסיכון לחלות באלצהיימר רק ב-10 עד 15 אחוזים. חוקרים מאמינים שלא אמין להתייחס לגנים האלה כדי לקבוע האם סביר שאדם יחלה באלצהיימר.

ד"ר עלי מסכם ואומר שלמרות איתור הגנים "מגבירי הסיכון לחלות באלצהיימר", יש חשיבות רבה למתן תשומת לב לגורמים כמו תזונה, סביבה ומתח שמעלים את הסיכון ללקות במחלה. הגורמים האלה, בניגוד לגנים, כן נמצאים בשליטתנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה