יום שני, 7 בנובמבר 2011

אספרטיים – רעל מתוק

אספרטיים, ממתיק מלאכותי חוקי, מורכב משלושה כימיקלים מסוכנים ועלול לגרום לשורה ארוכה של תסמינים, מחלות כרוניות ונזקים למערכת העצבים

אספרטיים הוא השם הטכני לממתיק מלאכותי שמופיע תחת כמה שמות מסחריים. הוא התגלה במקרה ב-1965 במסגרת פיתוח תרופה נגד אולקוס. בשנות ה-80' אושר השימוש בו במוצרי מזון יבשים ואחר כך במשקאות קלים, זאת לאחר שבאמצע שנות ה-70' האישור הוקפא על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לאחר פנייה של חוקר נוירולוגיה ושל עורך דין שעוסק בהגנת הצרכן. החומר בנוי משלושה כימיקלים: חומצה אספרטית (40%), פנילאלנין (50%) ומתנול (10%).

אספרטיים הוא הסיבה ל-75% מהתגובות הגופניות השליליות למרכיבי מזון שדווחו ל-FDA. התגובות החמורות כוללות התקפי פרכוסים ומוות, ומלבדן תועדו כ-90 תסמינים נספים, כמו כאבי ראש, סחרחורות, העלאה במשקל, דיכאון, דפיקות לב מואצות, אובדן זיכרון ועוד.
על פי מחקרים שונים, אספרטיים עלול להיות הטריגר או גורם מחמיר של מחלות כרוניות כמו גידולים במוח, טרשת נפוצה, אפילפסיה, פרקינסון, אלצהיימר, סוכרת, לימפומה ועוד.

אספרטיים. מתוק על הלשון, אבל רע ומר לגוף (צילום: Like_the_Grand_Canyon, flickr)

נזקי החומצה האספרטית
ד"ר ראסל בליילוק, פרופסור לנוירוכירורגיה, פרסם ספר שמפרט את הנזקים מצריכה של חומצה אספרטית דרך אספרטיים ומצריכה של חומצה גלוטמית שנמצאת במונוסודיום גלוטמט, גם הוא רכיב נפוץ במזון המתועש. השילוב של שני החומרים גורם לנזקים נוירולוגיים כרוניים חמורים ולתסמינים אחרים. שני החומרים פועלים במוח כמוליכים עצביים. כמות גדולה של כל אחד מהם הורגת נוירונים מסוימים. הפגיעות גבוהה במיוחד בקרב ילדים, באזורים מסוימים במוח ובמצבי חולי מסוימים. התסמינים הקליניים מופיעים זמן מה לאחר שהרס הנוירונים כבר התחיל. המחלות הכרוניות שלהתפתחותן תורמות חומצות אמינו חופשיות כמו החומצה האספרטית כוללות טרשת נפוצה, ALS (ניוון שרירים מוטורי), אובדן זיכרון, בעיות הורמונליות, אובדן שמיעה, אפילפסיה, אלצהיימר, פרקינסון, היפוגליקמיה, איידס, שטיון (דמנציה), חבורות במוח והפרעות נוירואנדמיות. בקבוצת הסיכון המוגבר: תינוקות, ילדים, נשים הרות, קשישים וחולים במחלות כרוניות.
בין החוקרים יש מחלוקת לגבי המנגנון שגורם לנזקי השילוב בין הגלוטמט והחומצה האספרטית. בכל אופן, התגובות כוללות כאבי ראש/מיגרנות, בחילות, כאבי בטן, עייפות, בעיות בשינה, בעיות בראייה, התקפי חרדה, דיכאון, אסתמה/לחץ בחזה.

נזקי הפנילאלנין
כמו חומצה אספרטית, גם פנילאלנין הוא חומצת אמינו. אנשים עם הפגיעה הגנטית PKU אינם יכולים לפרק פנילאלנין, מה שמוביל לרמות גבוהות ומסוכנות של החומר במוח. צריכת אספרטיים, בעיקר עם פחמימות, עלולה להוביל לעודף פנילאלנין במוח גם אצל אנשים שאינם לוקים ב-PKU. רמות גבוהות של פנילאלנין במוח עלולות לגרום לירידה ברמות הסרוטונין ולהוביל להפרעות נפשיות כמו דיכאון.
בכתבה שכותרתה "חלום בלהות של אספרטיים" שפורסמה ב-Wednesday Journal, הכותב ג'ון קוק החל לצרוך 8-6 משקאות דיאט בכל יום. התסמינים שלו החלו כאובדן זיכרון וכאבי ראש חוזרים. הוא החל להשתוקק ליותר משקאות ממותקים באספרטיים. מצבו הידרדר עד כדי כך שהחל לחוות תנודות חזקות במצב הרוח והתקפי זעם. בבדיקות נראו אצלו תפקודי מוח חריגים ופגיעות במוח. לאחר שנגמל מצריכת האספרטיים, תסמיניו השתפרו באופן דרמטי.
על פי בליילוק, הצטברות של פנילאלנין במוח עלולה לגרום לסכיזופרניה ולנטייה גדולה מהרגיל להתקפי פרכוסים.

נזקי המתנול
מתנול, הרכיב השלישי באספרטיים, הוא רעל קטלני אלכוהולי. המתנול משתחרר מהאספרטיים בחום של 30 מעלות צלזיוס. הוא מתפרק לחומצה פורמית (חומצת נמלים) ולפורמאלדהיד, שהוא נוירוטוקסין, כלומר רעלן שפוגע במערכת העצבים. בשל המודעות לנזקי המתנול, הרשויות בארצות הברית ממליצות להגביל את צריכתו ל-7.8 מ"ג ביום. בליטר אחד של משקה ממותק באספרטיים יש 56 מ"ג מתנול, כך שצרכנים כבדים של משקאות מסוג זה יכולים להגיע לכמות גבוהה בהרבה מההמלצה.
תסמיני הרעלת מתנול כוללים כאבי ראש, זמזומים באוזניים, סחרחורת, בחילות, הפרעות במערכת העיכול, חולשה, ורטיגו, צמרמורות, פגיעה בזיכרון, חוסר תחושה, הפרעות התנהגות ודלקות בעצבים. ידועים בעיקר כמה סוגים של פגיעה בראייה.
הפורמאלדהיד שנוצר מפירוק המתנול הוא חומר מסרטן שפוגע ברשתית העין ולנזקים בדנ"א.

אחד מתוצרי הפירוק של אספרטיים הוא דיקטופיפרזין (DKP). החומר מעורב בגרימת גידולים במוח. הוא נוצר במוצרים מכילי אספרטיים לאחר אחסון ממושך.

המידע מתוך האתר של ד"ר מרקולה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה