יום רביעי, 29 באוגוסט 2012

לוקחים סטטינים? תחשבו פעמיים

הסטטינים אמנם מפחיתים כולסטרול, אבל המחיר הוא תופעות לוואי מסוכנות מדי. הנזק העיקרי הוא לשרירים

סטטינים. אי אפשר להפסיק לדון ב"תרופה" הנפוצה והכל-כך מזיקה הזאת. למי שעדיין לא שמע עליהם, סטטינים הם קבוצת תרופות שניתנות לטיפול ביתר כולסטרול, יש להם תופעות לוואי רבות שחברות התרופות טוענות שהן נדירות, אך המבקרים הרבים חושבים אחרת.
אני רוצה לשתף בשני מאמרים של סטפני סנף, שכבר הופיעה בבלוג הזה בעבר. סנף היא למעשה חוקרת בכירה במדעי המחשב מ-MIT, שבמקביל חוקרת באופן עצמאי את נושא הסטטינים. זה חלק ממה שהיא אומרת.

 "המחקר שלי מראה, שאם אתם מקפידים לציית לעצתו של הרופא שלכם, אתם תתמודדו עם נזק חמור לשרירים במוקדם או במאוחר. השפעת הסטטין על המיטוכונדריה [גופיף בתוך התא שאחראי על הפקת אנרגיה ואחסון חומר תורשתי] ועל דפנות תאי השריר הוא כזה, שאפילו פעילות גופנית מתונה עלולה להוביל לרבדומיוליזיס [תמס שריר, תופעה של הרס שרירי השלד]. אצל חלק מהאנשים יהיה ברור מיד שתופעות הלוואי מזיקות מדי ושהטיפול בסטטין חייב להיפסק. אצל אחרים הנזק יתחולל בדרך חמקמקה יותר ולא יהיה ניכר עד שיחלפו שנים מאז שהחל הטיפול בסטטין. אולם, פעמים רבות המטופלים יגלו שהתסמינים נשארים גם לאחר הפסקת נטילת התרופה – יהיה זה מאוחר מדי לתקן את הנזק לשרירים. או, במקרה גרוע יותר, הם יפתחו אי ספיקת כליות או אי ספיקת לב כתוצאה מהטיפול.

 לסטטינים יש תופעות לוואי רבות ומנוגדות, אך קרוב לוודאי שמרבית התלונות קשורות לכאבי שרירים ולחולשת שרירים... הסיבה לכך היא העובדה שהסטטינים מפריעים לסינתזה - לא רק של הכולסטרול, אלא גם לזו של הקואנזים Q10 ושל הדוליכולים [מולקולות שומניות הקשורות לחילוף החומרים של סוכר]. הסטטינים גם מפחיתים את הזמינות הביולוגית של חומצות שומן ושל כל נוגדי החמצון התזונתיים לתאים, זאת בשל ההורדה החדה של רמות ה-LDL בסרום, שתפקידן לשאת את רכיבי התזונה החיוניים האלה לתאים."
 
סטטינים פוגעים בשרירים, אבל גם בזיכרון ומעלים את הסיכון לדלקת ריאות, אי ספיקת לב ומחלות נוספות (צילום: \/ /\/\ /\, flickr)
 

 מה עוד עושים הסטטינים?
הם פוגעים במערכת העצבים;
הם, כאמור, פוגעים קשות בשרירים ועלולים להוביל לכאבי שרירים חמורים ולחולשה, במקרים חמורים עד שיתוק;
ממש כמו התלידומיד הידוע לשמצה, סטטינים מסוכנים בהיריון ועלולים לפגוע בהתפתחות מערכת העצבים של העובר;
נטילת סטטינים מעלה את הסיכון לדלקת ריאות (בניגוד להצהרות יצרני התרופות);
סטטינים עלולים לגרום לאי ספיקת לב;
סטטינים מקטינים את הסיכון לסוכרת בטווח הקצר אך מעלים את הסיכון בטווח הארוך;
בשל הורדת יתר של הכולסטרול החיוני לתפקוד המוח, סטטינים מגבירים את הסיכון לחלות באלצהיימר.

ברור שהתרופה מפחידה יותר מהבעיה, מה גם שאין לשכוח שלכולסטרול תפקידים חיוניים בגוף והפתרון הטוב ביותר הוא תמיד איזון על ידי אורח חיים בריא ותזונה מתאימה.

 

 

תגובה 1:

  1. פעם ראשונה שאני קוראת על תופעות לוואי כה מזיקות. מעניין האם הוגשו תביעות רפואיות רציניות נגד מערכת הבריאות על רקע החמרה במצב בריאותי בעקבות נטילת התרופה.

    השבמחק