יום חמישי, 12 בינואר 2012

שירותי הבריאות מגנים על הבריאות או מסכנים אותה?

הגדרות חדשות של חולי, טיפול תרופתי בתסמינים, הגדלת מספר החיסונים ומלחמה כושלת בסרטן. שירותי הבריאות מוציאים מאתנו יותר כסף, אבל לא מונעים מחלות

רפואה אמריקאית היא הדגם של ביבי וחבריו, רפואה אמריקאית היא מקור ה"מחקרים" החביבים על הרופאים הישראלים. הגיע זמן (וטוב לדעת שרופאים צעירים מתחילים גם הם להבין זאת) לרפואה ציבורית שתפעל בשביל הציבור, ולא בשביל חברות התרופות.

אני משתף כאן במאמר מהאתר של ד"ר ג'וזף מרקולה, כירורג ואוסטיאופת אמריקאי ומומחה מוכר לאורח חיים בריא. מרקולה שואל איך ייתכן שכם כל שירותי הבריאות והתרופות הזמינים וההוצאות הכבדות שאזרחים מוציאים עליהם, עדיין שבעה מתוך כל עשרה מקרי מוות בארצות הברית הם תוצאה של מחלות כרוניות ניתנות למניעה, כמו מחלות לב, סוכרת, השמנת יתר, סרטן ועוד. התשובה שהוא מוצא פשוטה: "תאהבו זאת או לא, ההתמקדות האמיתית של הרפואה המודרנית היא במכירת תרופות ובעשיית כסף, לא בלעשות אתכם בריאים."

תעשיית התרופות ושירותי הבריאות מתמקדים בעשיית כסף, לא במניעת מחלות או בריפויין (צילום: Images_Of_Money, flickr)

מרקולה אומר שהיום ברוב העולם אפשר להחליף את המושג "טיפול רפואי" ב"התערבות תרופתית". גופי הבריאות שינו את הגדרות התקינות של לחץ דם, רמת כולסטרול ורמות סוכר כך שיותר ויותר אנשים יחשבו "חולים" ויטופלו בתרופות. התרופות הללו גורמות לנו להוציא יותר ויותר כסף (הוא מצטט מקורות שמראים עלייה במספרים), אבל לא להיות בריאים יותר.
רופאים יודעים שטיפול בתסמינים אינו מרפא את המחלה. הם יודעים שאורח החיים הוא המשפיע העיקרי על בריאותנו, אך בכל זאת רושמים למטופליהם תרופות שפונות לתסמינים ושיש להן תופעות לוואי. למה? התשובה היא שיש מי שמרוויח מכך – ביטוחי הבריאות וחברות התרופות, שבהתאם מקדמים את מוצריהם באמצעות פרסומות ישירות ללקוח, דחיפת המוצרים בפנייה לרופאים ובאמצעות פעילות לובי בבתי המחוקקים. חברות התרופות מוציאות סכומי עתק – לאו דווקא על מחקר אלא על שיווק. ב-2010 הן הוציאו בארצות הברית 760 מיליון דולר בקידום המוצרים בקרב רופאים שמקבלים מתנות, מימוני מחקרים, תשלום עבור הרצאות, בונוסים ועוד.

למעשה הפרסומות לתרופות כמעט אף פעם אינן מבוססות על עדויות מדעיות. חולים ואנשי מקצוע מבצעים בחירות הקשורות לבריאות מבלי לדעת את ההשלכות ובלי האפשרות לבצע שיקולי עלות-תועלת מושכלים. ב-British Medical Journal נאמר: "כמות גדולה של מידע מוטה מסכנת את בריאות החולים מפני שרופאים נוטים לבסס את החלטותיהם על מידע ופסרומות שמופצים על ידי חברות התרופות."

החיסונים גם הם תרנגולת שמטילה ביצי זהב עבור חברות התרופות. זוהי תעשייה שצומחת ומכניסה כמויות גדלות והולכות של כסף ליצרנים. עוד ועוד חיסונים נכנסים לתוכניות החיסונים הלאומיות והופכים למומלצים לאחר שחברות התרופות מפעילות לחצים על הוועדות שקובעות מתי ונגד מה יש להתחסן.

המלחמה בסרטן נמשכת כבר 40 שנה ואנחנו לא מנצחים בה. אחת הסיבות לכך שהיא שמנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מסלק מהדרך כל טיפול שחורג מהמודל הנוכחי. תרופות שיעילותן הוכחה, כמו זו שפיתח ד"ר סטאניסלב בורזינסקי (antineoplastin treatment ) הן דוגמה לפתרונות שדוכאו על ידי הממסד. חברות התרופות משלמות ל-FDA כדי שיסקרו את המוצרים שלהן וגם "משמנות" את הארגון בדרכים רשמיות פחות. למעשה הגופים הממומנים על ידי הציבור שעוסקים בסרטן תלויים בטיפול במחלה ולא במניעתה והסיבה לכך פשוטה: בארצות הברית לבדה "תעשיית הסרטן" מגלגלת 50 מיליארד דולר בשנה וגדלה כל הזמן. אם ינצחו את הסרטן, התעשייה תמות.

הדרך הטובה ביותר להימנע מנזקי התרופות ומהוצאות כבדות שקשורות לשירותי הבריאות (ומהתלות בשתי אלה) היא שמירה על אורח חיים בריא. אפשר לעשות זאת באמצעות תזונה נאותה שמספקת את הוויטמינים, את חומצות השומן המועילות ואת יתר המרכיבים בצורה מאוזנת, הימנעות מג'אנק פוד וככל הניתן גם מרעלנים סביבתיים וכימיקלים, שימוש זהיר מאוד בתרופות מרשם והתמודדות עם מצבי לחץ ומתח באמצעות מדיטציה, תפילה, פעילות גופנית או כל דרך אחרת.

תגובה 1:

  1. לא פלא שמשנה לשנה מוגשות יותר ויותר תלונות על רשלנות רפואית גם בתחומי רפואה המצילים חיי אדם, כמו רשלנות רפואית בכירורגיה, אי אבחון אירועי לב וכדומה.

    השבמחק