יום חמישי, 16 בספטמבר 2010

תנו לישון, חזירים!

ישראל, כמו מדינות אחרות בעולם, הוציאה הון על רכישת מיליוני חיסונים נגד שפעת החזירים, המגפה שאולי לא הייתה מעולם. כעת עולה באירופה החשש שחיסונים עלולים לגרום להפרעת שינה מסוג נרקולפסיה ולתופעות נוספות אצל ילדים קטנים


בסוף אוגוסט התפרסמה ב-Independent הבריטי ידיעה האומרת שחיסונים נגד שפעת החזירים, שניתנו כבר למיליונים באירופה, נמצאים כעת בבדיקה עקב חשש לקשר בין החיסון לבין הפרעת שינה מסוג נרקולפסיה, שמשמעותה התקפי שינה פתאומיים ובלתי נשלטים שמופיעים בזמן פעילות מונוטונית.

סוכנות התרופות האירופאית בודקת את החיסונים מסוג Pandemrix המיוצר על ידי גלקסו-סמית'-קליין, לאחר שדווח על מספר מקרי נרקולפסיה, בעיקר בשוודיה ובפינלנד.

פנדרמיקס ניתן למיליונים. בבריטניה קיבלו אותו מילונים המשתייכים לקבוצות שהוגדרו שם כאוכלוסיות בסיכון: ילדים, חולי סוכרת, בעלי מחלות לב ואסתמה. באירופה כולה 30.8 מיליון בני אדם קיבלו את התכשיר.
סוכנות התרופות האירופאית הודיעה: "למרות שמקרי הנרקולפסיה דווחו בסמוך לשימוש בפנדרמיקס, כרגע אין זה ידוע האם החיסון גרם להפרעה." הם מוסיפים: "ועדת הסוכנות למוצרים רפואיים עבור בני אדם (CHMP) תבחן בקפידה את כל המידע הזמין כדי לקבוע האם יש עדות לקשר (בין הפרעת השינה לחיסון)."


אז למי בעצם נועדו החיסונים? צילום: Isidoro Cea


בינתיים, בפינלנד: המכון הלאומי לבריאות ורווחה המליץ להפסיק את השימוש בפנדרמיקס.

בדצמבר של השנה שעברה סוכנות התרופות האירופאית כבר הביעה דאגה מכך שילדים שקיבלו את המנה השנייה של הפנדרמיקס עלולים לפתח חום גבוה. עוד התברר שבגילים הצעירים יש נטייה לנפיחות באזור ההזרקה, כמו גם ישנוניות, עצבנות ואובדן תיאבון לאחר קבלת המנה השנייה.

דובר הסוכנות לפיקוח על תרופות ומוצרי בריאות בבריטניה, אמר מצד אחד שנרקולפסיה היא תופעה נדירה שתוקפת 10 חולים חדשים על כל מיליון בני אדם, ומצד שני שלא נמצא קשר בינה לבין פנדרמיקס. הוא הוסיף שהפנדרמיקס זמינה לשימוש ומומלצת.

בינתיים, בישראל: סגן שר הבריאות יעקב ליצמן שיגר מכתב לתנועת אומץ ובו אמר שרק 9% מהישראלים התחסנו נגד שפעת החזירים. כלומר, נעשה שימוש ב-700,000 חיסונים בלבד מתוך 5 מיליון חיסונים שימתינו במחסני משרד הבריאות עד שיפוג תוקפם.

בינתיים, בעולם: באוגוסט ארגון הבריאות העולמי הודיע שמגפת שפעת החזירים הסתיימה רשמית. עכשיו צריך להמציא מגפה חדשה ואולי להשתמש בחיסונים הישנים, כי ממילא אין קשר בין התרופות שמוכרים לנו להפחדות שמוכרים לנו במקביל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה