יום חמישי, 3 במרץ 2011

החיסון דוקר פעמיים

חשיפה לכספית שמצויה בחיסונים ולא על ידי שום גורם סביבתי אחר, נמצאה קשורה למאפיינים אוטיסטים אצל שמונה מתוך תשעה ילדים. האם ייתכן שאפשר לצמצם את שיעור האוטיזם?

סדרת הכתבות הנוכחית, שעוסקת בעליית שיעור מקרי האוטיזם, נפתחה בעקבות כתבות שפורסמו לאחרונה ב-Ynet ואליהן התייחסתי ספציפית ברשומה הראשונה בסדרה. מכיוון שיש עדיין רופאים שחושבים שהגנטיקה אחראית ל"מגפת" האוטיזם העולמית, אני משתף כאן במחקרים שמראים קשר בין אוטיזם לבין גורמים סביבתיים.

אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לאוטיזם הוא כספית. מחקרים רבים, כמו אלה שמופיעים כאן, מלמדים על הקשר בין כספית להפרעות מהקשת האוטיסטית. גורם חשיפה חשוב הוא הכספית שמצויה בחיסונים.
מחקרם של גאייר וגאייר, שפורסם ב-Journal of Toxicology and Environmental Health (כתב העת לטוקסיקולוגיה ובריאות סביבתית) התמקד בקבוצה קטנה של ילדים בעלי הפרעות מהקשת האוטיסטית והראה את הקשר בין חשיפה לכספית שמצויה בחיסונים לבין הופעת ההפרעות האוטיסטיות. גאייר וגאייר שללו אצל כל אחד מהילדים חשיפה אחרת לכספית, למשל דרך סתימות בשיניי האמהות בהיריון, אכילת דגים וחשיפת האמהות לכספית במקום העבודה כשהיו הרות.


נקווה שזה ייגמר בטוב (צילום: Inferis, Flickr)

החוקרים אינם מתווכחים עם הטענה שלתורשה יש חלק בהפרעות האופייניות לקשת האוטיסטית (autism spectrum disorders – ASDs), אך טוענים שחשיפה לכספית יכולה לעורר ליקויים תפקודיים הדומים לליקויים שמאפיינים אוטיזם וקשורים למערכת החיסון, ההתנהגות, מערכת העצבים, המוטוריקה וכו'. במחקר השתתפו תשעה ילדים אוטיסטים. אחד אובחן עם ASD כתוצאה מתסמונת רט (מחלה ניוונית שמתאפיינת בפגיעות במערכת העצבים ובהתפתחות) והאחרים התאפיינו בגורמים הבאים: נסיגה אוטיסטית, רמות גבוהות של הורמונים זכריים, הפרשות גבוהות של כספית, עקבות ביוכימיים לתפקוד ירוד של נתיבי הגלוטתיון (הגלוטתיון הוא חומר טבעי בגוף האדם שבין היתר מסייע בסילוק כספית ומתכות כבדות אחרות), לא ידועה חשיפה מוקדמת שלהם לכספית מלבד לחיסונים שמכילים את החומר תימרוסל (חומר משמר מבוסס כספית) ושסיבות אחרות לנסיגה אוטיסטית אצלם נשללו.
נמצא קשר תגובה-מינון מובהק בין חומרת תסמיני האוטיזם שנצפו אצל המשתתפים לבין הכמות הכוללת של כספית שאותה הילדים קיבלו בחיסונים. שמונה מתוך תשעת הילדים נחשפו לכמות משמעותית של כספית על ידי חיסונים המכילים תימרוסל בשלבי התפתחות כאשר היו עוברים או תינוקות ולאחר מכן בגיל 12 ו-24 חודשים.
הילדים האלה, שלפני כן התפתחו באופן נורמלי, סבלו מאנצפלופתיה (מחלת מוח) הנגרמת כתוצאה מהרעלת כספית. האנצפלופתיה התבטאה בתסמינים קליניים הקשורים ל-ASD.

אם הקשר בין אוטיזם לחיסונים כה מובהק, אולי אפשר לצמצם את ממדי "המגפה"?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה