יום חמישי, 24 במאי 2012

טיפת מידע

אחיות טיפת חלב בישראל מסרבות להתחסן נגד שעלת. החדשות האלה פורסמו באתרים חו"ל זמן רב לפני שפורסמו בעיתון ישראלי. מעניין למה

ב-8 במאי פרסמתי רשומה שהתבססה על ידיעה מאתר אינטרנט אמריקאי שדנה בסירובן הגורף של אחיות טיפת חלב בישראל להתחסן נגד שעלת ובמחקר שניסה להבין מדוע.

 ברשומה כתבתי: "אחיות טיפת חלב בישראל מסרבות לקבל חיסון נגד שעלת. עולה השאלה מדוע אחיות שמחסנות ילדים ותינוקות מסרבות לקבל את החיסון בעצמן על אף שיצאה הנחיה רשמית שאחיות טיפת חלב חייבות לקבל את החיסון הזה. רק 2% מהן קיבלו את החיסון בתום שלושה חודשים ממתן ההנחיה. הרשויות נותרו המומות והתוצאה הייתה מחקר שפורסם בכתב העת Vaccine שכותרתו: 'מה עומד מאחורי שיעורי ההתחסנות הנמוכים בקרב אחיות שמטפלות בתינוקות.'"

 רק אתמול, סוף סוף, העיתונות הישראלית הקדישה כתבה למחקר המעניין ששואל מדוע האחיות מסרבות להתחסן ומצביע על היעדר אמון של עובדי מערכת הבריאות במערכת שהם עצמם משרתים. אני ממליץ כמובן לקרוא את הכתבה ב"הארץ", אבל מה שמעניין אותי הפעם זה נושא אחר.

אחיות טיפת חלב בישראל מסרבות להתחסן נגד שעלת. משרד הבריאות היה מעדיף שלא תדעו את זה

האם חזרנו למצב שהיה כאן בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת, כאשר העיתונות פעלה תחת עינה הפקוחה של הצנזורה? אז העיתונים רוסנו "מטעמי ביטחון" וכדי שהידיעות בכל זאת יגיעו אלינו, בהיעדרן של אינטרנט ורשתות חברתיות, סדר הפעולה היה כזה: הידיעות הודלפו לעיתונות הזרה ואז הגיעו אלינו בתוספת הפתיח "ממקורות חוץ נמסר ש..." יכול להיות שמה שנתפס כאיום הביטחוני היום הוא סרבני החיסונים?

המחקר ששואל מדוע אחיות טיפת חלב, המחסנות של המדינה, מסרבות להתחסן בעצמן, בוצע במסגרת אוניברסיטת חיפה ומשרד הבריאות. איפה היו היח"צנים והדוברים שממהרים לשגר קומוניקטים לעיתונות כשצריך להפחיד את הציבור ולהאיץ בו להתחסן נגד שפעת?

אגב, אם יורשה לי, אצטט בכל זאת משהו מעניין מהכתבה ב"הארץ" שלא התפרסם בחו"ל:
"לדברי הפרופ' שמואל רשפון, מנהל לשכת הבריאות במחוז חיפה במשרד הבריאות ויו"ר הוועדה המייעצת למחלות זיהומיות וחיסונים במשרד הבריאות, השותף בעריכת המחקר, 'בעיית אמון של עובדי מערכת הבריאות בהנחיות היוצאות מהמערכת אינה בעיה ישראלית'.
במילים אחרות: לא רק בישראל אחיות מפקפקות בחיסונים.       

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה