יום ראשון, 5 בספטמבר 2010

מה שרע לחרקים, רע לילדים

הפרעות קשב והיפראקטיביות הן תוצאה של חינוך? גנטיקה? תזונה? אולי, אבל לא רק. חשיפת עוברים לזרחן אורגני (אורגנופוספט, OP), חומר הדברה נגד חרקים שפוגע במערכת העצבים, עלול להגדיל את הסיכון שבעתיד הילדים הללו יסבלו מהפרעות קשב והיפראקטיביות, ADHD.

קיים קשר בין חשיפת עוברים לקוטלי חרקים לבין הפרעות קשב והתנהגות בילדות. כך קובע מחקר ארוך טווח שבוצע בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת ברקלי ופורסם לא מכבר בכתב העת לבריאות סביבתית Environmental Health Perspectives (ששייך לארגון מדעי ממשלתי אמריקאי ולא לארגון ירוק חתרני).

המחקר לא מספק הוכחה סיבתית לקשר בין חומר ההדברה לבין ה-ADHAD, אבל לא צריך דמיון מפותח במיוחד בשביל להבין שחומר שקוטל חרקים על ידי פגיעה במערכת העצבים שלהם עלול להזיק גם להתפתחות מערכת העצבים של העובר ולתפקוד המוח שלו.

במחקר שנמשך עשר שנים השתתפו נשים וילדים מכסיקנים-אמריקאים שחיים באזור עמק סאלינס, אזור חקלאי בקליפורניה שנעשה בו שימוש מסיבי בקוטלי חרקים. המחקר ארוך הטווח עקב אחרי נשים שהרו בשנת 2000. בתקופת ההיריון נבדקו רמות שאריות חומרי ההדברה בשתן של האמהות. בהמשך נאספו דגימות שתן מהילדים בני השלוש וחצי עד חמש שנים, וכן נאסף מידע לגבי הפרעות קשב והתנהגות אצלם על סמך דיווחי האמהות, מבחנים ממוחשבים ודירוג התנהגות על ידי מומחים.
אצל הילדים בני החמש שנחשפו לזרחן אורגני כאשר היו עוברים היו בעיות קשב רבות יותר לעומת ילדים שלא נחשפו לרעל. השפעות של חשיפה לעופרת ולגורמים אחרים נוטרלו, כך שהממצאים מייצגים רק את השפעות הזרחן האורגני. החוקרים מצאו שכל עלייה של פי 10 ברמות חומרי ההדברה בשתן של האמהות גררה עלייה של פי 5 בהפרעות הקשב של הילדים. הממצאים בלטו במיוחד בקרב בנים.

תינוק בכרם? אולי עדיף שלא. צילום: Shane Gorski


בכתבת תחקיר שפרסם המגזין "את" על ריסוסים בפירות וירקות, אומר ד"ר שלמה קפואה, ראש האגף לאגרו-אקולוגיה במשרד להגנת הסביבה, על הזרחנים האורגנים: "הם פוגעים בגוף באמצעות שיבוש ההולכה העצבית. בכמויות גבוהות הם עלולים לגרום לסימפטומים שונים כמו פרכוסים, עוויתות עד כדי מוות. הזרחנים האורגנים הם חומרי ההדברה המסוכנים והרעילים ביותר."

ילדים שחיים באזורים חקלאיים חשופים מן הסתם יותר מילדים אחרים לחומרי הדברה ולנזקים שהם גורמים. אבל, כל הילדים חשופים לפירות וירקות שרוססו בחומרי הדברה.
מכיוון שקיים קשר בין צריכת ג'אנק פוד והרבה סוכר לבין ADHAD, אנחנו רוצים שהילדים יאכלו פירות וירקות ולא ג'אנק. אז מה עושים? החוקרים מברקלי כותבים שאכילת מזון מהצומח חשובה ואין להימנע ממנה למרות השפעת חומרי ההדברה ומדגישים שחשוב לרחוץ היטב את הפירות והירקות לפני אכילתם. צריכת גידולים אורגניים היא כמובן בטוחה יותר. מי שלא יכול להרשות לעצמו ירקות ופירות אורגניים, צריך להקפיד על רחיצה ולהימנע מגידולים לא אורגניים שידועים כמרוססים במיוחד. בישראל ענבים הם מהגידולים המרוססים ביותר, כולל בזרחן אורגני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה