יום ראשון, 31 באוקטובר 2010

השטן והסטטינים

סטטינים, תרופות מסוכנות עם תופעות לוואי קשות, הם התרופה המקובלת לטיפול בכולסטרול גבוה. למה הציבור מולעט ברעל כשאפשר לטפל בבעיה באמצעים אחרים? כמו תמיד: יש מי שגוזר על זה קופון

על הרס השרירים שגורמים הסטטינים כתב פרופ' רן רורנובסקי, מהקרדיולוגים הבכירים בישראל, בעיתון הארץ: "זה שנים רבות ידוע שהטיפול בתרופות להורדת כולסטרול יעיל, אך עשוי להיות כרוך בתופעות לוואי. לכן דרוש מעקב רפואי אחר ההשפעה של התרופות הללו. מינהל המזון והתרופות בארצות הברית (FDA) פירסם לאחרונה אזהרה חריגה בנוגע לשימוש בתרופה להורדת כולסטרול סימבסטטין (סימוביל), במינון גבוה של 80 מ"ג. לפי האזהרה, במינון זה התרופה עלולה לגרום תופעת לוואי של פגיעה חמורה בשרירים, המכונה מיופתיה."

ד"ר מג'יד עלי, שאני מרבה לצטט כאן, היה קצת פחות תקין פוליטית. באתר שלו,Ethics in Medicine, מופיע דיאלוג בינו לבין השטן, שהשורה התחתונה שלו כואבת: אפשר להימנע מתרופות ומתופעות הלוואי שלהן, אבל זה לא יקרה כל עוד יש ברית שטנית בין הרופאים לבין חברות ה"תרופות".

בחלומי פתחתי את עיניי וראיתי תפלץ רוכן מעלי. הוא לבש שכמייה וקסדה מברזל ונשא חנית גדולה. עיניו היו אדומות, פיו העלה קצף. "התעורר, בהמה קטנה שכמותך," הוא נבח. "תן לי תוכנית לפגיעה ביותר אנשים ביותר דרכים לתקופות ארוכות יותר מאשר אי פעם."
"תוכנית לפגיעה באנשים?" גמגמתי, רועד מפחד. "אדוני, אני לא מתכנן, אני רק רופא."

"אל תבזבז את הזמן שלי," הוא צעק, לוחץ על חזי בחנית שלו. "תן לי תוכנית."
"אדוני... אדוני..." לעלעתי. "לא מלמדים רופאים לפגוע באנשים, ואני רק..."

"אל תבזבז את הזמן שלי, חלאה," הוא קטע אותי. "אני רוצה תוכנית."
"אדון, אתה יכול לנסות רעידת אדמה או אולי איזה צונאמי," נאבקתי לשלוט ברעד.

"אתה לא מבין, נכון, חתיכת דפוק?" הוא רעם, דוקר את עורי בחנית. "אני רוצה תוכנית לפגיעה ביותר אנשים ביותר דרכים לתקופות ארוכות יותר."
"אולי להרעיל את המים? להרעיל את האוויר? בכל מקום," פלטתי.

"להרעיל את המים ואת האוויר בכל מקום." הוא חזר על מילותיי, פניו מתרככות מעט. או אולי רק דמיינתי.
"אדוני, אם יורשה לי לשאול, מי אתה?" אזרתי קצת אומץ.

"השטן. אני השטן הגדול," הוא זעף. "יש עוד עניין."
"מה עוד?" צמרמורת עברה בי.

"אני רוצה שאנשים יפגעו בעצמם וירגישו טוב עם זה," השטן לעס את מילותיו בהנאה.
"אנשים שפוגעים בעצמם ואז מרגישים טוב. אדוני, שטן, האם זה רצונך?" שאלתי בכעס.



השטן. איור של Jkö Sánchez's

"כן, זה הרעיון, בן," השטן קרץ. פלטתי אנחת הקלה. הוא קרא לי בן. אולי אצליח לצאת מזה למרות הכול, דמיינתי. "תוכנית, בהמה קטנה," השטן צווח." "תוכנית. תוכנית פשוטה."
מלמלתי לעצמי, חש מחדש את האימה. "אדוני, אתה יכול להשתמש בתרופה. אתה יכול להשתמש בתרופת סטטין נגד כולסטרול."

"האם סטטין יכול לענות אנשים ברחבי העולם?" הוא שאלה בעיניים מצומצמות. "איך?"
"היא תרעיל את הכבד שלהם, תפצע את השרירים שלהם, תגרום להם להיות חולים ועייפים. כמה מהם ימותו מכשל בתפקוד הכליות, אחרים יחלו בסרטן. אבל כולם יהיו מורעלים וחולים במשך שנים," הסברתי.

"למה שאנשים ישתמשו בתרופה רעילה כזאת?" הוא נעץ את החנית עמוק יותר.
"אדון, אתה יכול להגיד לעורכים של The New Enron Journal of Medicine לקבוע סטנדרטים רפואיים שלפיהם כולם יהיו חייבים לעבור בדיקת כולסטרול ואז לתת להם סטטין ללא קשר לרמת הכולסטרול שלהם," עניתי, רועד מכף רגל ועד ראש.

"לא ידעתי שאפשר לשחד עורכים של כתב עת רפואי," השטן אמר בבוז.
"זה קורה כל הזמן, אדון שטן," חשתי הקלה.

"השטן נעץ בי מבט במשך כמה רגעים, חייך, ואז לפתע התפרץ, "היי, חלאה קטנה, אני מזהיר אותך, אני אחזור ואשפד אותך למוות אם תוכנית הכולסטרול-סטטין שלך לא תפעל תוך חמש שנים."
הצטמררתי כשהבנתי שאולי תוכנית הסטטין לא תפעל בתוך חמש שנים. בדרך כלל צריך יותר מחמש שנים עד שרעילות הסטטין הופכת מורגשת. הייתי צריך לחשוב מהר ולהעלות רעיון אחר, אבל מה? "מהר, מוח, מהר. עבוד מהר. השטן הגדול מדבר על עסקים," אמרתי לעצמי, חסר נשימה מרוב בהלה. אז הגיע הפיתרון. "אדון, האם תשקול דבר נוסף. האם תאסור בדיקות אינסולין?" נשמתי במאמץ.

"למה זה יגרום?" החנית שלו ננעצה עמוק יותר.
"בגלל שתוכנית הסטטין אולי לא תצליח אם אנשים יגלו שיותר מדי אינסולין הוא שגורם למחלות שלהם. יותר מדי אינסולין זה מה שגורם להתקפי לב, שבץ ועיוורון. יותר מדי אינסולין זה מה שגורם לכשל בכליות שמוביל אותם לדיאליזה ודמנציה."

"איך תמנע מהרופאים להורות על בדיקות אינסולין? השטן רכן קרוב יותר. "אני מזהיר אותך, חלאה."
"אדוני... אדוני... אתה יכול שוב להיעזר בכתב העת הרפואי. בתמורה לכסף, העורכים יעשו הכול."

השטן נעץ בי מבט רגעים ארוכים ואז נמוג.

את המשך הדיאלוג אפשר לקרוא כאן.
ביום הכולסטרול כתבתי על הקשר בין כולסטרול ואינסולין ועל כך שטיפול ברמות האינסולין יכול לפתור את בעיית הכולסטרול. ניתן לעשות זאת ללא תרופות רעילות, על ידי שינויים בתזונה, ניקוי רעלים והיעזרות באמצעים טבעיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה