יום חמישי, 5 באפריל 2012

סינדרום לוליטה

אחרי שהאמריקאים הגיעו למסקנה שגיל ההתבגרות המינית של ילדות צנח בשנים האחרונות, הם החלו לבצע מחקרים למציאת הסיבות. נראה שהשמנת יתר, כימיקלים ומתח נפשי תורמים לבעיה


יש בבלוג הזה כמה רשומות שעוסקות בהשפעות זיהום הסביבה, BPA וחומרים מתעשיית הפלסטיקה על הבריאות שלנו. כתבה שהופיעה בשבוע שעבר בניו-יורק טיימס מחברת בין כל המפגעים האלה. זוהי כתבה שעוסקת בירידת גיל ההתבגרות המינית, או במילים אחרות: מה קרה שפתאום ילדות מצמיחות שדיים לפני גיל 10? הגנטיקה לא השתנתה כמובן. זוהי הסביבה שהפכה בעייתית יותר ולא רק בנוגע למזהמים כימיים, אלא גם בנוגע לזיהום רגשי.

 בסוף שנות ה-80', רופאה בשם מרסיה הרמן-גידנס ביצעה יחד עם האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים סקר שהשתתפו בו 17,000 ילדות. היא מצאה שילדות לבנות מתחילות להצמיח שדיים בגיל 9.96 שנים וילדות שחורות בגיל 8.87. כשהמחקר התפרסם ב-1997, הוא חולל סערה בשל הגילוי שההתבגרות המינית מתחילה כה מוקדם. הרמן-גידנס העריכה שהאשם הוא בהשמנת יתר, מזון מעובד ופלסטיק.
הורים חשבו שאכן גיל ההתבגרות המינית צונח, רופאי ילדים ואנדוקרינולוגים טענו שלא, והיו ביקורות רבות על מתודולוגיית המחקר של הרמן-גידנס. הוויכוח נמשך עד 2010, כאשר חוקרים מוערכים משלושה מוסדות רפואיים יוקרתיים שונים פרסמו מחקר נוסף, שלפיו בגיל שבע, 10% מהילדות הלבנות, 23% מהילדות השחורות, 15% מהילדות ההיספאניות ו-2% מהילדות האסיאתיות כבר מתחילות לפתח שדיים.

ילדה אמריקאית לבנה ממוצעת מתחילה לפתח שדיים לפני גיל 10 (למצולמות אין קשר לרשומה.  צילום: pupismyname, flickr)

כעת כבר אין ויכוח על כך שצמיחת השדיים אכן מקדימה. אולם, צמיחת שדיים היא רק חלק מההתבגרות המינית. אחריה באים בסדר זה: צמיחת שיער באבר המין ובבתי השחי והופעת המחזור החודשי. מסתבר שגיל קבלת המחזור החודשי דווקא לא צנח בהרבה. הגיל הממוצע בשנות ה-70' היה 12.8 וכעת הוא 12.5.
על כל פנים, משמעותה של בשלות מיני מוקדמת היא פחות שנים של גדילה, וזה אומר שהילדה תהיה נמוכה מילדה בעלת גנטיקה זהה שלא נחשפה להורמונים הנשיים בגיל צעיר. בעיה נוספת שקשורה בקבלת מחזור מוקדמת היא סיכון מוגבר לחלות בסרטן השד.

אז למה ההתבגרות המינית מתרחשת כה מוקדם גם אצל ילדות בריאות? לרופאים עדיין אין תשובה נחרצת, אבל מזהים כמה גורמים שתורמים לכך.
נמצא קשר בין התבגרות מינית מוקדמת לבין השמנת יתר. בגופן של ילדות שמנות יש רמות גבוהות יותר של ההורמון לפטין המוביל להתבגרות מינית מוקדמת, שמובילה לרמות גבוהות יותר של אסטרוגן, שמובילות לעמידות רבה יותר לאינסולין – וכך נוצר מעגל קסמים שמזין את עצמו עד שגופה של הילדה הופך לבוגר.
בנוסף, מחקרי בעלי חיים מראים שחשיפה לכימיקלים בסביבה יכולים לגרום לגוף להתבגר מוקדם מהרגיל. מטרידים במיוחד הם חומרים שגורמים להפרעות אנדוקריניות, כמו xeno-estrogens, כלומר חומרים המחקים אסטרוגן. חומרים אלה פועלים כמו סטרואידים ועלולים לשנות את תזמון ההתבגרות המינית. מסיבות אתיות לא ניתן לבצע מחקרים כאלה על בני האדם ולכן החוקרים עוקבים אחרי מה שמכונה "ניסויים של הטבע", כמו כזה שקרה ב-1973 במישיגן: עדר בקר הואבס בטעות במזון מזוהם בכימיקל מחקה אסטרוגן. בנות של נשים שאכלו את בשר הבקר הזה ושינקו מהן חלב, קיבלו מחזור חודשי מוקדם באופן מובהק מבנות גילן.
עוד סיבה לדאגה היא חשיפה סימולטנית להרבה חומרים מחקי אסטרוגן כמו BPA שפשוט נמצא בכל מקום – ל-93% מהאמריקאים יש שרידי BPA בגופם. החומר מצוי במוצרי פלסטיק קשיחים, סתימות שיניים, קבלות קופה ועוד.
גורם נוסף שעלול להקדים את ההתבגרות המינית הוא מתח במשפחה. בנות שגדלות בבית שבו לא נמצא אביהן הביולוגי – יש סבירות כפולה שיקדימו את בנות גילן בהתבגרות המינית. יש מחקרים שמראים שנוכחות אב חורג בבית גורמת להקדמת ההתבגרות המינית. מחקרים אחרים קושרים דיכאון של האם להתבגרות מינית מוקדמת של הבת. גם ילדים ממדינות עניות, שסבלו בילדותם המוקדמת ואחר כך אומצו על ידי משפחות מערביות, נמצאים בסיכון להתבגרות מינית מוקדמת.
אם זה לא מספיק, אז מחקרים מלמדים שלא רק שבעיות חברתיות מביאות להתבגרות מינית מוקדמת – התבגרות מינית מוקדמת מביאה גם לבעיות חברתיות. התבגרות מינית מוקדמת מעלה את הסיכון שהילדה תסבול מביטחון עצמי נמוך, דיכאון, הפרעות אכילה ושתתחיל לצרוך אלכוהול ולקיים יחסי מין מוקדם יותר. לנערות כאלה יש יותר שותפים למין ולכן גם סיכון מוגבר למחלות מין.

 חשוב להבין שעל פי הנתונים האלה ההתבגרות המינית המוקדמת אינה גזרה גנטית אלא תוצר של הסביבה ולכן גם אם אי אפשר למנוע אותה כליל, אפשר לפחות לעכב אותה באמצעות אורח חיים ותזונה בריאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה