יום שלישי, 8 במאי 2012

בשביל מה שעלת, אני שואלת

הידעתם? מרבית אחיות טיפת חלב סירבו לקבל חיסון נגד שעלת בניגוד להנחיית משרד הבריאות. אלה נתונים מעניינים בהתחשב בעובדה שזהו אחד מהחיסונים שהן עצמן מזריקות לתינוקות

אני רוצה לשתף בכתבה מעלה תהיות שהופיעה באתרVactruth . למרות שהדברים קורים בארץ, הנושא לא נידון בתקשורת הישראלית. שוב מעורבים כאן חיסונים וממסד שנכנע ללחצי תעשיית התרופות, גם אם כשהדבר מנוגד לעמדותיהם של אנשי מקצוע.

אחיות טיפת חלב בישראל מסרבות לקבל חיסון נגד שעלת. עולה השאלה מדוע אחיות שמחסנות ילדים ותינוקות מסרבות לקבל את החיסון בעצמן על אף שיצאה הנחיה רשמית שאחיות טיפת חלב חייבות לקבל את החיסון הזה. רק 2% מהן קיבלו את החיסון בתום שלושה חודשים ממתן ההנחיה. הרשויות נותרו המומות והתוצאה הייתה מחקר שפורסם בכתב העת Vaccine שכותרתו: "מה עומד מאחורי שיעורי ההתחסנות הנמוכים בקרב אחיות שמטפלות בתינוקות." המחקר נכתב במסגרת בית הספר לבריאות הציבור ומחוז חיפה של משרד הבריאות. מהמחקר עלו כמה סיבות לסירובן של האחיות לקבל את הזריקה:

אחיות טיפת חלב לא רוצות שיכפו עליהן חיסונים (למצולמים אין קשר לטקסט. צילום: hubertk, flickr)

1. האחיות אינן בוטחות ברשויות הבריאות. היעדר האמון השתרש בתקופת שפעת העופות.

2. קיים אי אמון במידע בנושאי בריאות. גם האחיות, כמו חוקרים והורים, אינן בוטחות במחקרים שמומנו על ידי חברות התרופות. האחיות חשו שהמידע שהן מקבלות אינו מספק ואינו עונה על הצרכים שלהם בנוגע לייעוץ למשפחות.

3. לאחיות יש זכות לאוטונומיה. אחות אחת שרואיינה למחקר אמרה: "מה אנחנו – ברוסיה הסובייטית? – בעיקרון אני לא מתחסנת השנה." האחיות לא רצו שיאמרו להן מה לעשות בנוגע לחייהן האישיים שאינם צריכים להתערבב עם חייהן המקצועיים.

4. חשש מפני תופעות לוואי. החוקרים כתבו שהאחיות "חששו שהרשויות משתמשות בהן כבשפני ניסוי." הן גם טענו שהחיסונים אינם מצויים בשימוש די זמן כדי לדעת לאילו השפעות לצפות.

5. תפיסת סיכונים. למרות שהאחיות עובדות יום-יום עם ילדים ותינוקות, הן לא רואות את עצמן נתונות בסיכון לחלות בשעלת. בנוסף, הן חשבו שנחוצה בדיקת תגובה חיסונית לפני מתן החיסון ושלא יקבעו "על עיוור" שכל אחד צריך להתחסן.
לדעתו של מחבר הכתבה ב-Vactruth בדיקת תגובה צריך לעשות גם לילדים לפני מתן חיסון כדי לדעת האם החיסון עלול לסכן אותם.

מעל הכול, האחיות ביטאו בסקר את "החשיבות שבאוטונומיה להחליט האם להתחסן נגד שעלת." האחיות אף הדגישו מאוד את מה שהרשויות אינן אוהבות לשמוע: "שללקוחות שלהן יש את אותה הזכות להחליט עבור עצמם האם לחסן את ילדיהם או לא ושההחלטה תכובד."

מחקרים אחרים מהעולם מראים שעמדותיהן של האחיות בישראל אינן יוצאות דופן. לא רק אחיות – מחבר המאמר טוען שגם רופאים שנותנים לחולי הסרטן שלהם תרופות כימותרפיות לא היו נוטלים את התרופות האלה בעצמם. אולם, בגלל שלתעשיית התרופות יש כוח כה חזק, הקולות הללו אינם נשמעים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה