יום שישי, 7 בספטמבר 2012

סרטן בהיריון? אל תאשימו את גיל האישה

מחקר חדש מצא עלייה בשכיחות הסרטן בהיריון. כולם מאשימים את גילן הממוצע של היולדות במקום להסתכל מסביב

השבוע התפרסמה עוד כתבה מרגיזה של ד"ר איתי גל ב-Ynet. הפעם הוא מדווח על מחקר אוסטרלי המראה על "עלייה מדאיגה במקרי הסרטן בעת ההיריון." מדובר בממצאים סטטיסטיים שנוגעים לשיעור התחלואה, לא לסיבות לה, אבל הפרשנים ממהרים לייחס את המגמה לגילן הממוצע ההולך ועולה של היולדות. כך אומרת כותרת המשנה:
חוקרים שבדקו מעל מיליון לידות באוסטרליה, מצאו עלייה במקרי הסרטן אצל נשים בהריון. הסרטנים השכיחים היו סרטני עור, בלוטת התריס, גינקולוגיים ושד. ההשערות: גיל הנשים ההרות ההולך וגדל, בדיקות רפואיות רבות בהריון ושינויים הורמונליים - גרמו לגידול במספר. מומחה ישראלי: "הרבה נשים דוחות ההריון לעבר שנות הארבעים, מה שמהווה סיכון מוגבר יותר לעליית שכיחות הסרטן.
יותר נשים הרות מאובחנות כחולות בסרטן. הממסד מאשים את הגיל (למצולמת אין קשר לרשומה. צילום: bwana4711, flickr)
 אני שואל, האם הבעיה היא שנשים יולדות "זקנות"? נכון שקיימת מגמה של דחיית הלידות לגיל מאוחר יותר, אבל מדוע מתייחסים רק לגורם הזה? למה לשאלה מדוע נשים בוחרות ללדת מאוחר לא מיוחסת חשיבות? הרי הן לא חיות בוואקום.
בריאות היא עניין פוליטי וכלכלי. נשים בוחרות ללדת מאוחר מסיבות חברתיות וכלכליות ומתוך הלחץ להשתוות עד כמה שניתן לגברים בסטטוס הסוציו-אקונומי שלהן לפני שהילדים "יפריעו". סרטן הוא כמובן לא רק פונקציה של גיל - מה עם מכרות האורניום באוסטרליה, שם בוצע המחקר? מה לגבי הכספית בבשרם של דגי ים? מה ביחס לכך שאוכלוסיית המחקר שייכת לדור של תחילת פיצוץ "החסנת"? מה עם זיהום האוויר?
לכל הגורמים האלה אין שום התייחסות במחקר ובכתבה. המסר: תהיו בנות טובות, תתחתנו בגיל צעיר, ותתחילו ללדת! רק השבוע פשטו גניקולוגים על ברים בתל אביב כדי להסביר לרווקות שכדאי להן להזדרז אחרת יחמיצו את הרכבת שלהן לחיי משפחה ופריון.

ישנה נקודה נוספת. היום אני רואה צעירות שמתחילות לקיים יחסי מין בגיל צעיר מאוד, 17-16, ומשתמשות בגלולות שנה אחרי שנה. אין לי ספק שמתן הורמונים סינתטיים בגיל צעיר, כאשר המערכת עדיין מתפתחת, לא יכול להוסיף בריאות. אין לי בעיה עם סקס, אבל סקס אחראי אומר שהאישה צריכה לא רק להימנע מהיריון בלתי רצוי, אלא גם לדאוג לבריאות ההורמונלית שלה לאורך שנים. לי ברור שההורמונים המלאכותיים ורפואה לא אחראית הם מהגורמים לתחלואה, ולא סתם גיל האישה.

מנקודת המבט שלי זוהי עוד דוגמה לכך שרפואה הוליסטית חייבת להיות פוליטית. מחלות מתרחשות בסביבה של אוויר, מים, מזון, ובני אדם. הכלכלה משפיעה משמעותית על הבריאות הנפשית והגופנית. מצב חשבון הבנק והמעמד מנבאים היטב את הסיכון שלך לחלות ואת הסיכוי שלך להשתקם. בני האדם משפיעים על סביבתם יותר מכל יונק אחר. עכשיו זה הזמן לדרוש בכוח אוויר, מים ומזון נקיים. זה יקרה רק אם נוותר על חוסר האונים, רק אם ניקח על עצמנו את האחריות על חיינו, רק מהעצמה אישית וקהילתית, רק מתוך פעילות קהילתית, מדינית, אזורית ועולמית.

תגובה 1:

  1. כמובן שתמיד נוח להאשים את הנשים ואת גילן המופלג במקום לחשוב פעמיים על גורמים נוספים כמו גנטיקה, תזונה, רמת חיים וכדומה. בסופו של דבר לכל אישה אחריות על גופה ועל חייה.
    איחור באבחון סרטן.

    השבמחק