יום חמישי, 14 באפריל 2011

להיפראקטיביות יש צבע

האם יש קשר בין צבעי מאכל ל-ADHD? כמה מחקרים מצביעים על קשר. במנהל המזון והתרופות האמריקאי החליטו שהגיע הזמן לבדוק

ישנם ילדים שנמצאים, מלידה, בקבוצת סיכון לתסמונות ומחלות מסוימות, אבל רוב הפעמים הסביבה קובעת אילו מהסכנות הללו יבואו בסופו של דבר לידי ביטוי. אי אפשר להאשים את הגנים בכול וצריך לשים לב לאילו חומרים הילדים נחשפים.

כל מי שלא טומן את הראש בחול יודע שיש קשר ביו תזונת ילדים לבין הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD). במחקר שנערך במרכז לחקר ADHD בהולנד שהתפרסם השנה, נמצא שאצל 64% מהילדים שסובלים מהתסמונת התסמינים נגרמו כתוצאה ממזון. ד"ר לידי פלסר, שהובילה את המחקר, אומרת שתסמינים נגרמים בשל רגישות יתר למוצרי מזון מסוימים. במחקר שערכה, לאחר חמישה שבועות בלבד של שינוי תזונתי, תפקודם שמשופר של הילדים הדהים את המורים ואת החוקרים וזאת ללא שימוש בשום תרופות ממשפחת הריטלין.

באיזה צבע תרצה את ההפרעה שלך? (צילום: Mr. T in DC, Flickr)

תוכנית פיינגולד, המוכרת גם כ"דיאטת פיינגולד" (Feingold diet) שיצאה לדרך בשנות ה-70' בארצות הברית, היא צורת התמודדות בעזרת תזונה עם בעיות התנהגות, אקזמה, אוטיזם, דלקות אוזניים, אסתמה, כאבי ראש ועוד אצל ילדים. העיקרון הוא פשוט: מוציאים מהתזונה של הילד תוספי מזון (להבדיל מתוספי תזונה) כמו צבעי מאכל, חומרי טעם סינתטיים, ממתיקים מלאכותיים וחומרי שימור מלאכותיים, כולל אלה שנחשבים בטוחים.

כעת גם מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) החליט, סוף סוף, לבדוק האם יש לאסור שיווק של מוצרי מזון מסוימים עם צבעי מאכל, או לפחות לחייב הוספת תווית המזהירה את ההורים מפני השפעות החומרים האלה על הילדים. פגישה שנערכה בתחילת אפריל ב-FDA תקבע את המשך הדרך. צבעי המאכל נמצאים, כמובן, במוצרים שברור לנו שהצבע שלהם אינו טבעי, כמו בסוכריות כחולות או קרחונים סגולים, אבל הם משמשים גם ליצור אשליה של צבע טבעי מגרה, למשל בחטיפים פריכים למיניהם שבדרך כלל הגוון שלהם צהבהב או כתמתם.

"תוספי צבע מוספים פשוט בגלל שהצבע הופך את האוכל לכיפי. הם אינם משרתים שום מטרה בריאותית," אומר מייקל ג'ייקובסון, ראש המרכז למדע לטובת הציבור (Center for Science in the Public Interest) בראיון ל-NPR. החומרים שמטרידים את ג'ייקובסון באופו מיוחד הם אדום מס' 40, צהוב מס' 5 וצהוב מס' 6, הנפוצים מאוד בשוק. ה-50 השנים האחרונות גבר מאוד השימוש בחומרים האלה, יחד עם התפתחות המזון המתועש.

החדשות הטובות הן שהדרך להימנע מנזקי צבעי המאכל ושאר תוספי המזון היא פשוטה. פשוט מפחיתים ככל הניתן את נוכחותו של המזון המתועש והמעובד מהתפריט של הילדים. צריך לפתח חשדנות גם כלפי מזון שנראה תמים או טבעי ולהתרגל לקרוא תוויות. כעיקרון, כל מוצר מתועש הוא חשוד וכך גם כל מרכיב על תווית המזון שאנחנו לא מבינים בדיוק מהו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה