יום חמישי, 29 בדצמבר 2011

הון, שלטון ואבעבועות שחורות

מה קורה במפגש בין חברת תרופות ששייכת לאחד מהאנשים העשירים ביותר בעולם לבין ממשלה? עסקה שעולה מיליונים אבל שווה מעט מאוד

כתבה שהתפרסמה בלוס אנג'לס טיימס באמצע נובמבר חושפת קשרי הון שלטון מכוערים במיוחד שהסתכמו בעסקה שעולה למשלם המסים האמריקאי ביוקר רב. במקרה הזה מדובר בתרופה (שיעילותה אינה מוכחת) נגד אבעבועות שחורות למקרה של מתקפה ביולוגית (שאינה סבירה). זוהי רק דוגמה לעסקים בין ממשלות לחברות תרופות שבמקרה הזה פוגעים בכיס של הציבור ובמקרים רבים אחרים – גם בבריאות שלו.

בשנה האחרונה ממשל אובמה קידם תוכנית בעלות של 433 מיליון דולר לקניית תרופה ניסיונית נגד אבעבועות שחורות, שכלל לא ברור אם היא יעילה. העסקה נעשית מול חברת Siga Technologies Inc, שבעל מניות השליטה בה הוא המיליארדר רונלד א. פרלמן, מעשירי העולם ותורם ותיק למפלגה הדמוקרטית.

בקבוקים ישנים של חיסון נגד אבעבועות שחורות (צילום: GaijinSeb, flickr)

בכל פעם שבשלבי העבודה על המכרז או העסקה חברת סיגה נתקלה בקשיים, פקידי הממשל נחלצו להסיר מכשולים מהדרך ולכופף את התנאים כדי שהעסקה תתממש לטובת סיגה. בסופו של דבר זכתה סיגה במכרז כספקית יחידה. במסגרת העסקה החברה צריכה לספק 1.7 מיליון מנות של התרופה עבור מאגר ההגנה הביולוגית (biodefense) של ארצות הברית. המחיר למנה, 255 דולר, יקר בהרבה ממה שהמומחים מטעם המדינה העריכו כסביר.

מחלת האבעבועות השחורות קיימת היום רק במקפיאים נעולים במכון מדעי רוסי ובארצות הברית. לא ידוע על קיומו של הנגיף באף מדינה אחרת. במקרה של תקיפה, ממשלת ארצות הברית יכולה להשתמש בחיסונים בשווי של מיליארד דולר שכבר נמצאים ברשותה ומספיקים לטיפול בכל האוכלוסייה. החיסון הקיים עולה 3 דולר למנה ויכול למנוע מוות אם ניתן ארבעה ימים מרגע החשיפה.
התרופה של סיגה, לעומת זאת, תשמש לטפל באנשים שאובחנו עם המחלה בשלב שמאוחר מדי לתת בו חיסון. אולם, התרופה, שנקראת ST-246, אינה יכולה לעבור מבחני יעילות על בני אדם מסיבות אתיות, ואיש לא יודע אם ניסויים על בעלי חיים מוכיחים שהיא תועיל לבני אדם.
עד רגע פרסום הכתבה, מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) טרם אישר את השימוש בתרופה בשל מבדקי היעילות הלא מספקים וכן בשל חשש לבטיחותה. בעיה נוספת שממנה סובלת ה-ST-246 היא חיי מדף קצרים: 38 חודשים בלבד לעומת אורך חיי המדף של החיסון הקיים שעומד על עשורים.

במילים פשוטות: ממשלת ארצות הברית הוציאה הון עתק על תרופה שיעילותה אינה ברורה ומיועדת נגד איום מעורפל ביותר.

אפידמולוגים מומחים לאבעבועות שחורות ביקרו באופן חריף את העסקה הבזבזנית. תומכי העסקה בממשל אומרים שהלא צפוי תמיד יכול להכות. בכל מקרה, הרווח של חברת סיגה מהעסקה הוא עצום: 180%. הן דוברי הממשל והן דוברי חברת סיגה לא דנו בעלות העסקה לציבור.

פרלמן החליט שכדאי להשקיע במוצר שאמור להגן על ארצות הברית מפני לוחמה ביולוגית אחרי אסון התאומים ומשלוחי האנתרקס ב-2001. חברת סיגה רכשה את הזכויות על התרופה ST-246 וב-2004 קיבלה מהמדינה מענקי מחקר בשווי של 23.5 מיליון דולר.
החל מ-2007 מנכ"ל חברת סיגה, אריק רוס, הוא חבר במועצה המדעית הלאומית של ארצות הברית להגנה ביולוגית. המועצה הזאת ממליצה לממשל כיצד להתגונן מפני התקפה ביולוגית.
אם זה לא מספיק, כמעט מיותר לציין שהחברה השקיעה סכומים גבוהים בפעילות לוביסטים שתדחוף את הממשל להשקעות בהגנה ביולוגית.

כדאי להוסיף שפרלמן וחברות בת של סיגה הם תורמים פוליטיים ותיקים. הם תרמו 607,550 דולר לקמפיינים בבחירות 2008 ו-2010, כ-65% מהסכום הופנה לדמוקרטים. בנוסף פרלמן תרם 50,000 דולר להשבעתו של הנשיא אובמה. עם כאלה קשרים, מי צריך פרוטקציה? גם שיקולי יעילות מול סיכון ומחיר הופכים ללא רלוונטיים.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה