יום רביעי, 8 באוגוסט 2012

טפילים ותסמונת טורט

טפילים עלולים לגרום להפרעות נוירו-פסיכיאטרית כמו תסמונת טורט. לרוע המזל אנשי רפואה פעמים רבות אינם מודעים לכך ומייחסים למצב גורם נפשי

בתחילת השנה התפרסם ב-Scientific American מאמר מעניין על התפרצות של תסמונת טורט בכפר לה-רוי שבמדינת ניו-יורק. תוך שבועות מעטים, 15 נערות שלומדות בחטיבת הביניים של לה-רוי לקו בתסמונת שמתאפיינת בהופעתם של טיקים, עוויתות, ותנועות בלתי רצוניות. ההורים באופן טבעי חשדו שמדובר בגורם סביבתי שיכול להסביר את ההתפרצות, אבל הממסד, כרגיל, חשב אחרת.
חברה שסוקרת סיכונים סביבתיים לא מצאה דבר חריג במים או באוויר ונוירולוג מקומי קבע שמדובר ב"הפרעת המרה", כלומר מצב שבו מתח רגשי גורם לתסמינים גופניים ויכול להתחולל כחלק מהיסטריית המונים. ההורים לא קיבלו את האבחון והתייעצו עם רופאים נוספים. כמה מהמומחים אמרו שכדאי לשקול את האפשרות של PANS, תסמונת של התפרצות תסמינים נוירו-פסיכיאטריים אצל ילדים (pediatric acute-onset neuropsychiatric syndrome).

 PANS קורה כאשר חיידק או נגיף גורם למחלה נוירו-פסיכיאטרית כמו תסמונת טורט או הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD). שני המצבים חולקים ביניהם תסמינים משותפים ופעמים רבות הסובלים ממצב אחד סובלים גם מהשני. בעבר קשרו את ההתפרצות של PANS לזיהום בסטרפטוקוקוס, אך היום יודעים שטפילים נוספים עשויים לגרום להפרעות מנטליות.

בבת אחת 15 נערות לקו בתסמינים נוירו-פסיכיאטריים, הסיבה: זיהום (למצולמת אין קשר לטקסט. צילום: akeg, flickr)

 במקרה של PANS יכולה להיראות התפרצות פתאומית של הפרעה נוירו-פסיכיאטרית כמו אנורקסיה פסיכוזה או בעיות קוגניטיביות. זיהומים כמו מיקופלזמה, נגיפים מסוימים ומחלת ליים עלולים להוביל למצבים כאלה, שבעבר יוחסו רק לסטרפ.

 הרופא המקומי שבדק את הנערות מלה-רוי לא התייחס ל-PANS כאל אפשרות סבירה מפני שהמחלה נחשבת נדירה ותוקפת לדבריו בעיקר ילדים בני פחות מ-11. אבל מייקל ג'ניקס, פרופסור לפסיכיאטריה מבית הספר לרפואה בהארוורד, מסביר בראיון ל-Scientific American שהתסמונת נופצה הרבה יותר מהמקובל לחשוב וכי רופאים רבים כלל לא מכירים אותה ולכן לעתים קרובות אינה מאובחנת. בנוגע לגיל הוא מוסיף ש-PANS מתואר בילדים בני שנתיים עד 14, אך הוא נתקל גם במבוגרים בני 70 ו-80 שהחלו לסבול מהפרעה טורדנית-כפייתית לאחר שנדבקו במחלת הנשיקה.
 PANS יכול להופיע גם אם האדם לא היה חולה או לא היה מודע לכך שהוא חולה. לעתים טפילים חודרים לגוף מבלי שנדע זאת, וכנראה זה היה המצב בלה-רוי. ייתכן ש"הסתובב" בבית הספר נגיף כלשהו שהבנות נדבקו בו.
מהלך המחלה אינו קבוע. יש כאלה שנרפאים ספונטנית, כפי שאכן קרה לכמה מהנערות בלה-רוי, ויש כאלה שיזדקקו להתערבות רפואית. הטיפול הרפואי הקונבנציונלי הנפוץ הוא אנטיביוטיקה.

בניסיון הקליני שלי גיליתי שבהקשר של זיהום בטפיל והפרעות נוירו-פסיכולוגיות, סטרפטוקוקוס דומה לליים. כשיש במוח זיהום גם בטפיל וגם בכספית, שני הגורמים מנטרלים זה את זה. הטפיל כנראה סופח את המתכת הכבדה וממתן את ההשפעות שלה על מערכת העצבים. בעזרת מכשיר הביקום אני מאבחן ומחפש טיפול שיהיה תפור לחולה באופן אישי בכל פעם מחדש.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה