יום חמישי, 15 בספטמבר 2011

טרנספר פקטור – מולקולה קטנה וחכמה

מולקולות חלבון זעירות גורמות למערכת החיסונית שלנו לזהות מהר יותר גורמי מחלה ולהגיב ביתר יעילות. אפשר לקבל אותן מגורם זר או לעזור לגוף לייצר אותן בעצמו

תפקידה של המערכת החיסונית הוא לזהות מה "אנחנו" ומה "לא אנחנו", ואז להרוס או לנטרל את הגורמים המזיקים. חיידקים ונגיפים הם גורמים מזיקים שכאלה. החיידקים, שהם תאים שלמים בפני עצמם, מתרבים בתהליך של חלוקת תא; הנגיפים זקוקים לתא מארח בגופנו, שאליו הם פולשים וגורמים לו לייצר נגיפים נוספים שבתורם יפלשו לעוד תאים.

לפעמים אנחנו חולים כי למערכת החיסונית לוקח זמן להגיב. טרנספר פקטורס עוזרים לה להגיב מהר יותר (צילום: spcbrass, flickr)

כדי להגן על הגוף באופן שוטף, המערכת החיסונית בנויה משתי תת-מערכות: חסינות תאית וחסינות הומוראלית (של נוזלי הגוף). מערכת החסינות התאית היא קו ההגנה הראשון. היא מזהה פולשים ומוטציות אבנורמליות ומפעילה "תאים קטלניים". החסינות התאית נלחמת בנגיפים, חיידקים, פטריות וטפילים. נגיף ההרפס ונגיף אפשטיין בר (EBV) יכולים לדכא את החסינות התאית. המערכת ההומוראלית מייצרת נוגדנים כתגובה לזיהום באמצעות תאי B ותת-סוג שלהם – תאי פלזמה. החסינות ההומוראלית משמשת בסיס לחיסונים תרופתיים.

למרות שהמערכת החיסונית היא מנגנון מופלא, אנו עדיין חולים מדי פעם. הסיבה לכך היא שלמערכת לוקח זמן להגיב. על מנת להחזיק את המערכת במצב פעיל צריך לחזק אותה.

על פי מחקרים שונים, על מנת לפצות את הגוף על התגובה האיטית של מערכת החסינות ההומוראלית, התפתחו Transfer Factors (גורמי העברה). הטרנספר פקטורס הם מולקולת חלבון קטנות, קטנות יותר מנוגדנים, שפועלות כ"שליחים" עבור מערכת החסינות התאית, שבה פועלים תאי דם לבנים (לויקוציטים ולימפוציטים).
ב-1949 חוקר בשם ה.ס לורנס הראה שניתן להעביר תגובה חיסונית באמצעות טרנספר פקטור מאדם או חיה, שהראו תגובה חיסונית חיובית לאנטיגן מסוים, לאדם או חיה אחרים, שלא נראתה אצלם תגובה לאנטיגן הזה. האורגניזם המקבל הראה תגובה חיסונית חיובית לאנטיגן המדובר לאחר ההעברה. מה שחשוב להבין בנוגע לטרנספר פקטור הוא שניתן להעבירו מאורגניזם אחד לאחר ושהמקבל יכול ליהנות מרווח חיסוני מבלי להיחשף לנוגדן. תמצית הטרנספר פקטור אינה מכילה נוגדנים אלא מולקולות חלבון קלות משקל.

הטרנספר פקטור יכול ל"חנך" את המערכת החיסונית של המקבל – הוא מלמד אותה לזהות אנטיגנים ספציפיים ולהשתמש בידע הזה. הטרנספר פקטור אינו מרפא מחלות שקשורות באנטיגנים מסוימים אלא מייעל את המערכת החיסונית. ניתן להפיק אותו מלויקוציטים ולימפוציטים (תאי לימפה) מקולסטרום של בקר. טרנספר פקטור יכול להועיל לכולם, אך חשוב בעיקר לאנשים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה וניתן להשתמש בו גם למניעת מחלות עבור בני אדם שעומדים להיחשף לפטוגנים ספציפיים שקיימים עבורם טרנספר פקטורס.

בעזרת מכשיר הביקום ותוכנת הביקומד שבהם אני משתמש בקליניקה שלי (תוכלו לקרוא עליהם כאן) אני יכול לגרות ייצור של טרנספר פקטור אצל המטופלים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה