יום שלישי, 15 במאי 2012

בקע סרעפתי - איך הוא נגרם ומה עושים איתו


אנשים רבים סובלים מבקע סרעפתי, שהגורמים לו הם בדרך כלל אורח חיים. למרבה הצער לרפואה הקונבנציונאלית אין פתרונות. אני מציע כמה דרכים לשיפור המצב - אצלי בקליניקה ואצלכם בבית

בקע סרעפתי הוא מצב שעלול לייצר מספר תסמינים, ביניהם:
כאב או אי-נוחות מאחורי עצם החזה, בדרך כלל בקרבת החלק התחתון של בית החזה. זהו תסמין הדומה מאוד להתקף לב.
קשיי בליעה-  תחושת החסימה בבית החזה התחתון מקשה על המזון לעבור אל הבטן
צרבת 
גיהוק כרוני
האנטומיה של בקע סרעפתי
חלל החזה של האדם מופרד מחלל הבטן על ידי שריר גדול ושטוח – הסרעפת. הסרעפת נמצאת בערך באמצע הגוף, ממש מתחת לגבול התחתון של הצלעות. הקיבה יושבת מתחת לסרעפת, באזור הנחשב מבחינה טכנית לחלל הבטן. הוושט יושב מעל הסרעפת ונחשב על כן לאיבר של חלל החזה. בסרעפת יש פתח שמאפשר לוושט לנוע מחלל החזה לחלל הבטן, שם הוא נפגש עם הבטן.
בקע סרעפתי הוא מצב שבו החלק העליון של הבטן גולש דרך החור בסרעפת כלפי בית החזה. התוצאה היא לחץ על דפנות הוושט, מה שעלול לגרום לאחד או יותר מהתסמינים שהוזכרו לעיל.

מעשה בחמישה בלונים. הניפוח שלהם על בסיס יומי יכול לעזור לסובלים מבקע סרעפתי (צילום: franz88, flickr)


למה זה קורה? יש אנשים שנולדים עם הפגם הזה, אבל בדרך כלל בקע סרעפתי נגרם כתוצאה מאורח חיים המביא להיחלשותן של הסרעפת ושל רקמת החיבור הנמצאת בתוך החור בוושט ומסביבו. לחץ נפשי, לחץ פיזי, היעדר מנוחה מספקת, עודף משקל ועישון סיגריות הם הגורמים השכיחים ביותר בסגנון החיים שיכולים לתרום להתפתחות של בקע סרעפתי.
מה עושים נגד זה? לפני כ-20 שנה עבדתי עם כירופרקט זקן שיום אחד לימד אותי איך להרים רחם אשר צנח (לא, זה לא היה טיפול ממש אינטימי). כעבור מספר שנים נכנסו לקליניקה שלי מספר אנשים עם בקע סרעפתי. חשבתי לתומי שאם אני יכול להרים רחם, אז אני גם יכול להוריד קיבה. בשני המקרים חיזקתי בעזרת מכשיר הביקום את הרקמות לאחר שמשכתי את הקיבה למטה או את הרחם למעלה.
התוצאות היו לפעמים "רק" בסדר ולפעמים טובות, אבל בכל מקרה של בקע סרעפתי, לאחר זמן מה, הטיפול נעשה פחות אפקטיבי ונאלצתי לחזור עליו לעתים. לא פיתחתי פתרונות מתקדמים כי חשבתי שעם התקדמות הכירורגיה בשיטת הלפרוסקופיה יהיה פתרון דווקא של הרפואה הקונבנציונאלית. טעיתי. הלפרוסקופיה נכשלה בעניין הזה כישלון חרוץ, אפילו הרופאים ממליצים לא לעשות את הניתוח.
כתוצאה מכך נאלצתי לחשוב מחדש על הטיפול שלי בבעיה, וגם לראות מה עושים אחרים בעניין. לכן, בנוסף לטיפול שתואר לעיל, אני ממליץ על כמה דברים:
גמילה מעישון סיגריות
הפסקת צריכת קפאין
הימנעות מאלכוהול
לא להפריז באכילה
ללבוש בגדים משוחררים ונוחים
להימנע ממשקל יתר
לנפח חמישה  בלונים חדשים בכל יום.  זהו תהליך שפשוט מחזק את השרירים הדרושים כדי למנוע בקע סרעפתי או  לשפר את מצבו. יש  לוודא שהבלונים חדשים. אתם תחושו את השרירים עובדים כאשר תגיעו לסוף ניפוח הבלון, מפני שנדרש מאמץ נוסף כדי לנפח את הבלון עד הסוף.

אני בטוח שמתן כמה "שיעורי בית" יוסיף לי הצלחה גדולה בטיפול בבעיה המעיקה ואף המסוכנת הזאת.


תגובה 1:

  1. נשמע מאוד מעניין. אתה מבצע היום כמטפל מניפולציות כדי להזיז את הקיבה למקום? יש סיכונים בבביצוע המניפולציה?
    ניסיתי לפי סרטונים ברשת לשתות מים וליפול בעמידה על העקבים של הרגליים, כדי להנמיך את הקיבה, זה גרם לי רק לתחושת חנק...
    אשמח לשמוע עוד.

    השבמחק