יום חמישי, 17 במרץ 2011

חומרי הדברה ביתיים גורמים לעיכוב התפתחות ילדים

מה שמסוכן לחרקים באופן לא מפתיע מסוכן גם לתינוקות כבר מהשלב העוברי. את הזרחן האורגני בחומרי ההדברה, שהוכח כמסוכן, החליף חומר חדש לא הרבה יותר בטוח, כנראה

סדרת הרשומות הקודמת עסקה בקשר בין חשיפה לכספית לבין הופעת תסמיני אוטיזם אצל ילדים. כספית אינה החומר היחידי שעלול לפגוע בהתפתחות הנוירולוגית. יש קשר בין זיהום סביבתי לפגיעה בהתפתחות ילדים, וזוהי הרשומה הראשונה בסדרה שעוסקת בנושא הזה.

המרכז לבריאות סביבתית של ילדים באוניברסיטת קולומביה פרסם מחקר חדש שלפיו חומרי הדברה ביתיים קשורים לעיכוב בהתפתחותם של ילדים צעירים. על פי המחקר, הפגיעה במנת המשכל של הילדים הנגרמת עקב החשיפה לקוטל החרקים דומה לזו שנגרמת עקב חשיפה לעופרת.

באיזה צבע תרצו את עיכוב ההתפתחות של הילד? (צילום: madmolecule, Flickr)

ב-2001 מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אסר על השימוש בזרחן אורגני בחומרי הדברה לאחר שהתברר שהחומר מסכן את התפתחותם הנוירולוגית של ילדים. החומר הוחלף עקב כך בפירתרואיד (pyrethroid). אולם, בטיחותם של חומרי ההדברה על בסיס פירתרואיד מעולם לא הוכחה מכיוון שלא נערך מחקר ארוך טווח שבודק השפעה של חשיפה לרמה נמוכה של החומר.
במחקר הראשון שבחן את השפעת החומר על ילדים, חוקרים מאוניברסיטת קולומביה מצאו קשר מובהק בין החומר PBO (פיפרוניל בוטוקסיד), המהווה מרכיב בפורמולות של פירתרואיד, לבין עיכוב התפתחותי בגיל 36 חודשים
. רמות ה-PBO נמדדו מדגימות של אוויר בסביבתן של האמהות במהלך השליש השלישי להריונן.

נמצא שילדים שנולדו לאמהות שנחשפו לרמות גבוהות יחסית של PBO קיבלו ציונים נמוכים יותר בטבלאות התפתחות בהשוואה לילדים שנחשפו לרמות PBO נמוכות יותר.
"הירידה בציון ה-IQ דומה לזו שנצפתה בתגובה לחשיפה לעופרת," אמרה ד"ר מייגן הורטון מצוות המחקר. "בזמן שאולי [החשיפה ל-PBO] אינה משפיעים על תפקודו הכולל של האדם, יש לה משמעות חינוכית והיא יכולה להשפיע על מספר הילדים בחברה שיזדקקו לתוכניות מיוחדות בגיל צעיר."

החוקרים מדגישים שיש קושי לנטר רמות של קוטלי חרקים על בסיס פירתרואיד באוויר מפני שאינם נדיפים וגם קשה למדוד אותן בנוזלי הגוף כי החומר מתפרק במהירות. עובדות אלה מקשות על החוקרים להדגים קשר בין חשיפה לחומר ההדברה לבין פגיעה בהתפתחות הנוירולוגית.

בכל מקרה, אומרת ד"ר הורטון, הממצאים מדליקים נורה אדומה בנוגע לשימוש בכימיקלים האלה במהלך ההיריון וממליצה להשתמש בחומרי הדברה עם רמת רעילות נמוכה ולא כאלה שמיושמים בתרסיס.

באופן כללי כדאי לחשוב – מה גרוע יותר, כמה נמלים ואולי איזה ג'וק בבית או ילד עם בעיות בהתפתחות? רצוי גם לזכור שחשיפה נמוכה לחומר אחד מצטרפת לעוד הרבה חשיפות נמוכות לחומרים מזיקים אחרים שבסופו של דבר משפיעים על הבריאות של כולנו. אין לנו שליטה ישירה על רמות זיהום האוויר במקומות שבהם אנו גרים, אבל יש לנו שליטה על החומרים שאנו מפזרים בבתים שלנו.

תגובה 1:

  1. תודה רבה על המידע, יש הרבה סכנות בתוך הבית שיכולות לפגוע בילדים צעירים או לגרום לעיכוב בהתפתחות.
    כמובן שאנחנו לא יכולים לשמור עליהם מכל דבר, אך כאשר יש תינוק בבית כדאי להתייעץ עם איש מקצוע בתחום התפתחות תינוקות שיכול לעזור לנו לדעת במה כדאי לנו להפסיק להשתמש ליד ילדנו.
    כולנו מכירים את הסכנות שיש בעישון, אך יש חומרים רבים בבית אפילו חומרי ניקוי שיכולים להזיק מאוד לילדנו.
    באותו יום שנכנס תינוק לבית הוא הכי חשוב בבית, הוא מאוד פגיע והמערכת החיסונית שלו אינה יכולה להתמודד עם כל דבר שילדים בוגרים יותר יכולים. בגלל שהוא בתהליך התפתחות מוקדם חומרים רבים יכולים לגרום לבעיות שונות, חשיפת הילד לעשן סיגריות חומרי הדברה או חומרי ניקיון יכול לגרום לנזק ויש לבדוק לפני שעושים שימוש בחומרים כאלה האם יש להם השפעה וליתר ביטחון כדאי להרחיק את הילד מאזור.
    אם תרצו להדביר את הבית ישנה אפשרות של הדברה ירוקה שלא תפגע בילדים או בבעלי חיים בבית.

    השבמחק