יום חמישי, 30 ביוני 2011

חיסונים ודלקת המוח. יש קשר

מחקר שפורסם ב-2007 מראה תגובה דלקתית והפרעות נשימה אצל תינוקות פגים שקיבלו חיסונים. הסיבה היא לא רק הווירוסים אלא גם תוספים כמו תרכובות אלומיניום ושמן בוטנים שמתווספות לתרכיב החיסון

כבר הזכרתי לא פעם את הקשר בין תהליכים דלקתיים לבין אוטיזם. בהמשך לסדרה הנוכחית, שמוקדשת לנושא החיסונים, אני משתף במאמר שהופיע באתר International Medical Council on Vaccination שעוסק בקשר בין חיסונים לבין תהליכים דלקתיים (inflammation) במוח.

יש כמה מחלות שידוע שמקורן בתהליך דלקתי, כמו סרטן ואלצהיימר. מחלות רבות אחרות קשורות לדלקת, ביניהן אסתמה ומחלות אוטואימוניות. יש לזכור שדלקת היא תהליך שנועד להגן על הגוף על ידי ניסיון להרחיק גירוי מזיק באמצעות תנועה מוגברת של פלזמה וכדוריות דם לבנות.

דלקת המוח (אנסיפליטיס), כמשתמע משמה, היא דלקת חמורה של המוח. היא עלולה להיגרם על ידי וירוסים כמו פוליו, למשל. חוץ מווירוסים, תגובה אלרגית לחיסונים גם היא יכולה לגרום לדלקת מוח חמורה עם בצקת של המוח. המחלה נכללה ב-1986 כאחת מ"פציעות החיסונים" שיש לפצות עליהן בחוק חיסוני הילדים הלאומי של ארה"ב.


אכילת פירות וירקות בהיריון עשויה להגן על התינוק מנזקי החיסונים (צילום: brennaval, flickr)

מוחם של פעוטות רגיש במיוחד לחמצון ליפידים, מולקולות מסיסות בשומן, בקרומי התאים (lipid peroxidation). התוצאה של התהליך עלולה להיות דלקת חריגה של המוח מלווה בבצקת. מכל אברי הגוף, המוח רגיש במיוחד לחמצון ליפידים, בעיקר כאשר מדובר במוחם של פעוטות. במוח התינוק יש רמות גבוהות במיוחד של חמצן, מה שמגביר את הסיכון להתלקחות דלקתית, בנוסף למאפיינים ביוכימיים אחרים של אזור זה. ככל הנראה, תוספים שנכללים בתרכיב החיסון מספקים את "הניצוץ" שגורם להתלקחות הדלקת.

במחקר של מ. פורקירוס ועמיתיו שפורסם ב-2007 בכתב העת הרפואי Journal of Pediatrics, נבדקה שכיחות של אירועי לב-ריאה ושל CRP גבוה (חלבון שרמות גבוהות שלו בדם מעידות על זיהומים, בניסוי זה הוא שימש אומדן לדלקת של המוח) לאחר קבלת חיסון בודד או כמה חיסונים בו זמנית. בניסוי השתתפו 239 תינוקות פגים שהיו מטופלים במחלקת טיפול נמרץ יילודים. הם קיבלו את החיסונים בגיל חודשיים. יומיים לאחר מתן החיסונים, הייתה עלייה של ה-CRP אצל 70% מהתינוקות שקיבלו חיסון בודד, ועלייה של 85% אצל התינוקות שקיבלו כמה חיסונים, מתוכם אצל 43% רמות החלבון היו חריגות.
16% מהתינוקות לקו באירועי לב ריאה מסכני חיים עם אפיזודות של דום נשימה ו/או האטה של הדופק.
אצל 17% מאלה שקיבלו חיסון בודד היו דימומים מוחיים לעומת 24% בקרב התינוקות שקיבלו כמה חיסונים בו זמנית. החיסון שנקשר באופן מיוחד להפרעות לב-ריאה הוא ה-DTP (נגד דיפטריה, טטנוס ושעלת).

מעבר לסכנה שגורמים הווירוסים המצויים בחיסונים, תוספים כמו אלומיניום שכלולים בתרכיב, גם הם גורם אפשרי לתגובה הדלקתית ולהפרעות הנשימה. תוסף מעניין שבדרך כלל היצרן אינו מציין אותו על גבי אריזת החיסון הוא שמן בוטנים. בבוטנים יש חומרים אלרגניים, וקיים קשר בין אלרגיה לתהליכים דלקתיים.

במאמרו של ט. א לוי שפורסם השנה Vitamin C and Cardiovascular Disease ("ויטמין C ומחלות לב וכלי דם") יש קשר בין מחסור בוויטמין C לפגיעותם של קרומי התאים.
מחברי המאמר שהופיע ב-International Medical Council on Vaccination מציינים שבדיקת רמות ויטמין C בדם יכולה להועיל באבחנת דלקת מוח שנגרמת על ידי חיסונים. הם מציינים גם שרמות תקינות של ויטמין C יכולות לעזור בהגנה מפני אירועי לב-ריאה לאחר מתן חיסונים. בשל כך הם ממליצים לנשים הרות לצרוך הרבה פירות וירקות טריים.

אני יכול לאבחן ולצמצם את נזקי החיסונים בעזרת מכשיר ה-BICOM ובעזרת המלצות לתוספי תזונה, וממליץ בכל מקרה לא לחסן "אוטומטית" כל ילד בכל החיסונים המומלצים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה