יום שני, 14 במרץ 2011

לא מומלץ לערבב כספית עם היריון

עוברים שנחשפים לכספית בזמן ההיריון הופכים לפעוטות עם בעיות התפתחות

חמש הרשומות האחרונות עסקו בקשר שבין חשיפה לכספית (וגם מתכות כבדות אחרות) לבין תסמינים שמאפיינים את הסינדרום האוטיסטי. המחקרים שמוצגים בהן מדברים על חשיפה לכספית דרך חיסונים, סירופ תירס וזיהום הסביבה. בכולם מדובר על חשיפה ישירה של הילד לגורם הסיכון. הפעם אני מציג מחקר שמראה שכאשר האם ההרה נחשפת לכספית, עולים הסיכונים שהעובר לא יגדל כראוי וכילד יסבול מבעיות התפתחותיות וממנת משכל נמוכה יותר.

The Virgin Mother של דמיאן הירסט (צילום: Wallyg, Flickr)

קבוצה גדולה של חוקרים ממספר מוסדות בארצות הברית (המרכז לשליטה במחלות ומניעתן באטלנטה ג'ורג'יה, אוניברסיטת קולומביה והמרכז הרפואי "בית ישראל" בניו יורק) חקרו האם חשיפת אמהות הרות לכספית מסכנת את העוברים. במחקר הזה יש דגש על זיהום סביבתי עם התייחסות מיוחדת לזיהום בכספית שנגרם עקב הפיגוע במרכז הסחר העולמי (מגדלי התאומים) במנהטן.

החוקרים בדקו דגימות דם מהאמהות ומחבלי הטבור של העוברים. הנשים שהשתתפו במחקר היו לא-מעשנות. בדגימות נמצא שהכמות הכוללת של הכספית בדמן של הנשים שגרו או עבדו במרחק של עד 3-1.5 ק"מ ממרכז הסחר העולמי בחודש לאחר פיגוע ה-9 בנובמבר לא הייתה גבוהה מהכמות אצל נשים שחיו או עבדו רחוק יותר משם.
כמות הכספית הממוצעת בחבלי הטבור הייתה כפולה כמעט מזו שבדמן של האמהות. כמות הכספית הן בדם האמהות והן בחבל הטבור הייתה גבוהה יותר אצל נשים שדיווחו על אכילת דגים או פירות ים במהלך ההיריון.
לא נמצא קשר בין כמות הכספית בדם ובחבל הטבור לבין תוצאות הלידה המיידיות.
נמצא קשר שלילי בין כמות הכספית בחבל הטבור לבין ביצועיהם הפסיכומוטוריים של הילדים (על פי טבלאות ההתפתחות תקניות), רמת הדיבור וציון ה-IQ. כלומר, יש קשר בין חשיפה לכספית לבין התפתחות הילדים.
דווקא אכילת דגים ומזון מהים הראתה קשר חיובי להתפתחות הילדים, למרות שמזון מהים הוא מקור לכספית.

החוקרים הסיקו שרמת הכספית בדם האמהות וחבל הטבור של העוברים לא הושפעה מהקרבה למרכז הסחר העולמי לאחר הפיגוע. אבל מעניינת יותר מבחינתנו, היא המסקנה הנוספת שאומרת שרמות גבוהות של כספית בדם חבל הטבור קשורות לציונים נמוכים יותר במבחנים התפתחותיים.

במבוא למחקר החוקרים מונים כמה מהמקורות לזיהום בכספית. מקורות לכספית לא אורגנית הם זיהום אוויר ומים, קרמים קוסמטיים מסוימים ותרופות צמחיות. כספית מתילית מגיעה ממזון מהים, מסתימות בשיניים ומתעשיות מסוימות באמצעות נשימת אדים. לאחר שהכספית המתכתית חוצה את מחסום הדם-מוח, היא יכולה להתחמצן ולהפוך לכספית לא אורגנית שמצטברת במוח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה